Pad MIG-a kod Velike Lomnice na Dan pobjede, okupio je nakon više od godinu dana Vijeće za obranu.
Istraga još nije zaključena, no prvi rezultati govore greška nije bila u ljudima ni zapovijedanju, nego u - hidraulici.
"Hidraulički sustav je dakle zakazao, to je izazvalo lančanu reakciju na nekim drugim sustavima, i došlo je do pada", kazao je Ivo Josipović, predsjednik RH.
No padova više ne bi smjelo biti kad je u pitanju financiranje vojske. Ove i iduće godine proračun MORH-a ostaje isti, a Vijeće za obranu je odlučilo da Hrvatska neće ukidati Ratno zrakoplovstvo.
"Danas smo nekako bliži stajalištu da bi Hrvatska trebala, pored helikoptera, zadržati sposobnost borbenog zrakoplovstva, dakle borbenih zrakoplova, makar i na simboličkoj, ali vidljivoj razini. Ne treba stremiti prema najmodernijim, najskupljim novim sustavima, ali nekim sustavima, pa čak i korištenim sustavima zapadnog podrijetla - to da", rekao je predsjednik Vlade, Zoran Milanović.
Premijer o ostavci svog ministra obrane, čini se, ni u jednom trenutku nije razmišljao, jer pad vojnog aviona, kaže, nije neobična pojava.
"Prije nekoliko dana je i Amerikancima pao F-15, mislim da pilota još nisu ni našli. To se događa, to je rizik opasnog posla, ali što je sredstvo novije, šanse su manje", dodao je Milanović.
Zbog javnog obećanja, da rezova u vojsci neće više biti, ministar obrane nije krio zadovoljstvo, nego je najavio da će rješenje pitanja ratnog zrakoplovstva ponuditi za manje od godinu dana.
"Mi ćemo se iduću godinu razletjeti da vidimo postoji li mogućnost zajedničkog air policinga s nekom od zemalja, napravit ćemo još jedan krug zemalja partnera, vidjet ćemo jesu li zainteresirani, i drugo su vlastite sposobnosti, da vidimo što možemo razvijati vlastitim snagama. Teško je sad špekulirati kojeg tipa će to biti", naglasio je Ante Kotromanović, ministar obrane.
Koji god da bude, očito neće ostati ograničen samo na zrakoplovstvo, jer ni u mornarici stvari ne stoje baš najbolje.
Umjesto da na novi potroši stotine milijuna dolara, Hrvatska će ratna mornarica u uporabu vratiti protubrodski raketni sustav RBS 15, koji je prije 6 godina proglašen neperspektivnim. Prethodit će mu remont, no vojni analitičari ipak poručuju: drukčija odluka teško da je bila moguća.
"To su sve odluke koje su racionalne, ali ipak predstavljaju samo kupovanje vremena", prokomentirao je vojni analitičar Igor Tabak.
A kupovina samog aviona, pa makar i polovnog sa Zapada, često može biti skuplja nego se na prvi pogled čini, čak i ako se radi o vojnoj opremi koju se - doslovno - dobije na poklon.
"U takvoj situaciji zapravo cijena samog aviona ne predstavlja cijenu ukupnog posla, jer tu je trošak i preobuke mehaničara, i kupovine i nabave rezervnih dijelova ako ih uopće još ima, i pitanje preobuke pilota, to dakle može na jako jednostavan način na kraju postati jako skupo, vrlo često se dođe u situaciju da se zapravo vozi jako stare avione", pojasnio je Tabak.
U ministarstvu obrane tvrde da će ipak tražiti najbolje rješenje, a što o današnjim potezima misle u HDZ-u, nije poznato. Komentara nije bilo možda i zato jer je baš HDZ samo dan nakon pada MIG-a sugerirao da se vojno zrakoplovstvo - ne ukine.