LJUDI ĆE U PROSJEKU ŽIVJETI 100 GODINA: / Znanstvenici otkrili tajnu 'zombi stanica'

Zamislite svijet u kojem možete uzeti samo jednu tabletu za tretman ili prevenciju nekoliko bolesti povezanih sa starošću, piše IFLScience.

26.3.2017.

Iako se stvar još uvijek nalazi u području znanstvene fantastike, sve više prikupljenih podataka navodi na zaključak kako unatoč njihovih bioloških razlika razne starosne bolesti dijele istog uzročnika - ostarjele stanice. To je navelo znanstvenike da počnu tražiti lijekove koji će uništavati te stare stanice.

NOVA METODA LIJEČENJA: /

Mješavina uobičajenih lijekova može navesti stanice raka na samoubojstvo

NOVA METODA LIJEČENJA: /

Mješavina uobičajenih lijekova može navesti stanice raka na samoubojstvo

Ostarjele stanice uništavaju tkivo oko sebe

Kada se stanice oštete, one se ili samounište, ili izgube sposobnost rasta te ostanu zaglavljene u tijelu. Radi se o zastarjelim, nerastućim stanicama koje više ne izvršavaju pravilno svoje zadatke. Štoviše, izbacuju kemikalije koje štete okolnim stanicama, te se ponekad pretvaraju u 'zombije', zbog čega ih se nekada naziva i 'zombi stanice'.

S vremenom se nakupi toliko štetnih tvari da i samo funkcioniranje organa i tkiva postane otežano. Tada te promjene počinjemo nazivati bolest.

O tome gdje se u tijelu nakupljaju ostarjele stanice ovisiti će koja će se bolest razviti. Pokazalo se do sada kako ostarjele stanice mogu prouzročiti nekoliko bolesti, i to kardiovaskularne, dijebetes tipa 2, osteoartritis, te rak.

Foto: thinkstock, ERproductions Ltd
Foto: thinkstock, ERproductions Ltd

Uklanjanje ostarjelih stanica produljuje život

Godine 2011., te 2016. znanstvenici s klinike Mayo u SAD-u pokazali su pomoću genetski uzgojenih miševa kako uklanjanje ostarjelih stanica smanjuje formiranje raka, odgađa proces starenja i štiti miševe od bolesti povezanih sa stresom. Miševi su u prosjeku živjeli i do 25 posto duže.

Slični bi rezultati kod ljudi znači da bi nam prosječan životni vijek skočio s 80-tak na 100 godina.

Radilo se o studijama dokazivanja principa koje su utrle put drugim znanstvenicima da dalje rade na tim otkrićima.

Ubiti nekoliko kako bi se spasilo mnogo

Foto: Thinkstock, MarquesPhotography
Foto: Thinkstock, MarquesPhotography

Ne zna se koliko je ostarjelih stanica potrebno da bi počeli škoditi tijelu, no štetni učinci kemikalija koje oslobađaju brzo se šire. Dovoljno je samo nekoliko zombi stanica da znatno utječu na tijelo. Nedavno su otkriveni i testirane na miševima lijekovi koje ciljano ubijaju ostarjele stanice kako bi spriječile njihov razarajući utjecaj.

Istraživanja japanskih znanstvenika objavljena krajem prošle godine pokazala su kako uklanjanje takvih stanica posebno koristi u spašavanju pluća. Tako je ubijanje ostarjelih stanica kod genetski uzgojenih miševa znatno poboljšalo funkcioniranje pluća.

A studija Sveučilišta u Arkanzasu objavljena početkom ožujka pokazala je kako lijek ABT-263 ne samo da umanjuje posljedice bolesti, već i da u potpunosti uklanja bolest kog miševa.

Postoji i financijska korist

U svjetlu sve brojnijih obečavajućih rezultata, već su nastale brojne start-up biotehnološke tvrtke čija je namjera iskoristiti zdravstvene koristi uništavanja ostarjelih stanica. Vjerojatno je najbolje financirana Unity Biotechnology koja je u SAD-u prikupila 116 milijuna dolara za dalje istraživanje i razvoj.

Vjerojatno će proći još nekoliko godina prije nego što krene testiranje na ljudima.

Ako ne možete čekati toliko dugo, odgobvor na vaše probleme mogao bi biti u tjelovježbi. Studije klinike Mayo objavljena u ožuijku prošle godine pokazala je kako je vježbanje spriječavalo gomilanje ostarjelih stanica koje je prouzločila jako masna prehrana miševa. Tako da, ako vas redovite koristi zdravlju nisu uspjele motivirati da se maknete s kauča, možda produljenje života uspije.