Krajem travnja, moćni kineski premijer, europskim je kolegama u
Varšavu donio miris slasnog kolača od 10 milijardi dolara
potencijalnih investicija.
"Cilj je učvršćivanje tradicionalno prijateljskih odnosa Kine sa
zemljama središnje i jugoistočne Europe“, rekao je tada
WenJiabao.
Četiri i pol mjeseca poslije - po svoju krišku ulaganja u Peking
su otišli i hrvatski predstavnici. Tim povodom u RTL-u Danas gostovao je
ministar Siniša Hajdaš Dončić.
"Zainteresiranim kineskim investitorima ponudili smo nekoliko konkretnih projekata. U prvom planu svakako su riječka luka te koncesija za autoceste", rekao je Hajdaš Dončić.
Odličnu vijest iz Bruxellesa ministar je obznanio u našoj informativnoj emisiji.
"Sa zadovoljstvom mogu reći da je Europska komisija pristala sufinancirati projektnu studiju Pelješkog mosta", oduševljeno je izjavio ministar koji se upravo vratio iz Kine.
Najjači aduti u borbi za kineski novac protiv 15 zemalja srednje
i jugoistočne Europe su riječka luka koja nosi potencijal novih
tisuću radnih mjesta, te nizinska pruga koja bi Rijeku povezala s
Europom, za što su, kako doznajemo, Kinezi vrlo
zainteresirani.
Navodno su pomno pratili i prezentacije o mogućnostima ulaganja u
termoelektranu Plomin C, osječki aerodrom, vukokovarsku luku,
Zagreb na Savi.
Kinezi su i prije pokazali interes za ulaganje u transport i
infrastrukturu - no bez konkretnih rezultata. Nova prilika mogao
bi biti natječaj za koncesionara autocesta na koji će se Kinezi
vrlo vjerojatno prijaviti.
"Vidjet ćemo hoćemo li dobiti ponude koje su nam prihvatljive,
ali sasvim sigurno se na tim našim apsolutno prvorazrednim, pa
rekao bih i bez lažne skromnosti, najboljim autocestama u
svijetu, krije veliki novac", kaže RadimirČačić.
Bez velikog novca Hrvatska je dosad ostajala zbog najvećeg utega
- birokracije.
"Pilotirana drugačije naša birokracija bi mogla napraviti
iskorak", uvjeren je NadanVidošević.
A Kinezi bez dobrih pilota - ne kreću u posao. Poznato je da ne
trpe lutanja i improvizacije. Možda će ih odbiti podatak da
radnici u državnom sektoru baš i ne rade kao Kinezi. A i općenito
- radi premalo ljudi.
Zapuštene potencijale, poput partijske škole u Kumrovcu, zato bi
mogli pokrenuti baš Kinezi koji Titovo rodno
mjesto žele oživjeti znanstveno-istraživačkim tehnološkim parkom.