TKO TO MOŽE PLATITI? /

Vozači se hvataju za glavu, cijene benzina su rekordne! 'Država neće pomoći, a EU-u to čak i odgovara. Reći ću vam zašto...'

Image
Foto: Hrvoje Jelavić/PIXSELL, Zeljko Hladika/PIXSELL

Naftni stručnjak Igor Dekanić objašnjava zašto je u Hrvatskoj porasla cijena nafte i što može učiniti država

15.9.2021.
11:37
Hrvoje Jelavić/PIXSELL, Zeljko Hladika/PIXSELL
VOYO logo

Cijene goriva na benzinskim postajama u Hrvatskoj divljaju, vozači se svakog tjedna ponovno hvataju za glavu, a jučer smo doznali i da je benzin najskuplji još od davne 2014. godine. Uz to, cijena goriva utječe i na cijene drugih proizvoda, jer se ugrađuje u troškove i formira krajnju cijenu pa je dobar dio inflacije koju gledamo vezano i uz taj problem.

Prema riječima naftnog stručnjaka Igora Dekanića, čini se kako Hrvatska vjerojatno neće reagirati niti ako cijena litre benzina prijeđe magičnu granicu od 12 kuna iz vrlo jednostavnog razloga - time se puni proračun. S druge strane, porast cijena goriva odgovara i Europskoj uniji jer provodi tranziciju na 'zelenu energiju' pa onda ona djeluje jeftinije i isplativije kada rastu cijene fosilnih goriva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cijene u svijetu vraćaju se na 2018. i 2019.

No, pitanje je i je li ovo porast cijena ili samo vraćanje na vremena prije koronapandemije koja je usporila gospodarstva, smanjila potražnju i srušila cijene goriva. "Svjetske cijene nafte odnosno cijene nafte na međunarodnim tržištima, govorimo o sirovoj nafti, se polako vraćaju na razinu iz 2018. i 2019. godinu", objašnjava za Net.hr Dekanić te objašnjava da ako je sirovina skuplja, skuplji je i proizvod.

Image
TKO ĆE OVO PLATITI? /

Benzin je najskuplji u zadnjih sedam godina! Pogledajte nove cijene goriva po benzinskim postajama

Image
TKO ĆE OVO PLATITI? /

Benzin je najskuplji u zadnjih sedam godina! Pogledajte nove cijene goriva po benzinskim postajama

"Prema sustavu cijena naftnih derivata koji je na snazi u Hrvatskoj, presudan je cijena sirove nafte i naftnih derivata iz uvoza. Budući da se cijene nafte vraćaju na predrecesijske razine, cijene goriva također prate cijene ulaza", rekao je Dekanić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cijene će i dalje rasti. No, koliko?

"U svakoj recesiji u kojoj se smanjuje potražnja za energijom padaju i cijene energije, prije svega nafte i naftnih derivata. Najave su oporavka svugdje u svijetu, a budući da svjetske burze nafte reagiraju na ekonomske najave, cijene sirove nafte su se vratile na razinu 2018. i 2019. i to je glavni uzrok rasta cijena i kod nas", rekao je Dekanić.

Smatra kako možemo očekivati nastavak rasta cijena kod nas. "Vjerojatno da, ne prevelik - nego donekle umjeren rast", kazao je Dekanić i objasnio zašto trenutni porast cijena nafte ide na ruku europskim liderima.

"Nemojmo zaboraviti da Europska unija, s obzirom na svoju strategiju napuštanja fosilne energije i ugljične neutralnosti u sljedećih 20 do 30 godina, EU-u zapravo odgovaraju visoke cijene nafte. Električni automobili su i sad nekonkurentni bez subvencija i poticaja, a kako bi tek bili kod nižih cijena nafte", kaže Dekanić.

Rast cijene odgovara Uniji, a teško da će Hrvatska reagirati

Visoka cijena nafte ide na ruku i državi pa je malo vjerojatno da će ona uskočiti i pomoći vozačima. "Ne zaboravimo, 60 posto maloprodajne cijene naftnih derivata završi u našim porezima, fondovima za otplatu kredita za izgradnju autocesta i ostale prometne infrastrukture", kazao je Dekanić i dodao da je malo vjerojatno da će država reagirati, ako cijena litre benzina prijeđe 12 kuna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ima prostora za smanjenje poreza. Ali što onda, ako smanji poreze onda mora smanjiti i razinu zdravstvene usluge, obrane i svih ostalih društvenih funkcija koji se formiraju iz fiskalnog prihoda", kazao je Dekanić i dodao da je malo vjerojatno da će država reagirati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo