Jeste li čuli za 'Blue Monday' - takozvani najdepresivniji dan u godini, koji je, čini se, upravo danas? Naime, svake godine, treći ponedjeljak u siječnju slovi kao najdepresivniji dan u godini, iako iza ove pretpostavke ustvari ne stoji apsolutno nikakav znanstveni dokaz.
No bez obzira na to, svake se godine iznova vraćamo tugaljivom stanju kada negdje usred ponedjeljka uopće shvatimo da je zapravo Blue Monday, a onda tražimo načine kako pobijediti depresiju. Ali odakle je ustvari došla ova pomalo smiješna ideja?
Portal Refinery 29 piše kako je originalnu jednadžbu, koja nam je donijela ovaj koncept 'Blue Monday-a', 2005. godine kreirao psiholog, životni trener i konzultant za sreću, Cliff Arnall, kao oglas za kampanju jedne putničke agencije. U svoj je izračun uzeo nekoliko različitih faktora, uključujući količinu vremena koja je prošla od Božića, količinu dugova s kojima se ljudi susreću te, naravno, vremenske prilike.
Ideja je naišla na lavinu kritika
No, još otkako je predstavljena, ova jednadžba koja predviđa kako je upravo treći ponedjeljak u siječnju najdepresivniji dan u godini, naišla je na lavinu kritika. Stručnjaci cijelo to vrijeme tvrde kako ova jednadžba samo produbljuje opasnost od stvarne kliničke depresije kod ljudi, dok je istovremeno još jedan nebulozan primjer pseudo-znanosti koja je postala pravi 'mainstream'.
Ne postoji takva jednadžba...
Naravno, ne postoji takva precizna i jednoznačna jednadžba koja može predvidjeti kliničku depresiju, koja je ipak ponešto ozbiljniji i kompleksniji problem od onog osjećaja 'praznične melankolije'. Pa čak i ako je ovdje riječ samo o laganijim promjenama našeg normalnog raspoloženja, to je nešto toliko osobno i individualno, da je jako teško moguće kako bi moglo biti objašnjeno univerzalnom jednadžbom. Ovo nije moguće izračunati čak niti u prosjeku, a naročito ne za cjelokupnu populaciju.
I ni jedan ugledni znanstvenik neće vam reći kako postoji takvo što kao 'najdepresivniji dan u godini', a čak je i sam Arnall u nekoliko navrata ljude pokušao odgovoriti od cijele ove ideje. Od strane putničke agencije za koju je snimljena reklama na tu temu čak je pokrenuta i kampanja s hashtagom #StopBlueMondey, kad su iz agencije shvatili koliko je ljudima ta fama zapravo smiješna.
Okej je ako ste depresivni, ali i ako ste danas sretni
Naravno, ako se baš danas osjećate depresivno, tužno, bezvoljno i melankolično, to je u redu. Ako se osjećate poletno, veselo i prpošno, i to je u redu. Ako ste samo okej, to je također u redu. Jedino je važno ne dopustiti jednadžbama da upravljaju našim životima. Pogotovo ne ovoj jednadžbi...