Zvuči pomalo nevjerojatno, ali najnovija studija objavljena u časopisu Science Advances ukazuje na to da bi ceste same po sebi mogle ispuštati više štetnih tvari koje zagađuju zrak od automobila koji se po njima voze, prenosi IFLScience.
Otrovni spojevi u asfaltu
Autori studije došli su do ovog zaključka nakon što su analizirali kemijske spojeve koje producira asfalt pod različitim uvjetima te su otkrili da on otpušta visoku razinu određenih čestica, posebice u vrućim sunčanim danima.
Kada se govori o zagađenju zraka, najčešće se spominje PM2.5, što skupni naziv za malene čestice čiji je promjer manji od dva i pol mikrometara.
Emisije hlapljivih organskih spojeva (VOC) i intermedijarnih organskih spojeva (SVOC) prethode PM2.5 česticama i ozonu te se obično otpuštaju prilikom izgaranja goriva, ali mogu dolaziti i iz drugih izvora.
Jedan takav izvor je i asfalt koji se najčešće koristi na površinama cesta i na krovištima. S obzirom na to, uvijek je prisutan u velikim količinama u većim gradovima što je autore studije navelo da pomisle kako bi upravo on mogao biti glavni faktor zagađenja zraka u urbanim sredinama.
Veće emisije na višim temperaturama
Kako bi dokazali ili opovrgnuli svoju teoriju, koristili su tehniku masene spektrometrije s uređajem visoke rezolucije da bi analizirali koncentraciju VOC i SVOC spojeva koje otpušta asfalt i to na različitim temperaturama.
Rezultati su pokazali da su se emisije povećale za red veličine kada se asfalt zagrije na 140 stupnjeva, što mu je temperatura kada se nanosi na nove ceste te su to usporedili sa situacijom u kojoj je asfalt zagrijan na 60 stupnjeva.
Pokazalo se da asfalt otpušta i do 300 puta više tih kemijskih spojeva kada je podlegnut solarnoj radijaciji, čak i kada se temperatura održava konstantnom.
Treba nam alternativa
Nakon što su utvrdili razinu zagađivača zraka koje je producirao asfalt, znanstvenici su proučili podatke iz zračnog bazena Južne Kalifornije (SoCAB) da bi napravili usporedbu s emisijama koje stvaraju automobili.
"Ukupni godišnji potencijal za produkciju zagađenja zraka, kada se uzmu u obzir podaci iz SoCAB-a , puno je veći za asfalt nego za motorna vozila koja idu na dizel i benzin zajedno", napomenuli su autori studije.
To je još vjerojatnije u toplim, sunčanim klimama, gdje visoke stope izlaganja solarnoj radijaciji i povišenim temperaturama potiču oslobađanje opasnih tvari iz asfalta u zrak.
Kako su naglasili autori studije, trenutno se ulažu veliki napori da bi se smanjila emisija koju uzrokuju vozila, a istovremeno se grade nove ceste. Stoga bi možda bilo i idealno vrijeme da se nađe učinkovita zamjena za asfalt ako zaista želimo poboljšati kvalitetu zraka u urbanim sredinama.