UŠTEDITE NOVAC: / Evo što kod automobila možete popravljati 'u fušu' i sami, što nije preporučljivo, a što nikako ne smijete

Image
Foto: Getty

Ulje s filtrom ulja, zraka i klime možete sami izmijeniti, ali (veliki) problem je već s dizelskim filtrom goriva. Elektroniku bolje ne dirajte

18.8.2018.
15:44
Getty
VOYO logo

Pravodobnim pregledom i kontrolom bitnih funkcija značajno se može produžiti vijek trajanja motora i spriječiti kvarove čiji popravak skupo stoji. Stručnjaci s Autoportala savjetuju da pažljivo pročitate i proučite tehničke upute koje ste dobili uz vaše vozilo te navode kontrolne radnje koje vozači mogu napraviti sami.

Ovo možete i sami

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Razina ulja u motoru: od većine vozila ova kontrola je jednostavna i obavlja se pomoću kontrolnog mjerača ( šipke ) koja na sebi ima točnu oznaku min., max. ili drugačiju logičnu markaciju.

Ulje u servo volanu: kontrola se obavlja preko mjerača koji se nalazi na čepu posude za ulje ili na samoj posudi na kojoj postoje odgovarajuće oznake.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ulje u kočnom sustavu: kod većine vozila pali se signalna lampica ako nivo ulja padne ispod minimuma. Ulje u kočnom sustavu treba biti svijetlo žute boje a ako je ulje smeđe to je znak dotrajalog ulja.

Ulje u mjenjaču: kod većine vozila nije teško obaviti ovu kontrolu jer na samom mjenjaču postoje kontrolni čepovi za tu svrhu. Gornji čep služi za kontrolu i punjenje ulja u mjenjač a donji čep služi za ispuštanje ulja iz mjenjača. Kod nekih vozila kontrola nivoa se radi pomoću mjerne šipke ili oznake na pogonskom zupčaniku kilometarskog brojila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Istrošenost kočnih obloga: za napraviti ovu kontrolu najbolje je demontirati kotač, kotače jer se tada najbolje vide kočne obloge kao i drugi dijelovi kočnice, disk , cilindar, kočna kliješta.

Stanja parkirne kočnice: ova kontrola obuhvaća provjeru učinkovitosti kočnice kao i provjeru stanja pojedinih dijelova kočnice ( čelično uže s bužirom, polužni mehanizam).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Stanje klinastih i tračnih (kanalnih) remena: kontrola obuhvaća provjeru napetosti pojedinog remena, trenutno stanje remena ( ne smije biti mikro pukotina i drugih oštećenja).

Propuštanje ulja iz motora, mjenjača, volana, diferencijala, reduktora: ova kontrola je jednostavna jer se uočava na dva načina i to smanjenjem nivoa i ostavljanjem karakterističnog traga curenja kako na samom mjestu curenja tako i na podu ispod vozila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Upravljački mehanizam: ova se kontrola može raditi na mjestu do je vozilo u mirovanju ili kad je vozilo u pokretu. Popratne pojave su karakteristični zvukovi ritmičkog lupanja ili nestabilnost vozila u vožnji , naročito otežano držanje pravca i potreba za stalnom korekcijom volana.

Stanje elektro pokretača i akumulatora: najbolja kontrola je prilikom paljenja hladnog motora jer su tada i otpori u motoru najveći a elektro pokretač i akumulator su najopterećeniji . Ako je sustav za pokretanje ispravan isti će vrlo lako okretati radilicu s više od 120/min, u suprotnom okretanje će biti sporo i otežano.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ispušni sustav: provjera je jednostavna, sustav može lupati što je lako utvrditi i ili propuštati radi dotrajalosti i pregorenosti pojedinih dijelova .

Spojke: neispravna spojka može se prepoznati po nekoliko karakteristika koje ukazuju na njenu neispravnost . Proklizavanje spojke je lako prepoznati prilikom naglog dodavanja gasa ili kretanja na uzbrdici, druga znak je nemogućnost kretanja s mjesta bez trzaja, treći znak je otežano šaltanje brzina (naročito rikverc) ili potpuna nemogućnost šaltanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Guma: lako uočljivo istrošenje gazećeg sloja gume i primjetne mikro pukotine na gumi. Isto tako veliki debalans i vibracije vozila u vožnji.

Farovi i signalizacija: pregled funkcionalnosti i ispravnog rada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovo su radovi koje se ne preporučuje amaterima

  • bilo koji radovi na razvodnom mehanizmu (zupčasti remen i drugi dijelovi toga sustava, razvodni lanac, lančanici, natezači...)
  • pomicanje razvodnika paljenja
  • radovi na elektroničkom sustavu ubrizgavanja
  • radovi na sustavu paljenja
  • mijenjanje pojedinih ulja bez točnih podataka o njihovoj vrsti i specifičnostima
  • radovi na upravljačkom mehanizmu
  • radovi na ovjesima
  • radovi na kočnom sustavu
  • radovi na elektro instalaciji
  • radovi na elektronici vozila
  • radovi na sustavu zračnih jastuka
  • radovi na sustavu klime
  • radovi na sustavu ABS-a
  • izmjena filtra goriva za dizelskom motoru.
Love island games
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo