BRUXELLES - Hrvatska ima najbrži trend rasta elektronske trgovine u EU-u dok, s druge strane, potrošači smatraju da su među najnezaštićenijima i drže da nisu dobro obaviješteni o svojim pravima, pokazuje Pregled potrošačkih uvjeta koje je u utorak objavila Europska komisija.
Postotak potrošača u Hrvatskoj koji kupuju preko interneta još uvijek je dosta nizak, 23%, dok je prosjek u Europskoj uniji 45%. S druge strane, Hrvatska ima najbrži rast u elektronskoj trgovini jer je 2008. bilo samo 8%, a 2010. 14% potrošača koji su naručivali robu preko interneta.
Prema indeksu koji govori o zadovoljstvu potrošača svojim položajem na tržištu, Hrvatska je na dnu ljestvice s 50 bodova, a iza nas su samo Cipar (49 bodova) i Grčka (47). Najviše bodova, 73, imaju Finska i Velika Britanija, čiji se potrošači smatraju najzaštićenijima.
To su neki od rezultata Pregleda potrošačkih uvjeta, redovitog godišnjeg izviješća koje Komisija objavljuje već devetu godinu za redom, a ove je godine Hrvatska uključena prvi put. Pregled potrošačkih uvjeta nastaje na temelju anketa potrošača u svim državama članicama te u Norveškoj i Islandu. Pregled se smatra važnim alatom koji omogućuje državama članicama i Europskoj komisiji vidjeti učinke svojih mjera u području zaštite potrošača i predstavlja putokaz za poboljšanje zaštite.
"Učinkovita politika zaštite potrošača mora se graditi na temelju čvrstih dokaza. Pregled nam pokazuje kamo trebamo usmjeriti naše napore. Njegovi rezultati odrazit će se u mojim budućim akcijama, poput uspostave online platforme za rješavanje sporova ili poboljšanja provedbenih pravila u borbi protiv nepoštene trgovačke prakse", rekao je hrvatski povjerenik Neven Mimica, koji je u Europskoj komisiji zadužen za zaštitu potrošača.
Što se tiče znanja o zakonima koji štite potrošače, Hrvatska je u EU-u na predzadnjem mjestu, jer 50% potrošača smatra da poznaje svoja prava, dok je prosjek EU-u 60%. U Hrvatskoj samo 66% potrošača poduzima nešto kada smatraju da su oštećeni, što je među najnižim postocima u EU, dok je prosjek u istoj 83%. To je najvjerojatnije povezano s učinkovitošću rješavanja žalbi - u Hrvatskoj je 54% zadovoljnih načinom rješavanja tih žalbi, dok je u EU 66%.
Europska komisija će sljedeće godine s 450.000 eura financirati kampanju za informiranje o pravima potrošača u Hrvatskoj, što je praksa koju je Komisija koristila u svim novim članicama u prvim godinama članstva.
Samo 6% potrošača u Hrvatskoj odlučuje se za prekograničnu kupovinu preko interneta, ali ni u Europskoj uniji taj postotak nije visok - 11%. Taj bi se postotak nakon ulaska u EU ubrzo trebao promijeniti jer su dosad postojale objektivne prepreke za internetsku kupovinu iz zemalja članica EU-a. Većina online trgovina iz EU ne dostavlja robu izvan granica, zbog carine i poteškoća s načinima plaćanja.
Osim toga, hrvatski potrošači nemaju puno povjerenja u internetsku trgovinu. Samo 31% potrošača, što je najmanji postotak u EU-u, osjeća se sigurno kada kupuje preko interneta od domaćih dobavljača, a 27% kada kupuju iz neke druge zemlje članice. Povjerenje u prekograničnu trgovinu nije u prosjeku veliko ni u EU-u - samo 35% potrošača ima povjerenja u kupovinu od online dobavljača iz drugih zemalja članica, a 70% njih ne zna što učiniti u slučajevima kada dobiju robu koju nisu naručili. Kad je riječ o kupovini od domaćih dobavljača, tu je povjerenje u članicama EU-a puno veće - 59%.
Povjerenje u online kupovinu doseglo je razinu od 80% kod onih koji već imaju iskustva u kupovini preko interneta, što govori da uzrok nepovjerenja u taj način trgovine nije u doživljenom negativnom iskustvu, nego u nedovoljnom poznavanju. Općenito, elektronska trgovina i korištenje interneta znatno je niže među starijom, slabije obrazovanom populacijom i kod onih s nižim prihodima. Također je vidljiva razlika u istočnoj i južnoj Europi u odnosu na sjeverne i zapadne članice, u kojima građani imaju znatno veće povjerenje u elektronsku trgovinu. Razlike su velike - postotak potrošača koji se osjeća odgovarajuće zaštićenim postojećim mjerama kreće se od 18 do 76%.
Hrvatska je iznad europskog prosjeka po broju trgovina koje posluju online - 17%, a prosjek u EU-u je 16%. I kad je u pitanju prekogranična online trgovina Hrvatska je u tom elementu iznad europskog prosjeka i nalazi se na 7. mjestu - 37 maloprodajnih tvrtki u Hrvatskoj prodaje robu preko interneta u druge članice, dok je prosjek u EU-u 25%.
Hrvatska je iznad europskog prosjeka i kad je riječ o tome u kojoj mjeri ekološki elementi utječu na potrošački izbor proizvoda - 48% anketiraniih hrvatskih potrošača uzima u obzir ekološki utjecaj pri izboru proizvoda, što je među najvišim postocima, a prosjek u EU-u je 41%.
I u Hrvatskoj i Europskoj uniji vidljiv je trend da potrošači više vjeruju svojim udrugama, organizacijama za zaštitu potrošača, nego tijelima vlasti koja se bave tim pitanjem.