?Ispunila sam svoju majčinsku zadaću i ostala s djecom do njihove treće godine, a onda počela razmišljati kako ih poštedjeti osmosatnog boravka u vrtiću, a istovremeno se osamostaliti i postati aktivna?, svoju priču započinje 36-godišnja Tanja Korceba-Huić, žena koja stoji iza proizvoda za koji je jedan novinar rekao da mu olakšava posao koliko i mladim majkama pampersice.
?Često ne bih stizala čak niti prelistati dnevne novine, i tako se, uz pomoć supruga, novinara agencije Reuters, rodila ideja o Briefingu - sažetku najvažnijih vijesti iz dnevnoga tiska i elektronskih medija, kao informatoru poslovnih ljudi koji nemaju vremena pratiti medije.?
Investicija je bila mala, pripreme su trajale mjesecima, a Briefing, koji radi tek tri mjeseca, već ima pedesetak klijenata različitih profila: odvjetnike, informatičke tvrtke, izdavačke kuće, redakcije časopisa, arhitektonske urede, liječnike, velike tvrtke u privatizaciji... Korisnicima usluga zajedničko je to da su svi vrlo aktivni, imaju puno posla i nemaju vremena za prelistavanje novina. ?Žene su nam češći klijenti, jer imaju potrebu biti informirane, a zbog racionalizacije vremena suvremene poslovne žene ritual listanja novina uz kavicu očito je ispao iz kombinacije?, veli Tanja.
U budućnosti, Briefing planira omasoviti klijentelu i sniziti cijene, pa bi korisnici bili i ljudi koji nisu tipični biznismeni, a nemaju volje ili vremena čitati hrpu novina, pretraživati Internet...
?U hodu se prilagođavamo potrebama klijenata, pa pratimo i javne natječaje, radimo inteligentni kliping za tvrtke (naše i strane) te im serviramo gotove, sažete informacije iz medija za koje su zainteresirani. Planiramo Briefing i na engleskom - za strance koji su sve prisutniji u Hrvatskoj. Dodatno smo morali angažirati suradnice - prevoditeljicu, računovotkinju i djevojke za telemarketing, pa izuzmemo li tehničku podršku (dvojicu informatičara) i mojega supruga Davora, možemo reći da smo ženska tvrtka.?
Ne čini li vam se ova priča kao još jedna poslovna bajka koju sa zavišću i nevjericom gledate u američkim filmovima. Sto sam puta čula uzrečicu kako novac, zapravo, leži na cesti - samo ga treba pokupiti.
Kao u bajci
I doista: obiteljski biznis tvrtke Briefing ležao je u jednostavnoj ideji koja se sama nametnula: ljudi nemaju vremena, žele znati što se događa - pokušajmo im prodati sažetu informaciju.
I vi želite prekinuti rutinu u karijeri, isprobati nešto drugačije, ili ste čak spremni dati otkaz. Zapravo, već ste se zamišljali kako vodite vlastitu tvrtku, ali to vam se činilo gotovo nemogućim: stopa nezaposlenosti u Hrvatskoj je alarmantna, novca nema, čini vam se da ste prestari za karijeru u inozemstvu, a i potpuno vam je jasno kako ste priliku da postanete uspješan tajkun prokockali prije deset godina.
Ipak, ne biste trebali olako odustati. Obično se misli da za početak treba imati jako puno novca. Svjetski trendovi, a oni će, vjerujemo, uskoro doći i do nas, govore kako čak i oni koji imaju novca započinju s malo kapitala. Najvažnije je shvatiti što zaista želite i što je sve potrebo da biste postali uspješna poduzetnica. Upuštanje u te vode, doduše, zahtijeva puno više posla nego što većina ljudi pretpostavlja. Kada odlučite postati poduzetnik, morate najprije razmisliti koji je projekt najbolji za vas. Pošto to učinite, istražite sve o projektu prije nego što u njega počnete investirati. Pripremite poslovni plan ili studiju koja će vas voditi pozitivnim rezultatima.
Osnovna pitanja morate raščistiti sa sobom: Postanem li poduzetnica, što ću od toga dobiti? S kojim ću se rizicima morati suočiti? Jesam li spremna za drastične promjene u životnom stilu...? Za mnoge je biznis koji su započeli bio logičan nastavak onoga čime su se bavili u slobodno vrijeme.
?Modom se bavim otkako sam bila sposobna uzeti škarice u ruke, a kreirajući i šivajući odjeću prijateljicama, zarađivala sam već u srednjoj školi?, priča Najda Bauk, modna dizajnerica iz Splita, vlasnica modnog imena Antique. Nada ima pet butika modne odjeće i tvornicu u kojoj zapošljava trideset radnika. Surađivala je s Mineom, Doris Dragović, Petrom Grašom...
