Zbor automobilskih novinara Hrvatskog novinarskog društva organizirao je okrugli stol Sigurno u zimu. Potaknuti nedavnim kaosom na snijegom zametenim cestama, novinari su zajednos policijom i stručnjacima raspravili moguće opcije za budućnost.
Na skupu je tridesetak stručnjaka iz raznih područja prometa u suradnji s Hrvatskom udrugom vozača i autoservisera, zajedno s novinarima specijaliziranima za automobile i promet Hrvatskog novinarskog društva proanaliziralo sigurnosnu situaciju na hrvatskim cestama, s naglaskom na pripremu i prilagodbu vozača zimskim uvjetima na cesti.
Uvodno je Josip Mataija iz Odjela za sigurnost cestovnog prometa Ministarstva unutarnjih poslova izvijestio o statistikama prometnih nesreća. Do dana održavanja skupa na cestamaje poginulo 388 osoba, što je čak 125 osoba ili 24 posto manje od lanjskih 513.
To znači da će na kraju godine biti ispunjen dugoročni plan iz Nacionalnog programa sigurnosti u prometu da se broj poginulih smanji ispod 10 poginulih na 100.000 stanovnika.
Da se sigurnost u prometu konstantno povećava kazao je i Tomo Kišić iz HUVA-e, te predočio statistike koje kažu kako je 1986. godine u tadašnjoj SR Hrvatskoj u prometu poginulo čak 1600 ljudi.
O glavnoj temi koja se ticala zime govorili su Mato Pavličević, predsjednik Zbora automobilskih novinara, dr. Stipan Matoš, predsjednik Hrvatske udruge vozača i servisera Boris Raus, šef odjela za redovito održavanje i zaštitu cesta i prometa Hrvatskih cesta Ante Pribanić iz Autoceste Rijeka-Zagreb, Nikša Bjelajac iz Informativnog centra HAK-a i Davor Lisicin iz udruge Sigurno u prometu.
Najviše se raspravljalo o problematici korištenja i nekorištenja zimskih guma te mogućnosti da se i u Hrvatskoj kao i u susjednim zemljama uvede obveza korištenja zimskih guma u određenom periodu.
Prilika za to su najavljene izmjename Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Zbog specifičnosti položaja regija u našoj zemlji sugerirano je da se zakonodavcu predloži vremensko uvođenje obveze korištenja zimskih guma na dva moguća načina: ili regionalno ili na glavnim cestovnim pravcima i to u periodu od sredine jeseni do proljeća.
Razlog tome je što je, iako policija i cestari pored redovitih aktivnosti ulože maksimalan napor da u slučaju snježnih padalina ceste budu prohodne, dovoljan jedan neodgovorni vozač koji će sav njihov trud baciti u vodu i zaustaviti promet prepriječenim ili u snijegu zaglavljenim vozilom.
Kristijan Tićak, glavni urednik Auto motor i sporta naglasio je kako se u zapadnim zemljama olakšicama (najčešće na osiguranje) vozače stimulira da koriste zimske gume.
Prema podacima koji su iznešeni na okruglom stolu, za vrijeme nedavne snježne mećave u Gorskom kotaru svako drugo vozilo nije imalo propisanu zimsku opremu.
Josip Mataija je objasnio kako policija prema Zakonu takve automobile mora isključiti iz prometa, naplatiti im kaznu od 700 kuna te skinuti registarske pločice pošto nisu ispravni za prometovanje.
Iz svega spomenutog se izveo zaključak kako vozači nespremni ulaze sa svojim vozilima u zimu, a na put u složenim uvjetima za vožnju kreću uglavnom tvrdoglavi i neodgovorni. Za to je najbitnija edukacija koja je očito podbacila.
Sandra Mikulčić iz Večernjeg lista je po pitanju edukacije istaknula kako ona mora početi već u obitelji kad se treba budućem sudioniku u prometu usaditi stav o opasnosti i odgovornosti. Sljedeći bitan termin za edukaciju su škole, i to već od početnih razreda.
Zaključci skupa su kako su i ove godine mediji i sve nadležne službe obavile dobar posao u informiranju i pripremi za promet u zimskim uvjetima. Predloženo je da se upotreba zimskih guma, kao najvažnijeg dijela zimske opreme, regulira zakonskom obavezom u određenom vremenskom razdoblju (kao npr u Sloveniji), uz izuzetak područja s blažom klimom.
Kao dugoročna strategija sigurnijeg prometovanja u zimskim uvjetima, naglašena je potreba vraćanja dodatnog školovanja novih vozača, te pojačanog i stalnog educiranja svih sudionika u prometu, od vrtićkih dana do starosti.