LEGLA BAKTERIJA I GLJIVICA: / 17 stvari koje NIKAD ne biste trebali dijeliti

Foto: Thinkstock

Ako se ne volite prati gljivicama i prati zube želučanom virozom, ove stvari nikada ne biste trebali posuđivati.

11.11.2015.

Dijeljenje higijenskih potrepština s prijateljima, članovima obitelji i partnerima katkad je neizbježno, no izbjegavajte to u širokom luku jer posljedice mogu biti kobne.

Koliko ste puta posudili dečkovu britvicu ili sestrine škarice za nokte? Iako vam se čine bezazlenima, ovakve vam stvari mogu ozbiljno narušiti zdravlje - ili barem uzrokovati proljev.

Dermatologinja dr. Whitney Bowe i profesor mikrobiologije i patologije dr.Philip Tierno za BuzzFeed su otkrili koje stvari nipošto ne biste smjeli dijeliti s drugim ljudima.

1. Sapun

Iako mu je svrha oprati vas, sapun ne može očistiti samog sebe. Nakon svake njegove upotrebe, na sapunu ostaju mikrobi s vaše kože. Čak i kada je u pitanju antibakterijski, sapun nije učinkovit kada je u pitanju ubijanje mikroorganizama. Sapun nikada nemojte držati u vlažnoj posudici jer je to raj za razvoj bakterija, gljivica i virusa. Sapunom možete prenijeti čitav niz oboljenja: od želučane viroze do infekcije stafilokokom koji može uzrokovati ozbiljne bolesti. Stručnjaci kažu kako sapun smijete dijeliti s partnerom budući da s njim ionako već na druge načine dijelite bakterijsku floru.

2. Ručnici

Foto: Flickr, Jamie Grill
Foto: Flickr, Jamie Grill

Ako vaš ručnik ima neugodan miris, potrebno mu je jedno pošteno pranje na 95 stupnjeva jer je prepun bakterija, gljivica i plijesni, kaže Bowe. Vlažni ručnici su pravi rasadnik bolesti pa ih uvijek održavajte suhima. "Kontaminirani ručnici mogu uzrokovati iritaciju kože, akne, čak i upalu oka", kaže Bowe. Stručnjaci preporučuju pranje ručnika nakon maksimalno četvrtog korištenja.

3. Spužva (lufa)

S obzirom na to da se spužve za tuširanje nikad zapravo ne osuše, idealno su mjesto za život raznim bakterijama i gljivicama. Zaražene lufe mogu uzrokovati infekcije poput akni, gljivica na noktima, čak i lišajeva, kaže Bowe. Isto važi i za kućne ogrtače.

4. Britvice

Foto: Thinkstock

Posuđivanje britvice od prijateljice možda se katkad čini neizbježno, no svakako nije pametno. "Kada se brijete, žilet skida mrtve stanice kože zajedno s bakterijama, a što ih više ljudi koristi, to je rizik od infekcije veća", upozorava Tierno. Neki ljudi nose štetne bakterije na svom tijelu bez da se od njih razbole pa je nemoguće znati je li brtivica zaražena ili ne. Brijanje sa sobom donosi i porezotine pa će bakterije vrlo lako ući u vaš krvotok, a nemojte zaboraviti ni da se krvlju prenose teški virusi poput hepatitisa i HIV-a.

5. Grickalice i škarice za nokte

Nokti, pogotovo oni na nožnim prstima, skrivaju razna gljivična i bakterijska oboljenja pa njihovo dijeljenje nije pametna ideja.Nakon svake upotrebe obrišite škare i ili grickalicu alkoholnom maramicom, no svakako je najbolje imati vlastiti pribor za uređivanje noktiju.

6. Pinceta

Foto: Thinkstock, pogrebkov
Foto: Thinkstock, pogrebkov

Kada primijetite da vam obrve strše na sve strane, vjerojatno ste spremni posuditi pincetu od bilo koga. Ako ju koristite samo za čupanje neželjenih dlačica, ne činite veliku pogrešku, no ako pincetom kopate po koži u potrazi za uraslom dlakom, tada ste na dobrom putu da u krvotok unesete mnoštvo neželjenih bakterija. Pincetu također možete dezinficirati alkoholom.

