Muškarac iz Višnjevca prije 15 dana na internetu je pronašao oglas za prodaju traktora te se javio osobi iz Francuske i ugovorio kupnju te više stotina tisuća kuna uplatio na dogovoreni bankovni račun.
No, nepoznati prodavatelj je nakon uplate novca prekinuo daljnju komunikaciju s 27-godišnjakom, a traktor koji mu je platio - u Višnjevac nije stigao. To je posljednja u nizu internetskih prevara o kojoj je jutros izvijestila Policijska uprava osječko-baranjska koja traga za nepoznatim prevarantom.
Zbog sve učestalijih ovakvih prevare, policija je objavila i savjete kako se zaštititi da ne bi prošli kao nesretni 27-godišnjak iz Višnjevca.
VEZANI ČLANCI
- Tisno umalo opljačkano lažnom e-mail porukom: 'Dogodilo nam se to već drugi put'
- Kako se zaštititi od prevara na internetu? 'Platio sam 4.400 eura za auto koji mi nikad nije stigao'
Kako se zaštiti od Internet prijevara?
Internet je postao vrlo privlačan za kibernetičke kriminalce.
Napadači se koriste vrlo profinjenim trikovima i obećanjima kako
bi od vas izvukli novac ili vrijedne financijske informacije.
Prijevare u kojima glavnu ulogu igraju davno preminuli rođak ili
nigerijski princ nisu više jedini trikovi zanata. Taktike koje
koriste kibernetički kriminalci postaju sve inovativnije i teže
za otkriti. Od pretvaranja da su voditelj vaše organizacije do
toga da su zainteresirani za romantičnu vezu, online prevaranti
današnjice učinit će sve što je potrebno da dobiju što žele - vaš
novac i/ili bankovne podatke.
Najučinkovitija obrana od ove vrste prijevara je
obrazovanje potencijalnih žrtava – a to može
biti svatko od nas na internetu. Podizanje svijesti u društvu
kako identificirati takve prijevarne tehnike učinit će korisnike
i njihove financije sigurnijima.
Stoga proučite informacije o sedam najčešće korištenih
financijskih online prijevara i kako ih izbjeći:
- CEO prijevara / direktorska prijevara: varalice se pretvaraju da su vaši šefovi ili nadređeni u organizaciji i prijevarom vas navode da uplatite novčani iznos na lažni račun ili da neovlašteno doznačite novce s poslovnog računa.
- Prijevara s računima: varalice se pretvaraju da su vaši klijenti/dobavljači i navode vas da platite buduće račune na drugi bankovni račun.
- Krađe identiteta Vishing - Krađa identiteta pozivom: Telefonska prijevara u vas kojoj prevaranti zovu i pokušavaju navesti da otkrijete svoje osobne, financijske ili sigurnosne podatke ili da im uplatite novčana sredstva.
- Phising - Mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte: Prevaranti vam šalju lažne poruke e-pošte kojima vas pokušavaju navesti na dijeljenje osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka.
- Smishing - Krađa identiteta SMS-om: Pokušaj je prevaranata da dođu do osobnih, financijskih ili sigurnosnih podataka putem tekstualne poruke.
- Krivotvorene mrežne stranice banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija. Stranica izgleda kao i prava mrežna stranica uz nekoliko malih razlika.
- Romantične prijevare: varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta.
- Krađa osobnih podataka: vaše osobne informacije prikupljaju se kroz kanale društvenih medija.
- Investicijske prijevare i prijevare u online kupovini: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja … ili vam daju izvrsnu lažnu online ponudu.
Kao što je istaknuto u izvješću Internet Organised Crime
Threat Assessment (IOCTA) 2018, društveni inženjering
nastavlja rasti kao pokretač mnogih kibernetičkih kaznenih djela
među kojima je krađa identiteta najučestaliji oblik. Kriminalci
koriste društveni inženjering kako bi postigli cijeli niz
ciljeva: dobivanje vaših osobnih podataka, otimanje vaših računa,
krađa vašeg identiteta, pokretanje nezakonitih plaćanja ili
uvjeriti vas da nastavite bilo koju aktivnost protiv svog
interesa, kao na primjer: doznačiti novac ili dijeliti osobne
podatke. Jedan jedini klik može biti dovoljan kako bi ugrozio
vašu cijelu organizaciju.
Europolov Europski centar za kibernetički kriminal (E3), Europska
bankarska federacija i njihovi partneri javnog i privatnog
sektora u listopadu 2018. godine proveli su kampanju
osvješćivanja #CyberScams kao dio programa Europskog mjeseca
kibernetičke sigurnosti (ECMS - European Cyber Security Month).
Radio se o EU kampanji o podizanju svijesti koja potiče
kibernetičku sigurnost među građanima i organizacijama, ističući
jednostavne korake koji se mogu poduzeti radi zaštite vlastitih
osobnih, financijskih i poslovnih podataka, izvijestili su iz
policije.