Hrvatski autoklub objavio je rezultate ankete kojom je provjerio iskustva naših vozača s kupnjom automobila. Naime, HAK je proveo anketu kojom je ispitao prioritete vozača, kako percipiraju nabavu novog automobila i je li i dalje posjedovanje skupocjenog automobila odraz društvenog statusa.
Domaće tržište automobila bilo je jedna od prvih žrtava gospodarske krize, te je od konca 2008. do konca 2013. više nego prepolovljeno, s manje od 30.000 prodanih novih automobila. Jedan od niza razloga ovakve situacije je u restriktivnijem pristupu banaka koje korisnicima nude nepovoljnije kreditne uvjete.
Vozimo automobile stare između pet i 10 godina
U anketi, provedenoj sredinom prosinca putem internetskih stranica HAK-a, sudjelovala su 333 sudionika. Njihova kućanstva broje od jednog do tri člana (69%) i jedan automobil 48%. Riječ je većinom o gradskoj populaciji jer je više od 60% sudionika odgovorilo da živi u mjestima s više od 10.000 stanovnika, a trećina u gradovima s više od 100.000 stanovnika. Voze automobile prosječne starosti od pet do 10 godina koje su svojedobno kupili kao nove (54%) gotovinom ili kreditom (92%).
Leasing u potpunosti zamijenio kreditiranje
Za razliku od vremena prije krize, danas je kreditiranje kao oblik financiranja kupnje automobila gotovo potpuno nestao, a zamijenio ga je leasing. Kako većina sudionika ankete još otplaćuje rate za automobil kupljen u neka bolja vremena, dio ankete odnosio se na procjenu te investicije – smatraju li da su kupili automobil u skladu s mogućnostima i potrebama? Velika većina sudionika ankete, njih 91%, odgovorila je potvrdno. Upitani kad su se odlučili ili odlučuju na kupnju novog automobila, 62% anketiranih je odgovorilo da je to onda kad stari automobil dotraje.
Velik je udio onih koji su se na kupnju odlučili čim su uštedjeli dovoljno novca ili postali kreditno sposobni (35%), dok se pomodno ponaša tek četiri posto ispitanika koji u autosalone odlaze čim dođe nova generacija automobila ili se na tržištu pojavi neki novi, bolji model.
Također, procjenjujući pojedinačne razloge posjedovanja automobila, 65% sudionika se u potpunosti složilo da su to životne potrebe, 39% da su to poslovne potrebe, 31% posjeduje automobil zbog uživanja u vožnji i osjećaju slobode, a tek četiri posto priznaje da posjeduju automobil zbog njegova statusnog značenja.
Ovi odgovori pokazuju racionalan odnos vozača prema kupnji automobila, komentiraju u Hrvatskom autoklubu.
Procjenjujući u kojoj mjeri Hrvati kupuju automobile iznad svojih mogućnosti, sudionici su u velikoj većini za sebe tvrdili da ne postupaju tako, no procjenjuju da drugi ipak u velikoj mjeri posjeduju automobile kakve si realno ne mogu priuštiti. Tako razmišlja 78% sudionika, a tek dva posto ostavlja mogućnost da su i drugi vođeni racionalnim kriterijima pri kupnji automobila.
Svaki treći ispitanik imao je problema s otplatom
Imajući u vidu kako su automobile koje danas voze sudionici ankete kupili većinom prije krize, i to njih 49% na kredit ili leasing, zanimljivo je što se u anketi pokazalo kako je svaki treći sudionik tijekom otplate imao problema s vraćanjem kredita ili rate leasinga, što je u suprotnosti s tvrdnjom da posjeduju automobil u skladu sa svojim mogućnostima.
Iznad svojih financijskih mogućnosti
Osim toga, najveći dio anketiranih (72%) procjenjuje kako je udio troškova posjedovanja automobila (održavanje, gorivo, rate kredita...) u ukupnim mjesečnim troškovima kućanstva srednji do veliki. Međutim, u usporedbi s procjenom ukupnih mjesečnih primanja sudionika, posjedovanje automobila ipak za većinu predstavlja značajno opterećenje kućnog budžeta.
Naime, 61% je odgovorilo da su im ukupni mjesečni prihodi kućanstva prosječni ili niži od prosjeka. S druge strane, u svjetlu današnjih okolnosti, gotovo jednoglasno (96%) anketirani tvrde da za ratu kredita ili leasinga danas ne bi bili spremni izdvojiti više od trećine ukupnih mjesečnih primanja.
Rezultati ankete pokazuju da naši vozači ipak posjeduju automobile iznad svojih financijskih mogućnosti, koji su kupljeni prije krize, u vrijeme kad se bilo lakše odlučiti za kupnju.