7. Trimer za dlačice u nosu

Osim što je ideja da on nekoga posudite stvar koju gura u nos sama po sebi odvratna, nije baš ni zdrava. "Bakterije poput stafilokoka i MRSA-e kolonizirat će se u ašem nosu", kaže Bowe. Ovo svakako izbjegavajte činiti.

8. Bilo što u posudici (krema za lice, puder...)

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Ipak, milije je moguće otkloniti i prirodnim putem. U slučaju da se jave na području oko očiju, nježnim pilingom tog područja toplom krpom možete se riješiti mrtvih stanica kože i pomoći u izvlačenju zarobljenog keratina na površinu.

"Svaki put kada netko gurne prste u posudicu, bakterije s njih kontaminiraju čitav sadržaj pakiranja pa se prenose na lica osoba koje iza toga koriste kremu", upozorava Bowe. Na ovaj se način možete zaraziti bakterijama poput streptokoka i stafilokoka.

9. Trimer za kosu

Ako trimer nije dezinficiran kao što to čine (ili bi trebali) frizerski saloni, Bowe savjetuje da izbjegavate dijeliti ga s drugima.

10. Dezodorans

Foto: Flickr

Kada nanosite dezodorans u sticku, na njega se uhvati mali milijun bakterija koje su potencijalni uzročnici infekcija. Neki dezodoransi sadrže sastojke koji sprečavaju neugodan miris tako što 'ubijaju' bakterije pa su sigurniji od običnih, no ni to vam ne može jamčiti sigurnost od infekcije, pogotovo ako imate neku uraslu dlačicu. Ako ste baš prisiljeni koristiti tuđi stick, prvo ga dezinficirajte vatom natopljenom u alkohol.

11. Balzam za usne

Usne imaju bogatu mrežu krvnih žila tik ispod (vrlo, vrlo tanke) površine kože, pa mikrobi s balzama za usne vrlo lako mogu ući u krvotok. "Ovim putem vrlo se lako može prenijeti virus herpes simplex", upozorava Bowe.

12. Kamen za pete

Foto: YouTube
Foto: YouTube

Kamen za pete prepun je mrtvih stanica kože, a to je nešto što definitivno ne želite dijeliti s drugim ljudima. Ovim putem vrlo se lako prenose virusne bradavice.

13. Četkica za zube

Čak i ako isperete četkicu nakon upotrebe, na njoj ostaju bakterije koje se tijekom noći razmnožavaju. Vaše bakterije neće vas učiniti bolesnim, no tuđe vam mogu prenijeti nove patogene: od onih koji uzrokuju prehladu, do streptokoka, upozorava Tierno.

IZLOŽENI STE OPASNOSTI: Ovo je jedino ispravno mjesto gdje treba stajati četkica za zube Bowe dodaje kako se četkicom za zube mogu prenijeti i bolesti koje se prenose krvlju, ukoliko imate osljetljive desni.

14. Zubna pasta

Foto: Thinkstock

Iako ovo nije ni približno rizično kao dijeljenje četkice za zube s nekim, ipak pripazite kako stavljate pastu na četkicu - pokušavajte ne dodirivati četkicu ambalažon jer na taj način prenosite bakterije na otvor paste.

15. Naušnice

Ovim putem mogu se prenijeti bolesti prenosive krvlju pa svakako steknite naviku dezinficiranja naučnica alkoholom.

16. Japanke i papuče za tuširanje

Foto: Flickr

Ako se već želite zaštititi od gljivica pa se obujete prije nego uđete pod tuš u javnoj kupaonici, kakvog smisla ima obuti obuću koju je netko rugi već kontaminirao? Razmislite.

17. Slušalice

Svakako biste trebali izbjegavati dijeliti slušalice za uši s drugim ljudima.

"Studije su pokazale da slušalice u sebi generiraju mnoštvo bakterija iz ušiju", kaže Bowe.

Količina bakterija povećava se ako se tijekom njihova korištenja znojite (npr. prilikom vježbanja) jer vlaga pospješuje razvoj bakterija. Korištenjem tuđih slušalica riskirate infekciju ušnog kanala bakterijama poput stafilokoka i streptokoka. Ako ste primorani posuditi slušalice, obavezno ih očistite vatom natopljenom u alkohol.

BuzzFeed/Magazin.hr