Dva sendviča 240 kuna, tri kroasana 90 kuna, dva cappuccina 76 kuna…dio je to računa koji je jedan čitatelj poslao Riportalu, gledajući u nevjerici iznos od 517 kuna na računu izdanom u jednoj kavani u sklopu hotela u Opatiji.
Međutim, nije jedini. Apsurdni računi postali su, čini se, tradicionalni dio hrvatske turističke ponude, a zajedno s otrovnim meduzama na obalama Istre i suludim cijenama smještaja uoči glazbenih festivala u maniri 'ponuda diktira potražnju', čine jedinstveni dio ugođaja boravka u Hrvatskoj te, povrh sunca i mora, 'sadržaj' koji se prijateljima može prepričavati još dugo nakon ljetovanja.
Je li u pitanju dobra promocija zemlje ili trening za moždane vijuge gostiju koji se, očito, ni na godišnjem odmoru ne mogu opustiti toliko da matematiku, kalkulatore i oprez ostave po strani, nije teško zaključiti međutim, dok bi netko još mogao komentirati kako 'kavana u sklopu hotela' ne može mirisati na povoljne cijene, kako razlikovati elitne od standardnih pekara i izbjegavati mjesta gdje štruca kruha košta skuplje od kolograma mesa?
'Sada je rat u Ukrajini, sutra će biti slab urod proizvoda'
O svemu ovome Net.hr je popričao s Tomislavom Lončarom iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača. Na naše pitanje, je li divljanje cijena uobičajena praksa u Hrvatskoj u jeku turističke sezone, Lončar kaže:
"Vjerojatno nije, ali je istina da cijene budu povećane uoči ili u turističkoj sezoni, pa je tu i primjer cestarina na autocestama i robe široke potrošnje. Građani nam se javljaju, mi ih usmjeravamo prema državnim inspektoratima", kaže Lončar i dodaje kako je važno obratiti pažnju na to tko povećava cijene i koja obrazloženja prolaze kod naroda ili potrošača.
"Sada je najbitnije da je rat u Ukrajini najveći podizač cijena, a ne trgovci. Sutra kada ne bude rata, to će biti slab urod proizvoda, a prekosutra će biti predobar urod jer trgovci neće moći prodavati viškove pa da ipak ne izgube, radije će bacati proizvode nego sniziti cijene", kaže Lončar.
Upitali smo Lončara i za slučaj čitatelja koji je Riportalu poslao račun na nevjerojatnih 517 kuna za par sendviča, kroasana, par gaziranih pića i cappuccina. Čitatelj je, naime, objasnio kako ne bi sjeo u kavanu u sklopu hotela da je znao kakve su cijene, napominjući da na stolovima nije bilo cjenika.
Iz Wagnera odgovaraju: 'Cijene su vidno istaknute'
"Svaki trgovac bi trebao imati izloženu cijenu svojih proizvoda i usluga pa bi tako na svakom stolu trebao obavezno biti cjenik i to pisan takvim slovima i brojkama da ga prosječan čovjek vidi pročitati i bez optičkih pomagala. Neki su se dosjetili jadu pa su na stol zalijepili računalne kodove pa neka potrošači čitaju, posebno oni koji nemaju pametne mobitele", komentira ironično Lončar situaciju kojoj i sami možemo svjedočiti u sve većem broju ugostiteljskih objekata.
"Mišljenja smo da bi u slučaju nedostatka cjenika državni inspektori imali što reći", kaže Lončar te savjetuje građanima kako prevenirati ovakva neugodna iskustva:
"Gosti svakako trebaju prije narudžbe tražiti cjenik kako bi prvenstveno vidjeli ponudu, a onda i cijene, kako im se ne bi dogodilo da plate više nego što smatraju da proizvod vrijedi. Ako nema cjenika, to treba prijaviti državnim inspektorima, a kada gosti imaju informaciju da netko želi na brzinu zaraditi velik novac, neka izbjegavaju njegovu trgovinu, restoran, kafić jer za svoj novac mogu kupovati gdje žele", savjetuje Lončar napominjući kako bi se dosta postiglo i kada bi se moglo vidjeti po kojoj cijeni trgovci nabavljaju proizvode te koliko ih skuplje prodaju.
Gost koji je ostao neugodno iznenađen cifrom na računu tvrdio je da na stolu nisu bili istaknuti cjenici pa smo se za pojašnjenje situacije obratili prozvanoj "Kavani Wagner", odnosno tvrtci Amadria Park. Na naš upit jesu li točni navodi da na stolovima nije bilo cjenika, odgovaraju nam da svi gosti njihovih ugostiteljskih objekata, a i hotela imaju dostupan cjenik na stolovima te u online formatu.
"U objektu kavane Wagner vidno su istaknute cijene ugostiteljskih usluga. Uz navedeno, važeći cjenici ugostiteljskih usluga stavljeni su na raspolaganje gostima u dovoljnom broju primjeraka. Također, naše osoblje gostima je uvijek na raspolaganju za sve potrebne informacije", odgovorila nam je generalna direktorica Ela Komlen.