Tko smije upravljati mopedom?
“AM” KATEGORIJA – mopedi, radni obujam benzinskog motora nije veći od 50 kubičnih cm ili čija trajna snaga u slučaju elektromotora ne prelazi 4 kW i na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 50 km/h.
Ima pravo upravljati osoba koja ima:
- navršenih minimalno 15 godina
- vozačku dozvolu “AM” kategorije
Tko smije upravljati motociklom?
"A 1" KATEGORIJA - motocikli sa ili bez bočne prikolice, radnog obujma motora do 125 kubičnih cm i snage motora do 11 kW (oko 15 KS) i motorna vozila na tri kotača čija snaga nije veća od 15 kW.
Ima pravo upravljati osoba koja ima:
- navršenih minimalno 16 godina
- vozačku dozvolu “A 1” kategorije
"A 2" KATEGORIJA - motocikli sa ili bez bočne prikolice, čija snaga ne prelazi 35 kW.
Ima pravo upravljati osoba koja ima:
- navršenih minimalno 18 godina
- vozačku dozvolu “A 2” kategorije
"A" KATEGORIJA – motocikli sa ili bez bočne prikolice i motorna vozila na tri kotača čija snaga je veća od 15 kW.
Motociklima sa ili bez bočne prikolice ima pravo upravljati osoba koja ima:
- navršenih minimalno 20 do 24 godine
- vozačku dozvolu “A” kategorije
Motornim vozilima na tri kotača čija snaga je veća od 15 kW ima pravo upravljati osoba koja ima:
- navršenih minimalno 21 godinu
- vozačku dozvolu “A” kategorije
A kategorija - potrebna minimalna dob od 20 godina.
Ukoliko vozač nema položenu A2 kategoriju, potrebna je minimalna dob od 24 godine.
Pravo na upravljanje vozilom A kategorije s navršenih 20 godina, može steći vozač koji ima vozačku dozvolu za upravljanje vozilom A2 kategorije najmanje dvije godine.
Najčešće greške i prekršaji motociklista i mopedista
- precjenjuju svoje vozačke sposobnosti,
- podcjenjuju ili zbog neiskustva ne prepoznaju opasnosti u prometu,
- ne koriste uoće zaštitne kacigeili koriste one koje nisu homologirane ili koriste nepričvršćenu kacigu,
- kreću se neprilagođenom ili nedopuštenom brzinom,
- kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila (nogostupi, pješačke zone),
- obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera,
- upravljaju neregistriranim i vozilima kojima je isteklo važenje prometne dozvole,
- upravljaju prije stjecanja prava na upravljanje, odnosno bez položenog odgovarajućeg vozačkog ispita,
- upravljaju vozilom pod utjecajem alkohola,
- uklanjaju blokade na mopedima.
- stvaraju preveliku buku,
Najčešće greške i prekršaji vozača ostalih vozila koje ugrožavaju vozače mopeda i motocikala:
- ne provjeravaju „mrtvi kut“,
- skreću i prestrojavaju se bez uključenog pokazivača smjera,
- oduzimaju prednost prolaska na raskrižju,
- neoprezno otvaraju vrata dok se nalaze u zaustavljenoj koloni.
Vozači mopeda i motocikala su jedna od najranjivijih skupina sudionika u prometu, što potvrđuje i podatak da je u prometnim nesrećama u kojima sudjeluju mopedi i motocikli poginulo 11,11 posto od ukupnog broja poginulih (7 od ukupno 63), dok mopedi i motocikli u ukupnom broju vozila sudjeluju s manje od šest posto.
Vozači mopeda i motocikala skrivili su većinu najtežih nesreća u kojima su sudjelovali, a najčešći uzrok bila je brzina (neprilagođena ili veća od dopuštene).
Napominjemo da vozači mopeda i motocikala, kao i njihovi putnici, moraju za vrijeme vožnje na cesti na glavi nositi propisanu, homologiranu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu. Slijedom navedenog, jasno je da će nadzor mopedista i motociklista tijekom 2014. biti jedan od prioriteta Policije.
Osim nadzora vozača mopeda i motocikala u redovitom nadzoru prometa, provodit će posebne akcije pod nazivom Nadzor mopedista i motociklista usmjerene na smanjenje nesreća i činjenja prekršaja te skupine sudionika u prometu.
Vozači mopeda i motocikala ne bi trebali olako shvaćati opasnosti u prometu, moraju shvatiti da su ta vozila, kao i sva druga, opće opasna sredstva, samo što su posljedice nesreća u kojima sudjeluju vozači mopeda i motocikala u pravilu teže ozljede ili smrtne posljedice.
Mopediste i motoriste pozivamo da poštuju prometne propise te da u što većoj mjeri koriste i zaštitnu opremu koja nije propisana kao obvezna.