Odgovornost
?Talent je iznimno važan, ali i životno i radno iskustvo. Mislim da moje vrijeme tek dolazi. U poslovnom je svijetu najvažnija odgovornost. Važno je procijeniti svoje mogućnosti. U poslove sam se upuštala tek kad bih bila sigurna da ih mogu obaviti. Budući da zapošljavam 30 radnica, dolazim u razne situacije, no sve rješavam mirno, nikad ne povisujem glas, pa iako mi suprug i kolege kažu da sam popustljiva, volim tu svoju osobinu.?
Radi poštovanja poslovne etike, Najda se koristi i jednim malim trikom: kazaljke sata uvijek pomiče 15 minuta unaprijed kako nikada ne bi kasnila. Najda je uvjerena kako je formula uspješnosti talent, smjelost i požrtvovnost.
?Sjećam se kad je 1991. godine zaratilo. Suprug i ja uložili smo posljednjih 30 tisuća maraka u šivaće strojeve. Kako je Riječka luka bila blokirana, strojevi su mjesec dana ostali na lageru. Mi u hotelu, strojevi na lageru, novac curi. Ukrcali smo napokon strojeve u osobni automobil, i u više navata, doslovce pod granatama, dovezli ih u Split. Tada smo zakupili jedan podrum i počeli s proizvodnjom. Muž je krojio, ja sam šivala.?
Dobar plan
Nela Mijalić je prije osnivanja vlastite tvrtke radila mnogo toga - bila je prevoditeljica, nastavnica i poslovna tajnica.
?Moji su interesi uvijek bili u sferi kreativnih poslova i komunikacija, a kako se teško uklapam u uredsko vrijeme od 9 do 17, silno sam se željela osamostaliti. To ne znači da sada, kao poduzetnica, radim manje. Radim više, ali imam slobodu rasporeda. Izrađivala sam poslovni plan više od godine dana i nakon toga osnovala Nomen!, agenciju koja se bavila intelektualnim uslugama (prevođenjem, tajničkim uslugama i reklamnim tekstovima, kreacijom imena proizvoda, usluga i poduzeća. U početku su se svi podsmjehivali mojoj poslovnoj ideji - nije im se činilo realnim da će na našemu tržištu itko dati novac za izmišljanje običnog imena.? No, Nela je duboko vjerovala u svoju ideju i nije se, u planovima, ograničavala isključivo na domaće tržište.
?Dream big bila je za mene sama po sebi razumljiva deviza. Oboružala sam se strpljenjem i tražila suradnike, u početku među prijateljima, poznanicima i talentiranim članovima rodbine... Mnogi su uskakali besplatno, vjerujući da ću uspjeti.?
Danas je Nelina tvrtka strateški partner Nomen Internationala, vodeće europske tvrtke za iznalaženje novih imena. Ima troje zaposlenika, 45 vanjskih suradnika i inozemne stručne savjetnike. Posao se počeo širiti: njezina je tvrtka obavljala provjere izgovorljivosti imena, spontane asocijacije i negativne konotacije u stranim jezicima. Nela se može pohvaliti da je, na na međunarodnom tržištu, za tvrtku Citroen radila lingvističku provjeru imena modela Xsara.
Dream team
?Ženama koje su na putu prema osamostaljenju preporučila bih da pronađu svoj prostor na tržištu, okruže se ljudima od povjerenja i razumijevanjem obitelji, pronađu minimalan dodatni izvor prihoda i potporu za prve dvije godine, da sastave poslovni plan, uračunaju rizike... Važno je da oduševljenje svojom idejom uspijete prenijeti na suradnike i uvjerite u to svojeg mecenu - bez obzira je li to privatna osoba, banka ili neka institucija.?
Nela je, kao iskusna poduzetnica, dala savjet čitateljicama Cosma koje tek sanjaju o svom biznisu: ?Izmislite posao za 21. stoljeće, počnite se baviti onime čime se još nitko ovdje ne bavi, odnosno strukom u kojoj je potražnja veća od ponude. Postanite tražiteljica podataka na Internetu, konzultantica za boje, predviđačica trendova, software stručnjakinja, Head Hunter, ili smislite nešto originalnije.?
Najlakši je početak kad odaberete potencijalni biznis na osnovi onoga što već znate i u čemu uživate. Pođite, recimo, od hobija. Važno je da posao u koji planirate ući bude nešto što zaista volite, jer će on zahtijvati vašu 24-satnu pažnju. Tako je i Melita Migan, web-dizajnerica, svoj hobi pretvorila u zanimanje.
