NOVITETI NA TRŽIŠTU / Europa planira zabraniti izvoz starih i dotrajalih automobila: Stručnjaci objasnili koje su prednosti, ali i mane ovog prijedloga

Image
Foto: Shutterstock

Sprječavanje izvoza vozila koja nisu sigurna za vožnju može rezultirati kvalitetnijim rabljenim vozilima u državama članicama EU

24.7.2023.
18:05
Shutterstock
VOYO logo

Europska komisija prije nekoliko je dana iznijela novi prijedlog koji se tiče automobila, a prema kojem se stari, dotrajali automobili ne bi se više mogli prodavati izvan EU-a i pridonositi nesigurnosti na cestama i onečišćenju okoliša u trećim zemljama te bi se umjesto toga trebali reciklirati. Najava je izazvala zabrinutost među mnogim pojedincima, jer se boje da bi trgovina automobilima između EU i zemalja izvan EU mogla biti zaustavljena.

Međutim, sprječavanje izvoza vozila koja nisu sigurna za vožnju može rezultirati kvalitetnijim rabljenim vozilima u državama članicama EU. To pak može opravdati više cijene zbog poboljšane pouzdanosti i sigurnosnih značajki.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Matas Buzelis, automobilski stručnjak iz tvrtke za podatke o vozilima carVertical, podijelio je svoje uvide o ovoj zabrani i istaknuo da će ova promjena malo otežati život lopovima.

POGLEDAJTE VIDEO: Auti su od pandemije poskupjeli i za 100.000 kunna, a obiteljski auto sad se ne može naći ispod 20.000 eura

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prepreka za ilegalne aktivnosti

Odluka o zabrani kretanja vozila koja nisu sigurna za vožnju prema zemljama izvan Europske unije ima za cilj spriječiti kruženje nesigurnih i nepouzdanih vozila. Matas Buzelis, stručnjak iz carVertical-a, objašnjava da bi ova nova pravila mogla djelovati kao regulacija koja ograničava crno tržište.

"Najvažnije je stvoriti regulaciju koja ima vrlo malo rupa. Ako se provede učinkovito, zabrana bi mogla smanjiti dostupnost takvih vozila na ilegalnom tržištu automobila. To bi moglo imati utjecaj na opskrbu niskokvalitetnih ili neregistriranih vozila na tržištima s visokom stopom krađe automobila", kaže.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zabrana izvoza vozila koja nisu sigurna za vožnju mogla bi značajno otežati prekogranično kretanje ukradenih vozila iz EU. Vozila moraju zadovoljavati sigurnosne standarde kako bi se izvezla. U tom slučaju, to može otežati ili komplicirati proces izvoza ukradenih automobila, budući da ukradena vozila često nemaju adekvatnu dokumentaciju ili je već manipulirana.

Međutim, kriminalne mreže koje se bave izvozom ukradenih vozila ili ilegalnim tržištem automobila mogu prilagoditi svoje operacije u odgovoru na zabranu. Mogu se usredotočiti na alternativne izvore ili metode za stjecanje i izvoz vozila te premjestiti svoje aktivnosti u regije s manje strožim propisima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cijene rabljenih rezervnih dijelova mogu porasti

Odluka Europske unije da ne izvozi vozila koja su završila svoj životni vijek rezultirat će uglavnom većom upotrebom recikliranih materijala. Na primjer, 25% plastike koja se koristi za izgradnju novog vozila mora biti reciklirano, od čega 25% mora biti reciklirano iz vozila koja su završila svoj životni vijek. Međutim, što se tiče tržišta rabljenih automobila, to neće imati značajan utjecaj na cijene automobila ili minimalan utjecaj.

Image
NISMO BAŠ PAŽLJIVI /

Istraživanje nam ne ide na ruku: Hrvati oštećuju svoje automobile češće od vozača u drugim zemljama

Image
NISMO BAŠ PAŽLJIVI /

Istraživanje nam ne ide na ruku: Hrvati oštećuju svoje automobile češće od vozača u drugim zemljama

"Pošto vlasti planiraju zaustaviti izvoz vozila koja su završila svoj životni vijek na druge (izvan EU) tržišta, neizbježno će doći do povećanja ponude rabljenih rezervnih dijelova. Većina korisnika vozila i građana koji žive u zemljama izvan EU mogli bi osjetiti porast cijena zbog smanjene ponude rezervnih dijelova", kaže Matas Buzelis iz carVertical-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ako ove zemlje prime smanjen broj vozila koja nisu sigurna za vožnju, to može promijeniti dostupnost i vrste vozila na njihovim tržištima. To može rezultirati povećanim troškovima održavanja nesigurnih vozila ili čak nedostatkom rezervnih dijelova, što znači da će popravci trajati duže nego ikad prije.

TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo