Godine 2012. Maneesh Sethi iskoristio je Craigslist kako bi zaposlio ženu čiji je posao - za nevjerojatnih 8 dolara na sat - da mu opali šamar svaki put kad on počne koristiti Facebook. Prema svjedočenju Sethija, njegova produktivnost se učetverostručila.
Pa naravno, sada je on pokrenuo startup pod imenom Pavlok, a planira prodavati fitness narukvice koje vam donose strujni udar svaki put kad uređaj osjeti da ste popustili u pridržavanju nekog pravila kojeg ste se odlučili držati.
Pavlok. Kužite o čemu je riječ? Očito se radi o Ivanu Pavlovu, ruskom fiziologu koji je trenirao pse kako bi oni slinili svaki put kada bi zazvonilo zvono asocirajući zvuk zvona s dolaskom hrane. Ovaj pionir biheviorizma na istraživanjima sa psima utvrdio je proces formiranja tzv. uvjetnog refleksa. Naime, svaki uvjetni refleks je naučen na bazi prethodno postojećeg refleksa ili tzv. bezuvjetnog refleksa. U Pavlovljevim eksperimentima sa psima, bezuvjetni refleks je bila proizvodnja sline kao reakcija na podražaj hrane. Dakle, pas je gladan i kada vidi lijepi odrezak cure mu sline. Na bazi toga bezuvjetnog refleksa Pavlov je učio pse novi, uvjetni refleks, koji prethodno nisu znali. U tom novom refleksu ista reakcija, kao na primjer slinjenje, je izazvana nekim drugim podražajem, a ne hranom. Tako su na primjer psi naučili sliniti na zvučni podražaj zvonca.
U novoj high-tech ekonomiji, izgleda da smo svi mi Pavlovljevi psi.
Kako tehnološki poslovni ciklusi postaju sve brži, sve je teže razlikovati prijevaru od legitimnog poslovnog poduhvata. Svaki dan je 1. Aprilili u Silicijskoj dolini. Ali Pavlok izgleda da će ipak biti pravi startup.
Pavlok fitness narukvica, kako piše Prevention Magazine, će vas stresti s 340 volti električne energije ako se primjerice ne pridržavate odluke da ćete redovito vježbati ili pak da nećete jesti navečer iza 20 sati. Zasada je narukvica u fazi razvoja, a na tržištu se očekuje 2015. godine i stajat će od 149 do 229 dolara.
Sethi kaže da vas taj strujni šok neće zaboljeti, već će djelovati kao stimulacija za vaš mozak koji će na taj način asocirati određenu akciju s novom navikom koju pokušavate usvojiti.
Zamislite primjerice da se u 20.05 dok gledate svoj omiljeni film poželite počastiti nekim grickalicama. Pavlok neće biti sretan.