Carstvo Interneta
?Najteže mi je kada 77-godišnjem dedi moram objasniti čime se bavim. Pita me: Pa, šta ti to radiš? A gdje se nalazi taj Internet? Što je to web-stranica?" To se, kažem mu, kao prvo, ne može primiti u ruku.?
Melita ima 29 godina, diplomirala je na Građevinskom fakultetu u Zagrebu. U struci je radila godinu i pol, u jednom projektantskom uredu. ?Nije mi leglo. Jednog sam se dana probudila i shvatila da to više ne mogu raditi. Zanimao me grafički dizajn. Kupila sam si kompjuter, vjerojatno samo radi igrica, a onda sam se navukla na Internet. Bila sam u takvoj fazi ÔovisnostiŐ da sam radije vikendom navečer ostajala doma surfati netom.?
A onda se, jednostvano, našla na pravome mjestu u pravo vrijeme: kada je tvrtka Iskon Internet, u kojoj radi, upravo počinjala. ?Ovdje su ljudi još skeptični prema mogućnostima Interneta i obično kažu: Web-stranice su O.K., ali tko će na to dolaziti! Tek odnedavna shvaćaju sve mogućnosti on-line prodaje?, veli Melita. Tržište u Hrvatskoj još nije zasićeno stručnjacima s područja informatike, dapače, za ljudima tog profila potražanja je sve veća.
?Hobi kojemu sam posvećivala sve slobodno vrijeme pretvorila sam u profesiju. Poznajem puno ljudi koji, kad se ujutro probude, kažu: ?Jao, treba ići na posao?. Mislim da je najljepše što ti se u karijeri može dogoditi to da zaista s veseljem dolaziš na posao.?
Dosta natezanja!
Najveći užas koji je apsolventica psihologije Morana Smodlaka mogla zamisliti jest da ispravlja psiho-testove u autoškolama. Morani na vizitki piše Peace Worker, a jedan ju je prijatelj - kada smo tražili žene sa zanimanjima za 21. stoljeće - predložio objašnjavajući nam kako je Morana trener za razvoj suživota u kriznim područjima - od Benkovca do Istočnog Timora. Morana je mirovna stručnjakinja koja posreduje u civilnom, nenasilnom rješavanju konflikata. Dakle, na područjima koja su pretrpjela ratni sukob ona pokušava na terenu pomoći ljudima da se lakše i bezbolnije priviknu na ponovni suživot. Radi u sklopu stranih organizacija, odlazi na terene, organizira tečajeve. Za njezino zanimanje diploma nije nužna, ali znanja iz područja psihologije jesu. Počela je prije dvije i pol godine i prošla dodatnu edukaciju na šestomjesečnom tečaju u Njemačkoj.
Na žalost, potražnja za stručnjacima Moranina profila neće biti manja ni sljedećih godina: njezino zanimanje bit će traženo kao dodatna podrška mirovnim misijama na Kosovu, u Eritreji, Zimbabveu, u svakom kutku zemlje gdje je potrebno poslijeratno ozdravljenje. ?Kako mi je palo napamet da postanem mirovni stručnjak? Aktivno sam tražila posao ne znajući što će mi se ponuditi. No, ovo je široko i kreativno područje, u kojem uvijek mogu ići dalje.?
Dijete cvijeća
Područja u kojima svoje interese, hobije i znanja možete pretvoriti u profitabilno zanimanje šire se nevjerojatnom brzinom i u svim smjerovima: od virtualnog zlatnog rudnika Interneta do komunikacija, a najsigurnija su ona u kojima nudite uslugu.
I u Hrvatskoj će biti sve više onih koji puno rade, dovoljno zarađuju i imaju malo slobodnog vremena. Upravo je takva klijentela Jasne Rudež. Ona, naime, projektira i uređuje vrtove. Jasna je diplomirala šumarstvo, ali je u jednoj šumariji radila samo godinu dana. Shvatila je da cvijeće - njezina prava ljubav i hobi - može postati unosan posao. Našla se s kolegom koji je već imao tvrtku, Zeleni san, i krenuli su u posao. ?U nas još nema kulture uređivanja vrtova, ali glavnina je naših klijenata iz srednjeg sloja: to su ljudi koji putuju i vide kako je lijepo uređen vrt danas na cijeni.? Jasna je sa svojim partnerom krenula od nule, ali, kaže, iza sebe imaju već puno lijepih prostora. Najbolja je, reklama, tvrdi, usmena predaja. Zato radije priča o biljkama (ljepoti japanskog javora, divljim sortama ruža, aromatičnom bilju kojeg mora biti u svakom vrtu) nego o vođenju tvrtke. ?Oduševljava me to što sam svaki dan na drugome mjestu, što se družim, što mogu kreirati nešto lijepo.?
Hoćete li uspjeti? Test za poduzetničke kandidatkinje - što vam sve treba