Kazna tretira osobu kao krivca i suočava ga s prošlošću. Disciplina tretira pogrešno ponašanje i suočava se sa sadašnjošću i budućnošću. Kod djece je cilj postepeno postići samodisciplinu koja će im biti vodič kroz svijet.
Realna očekivanja
Djeca mlađa od pet godina nisu motivirana slijediti pravila s ciljem da rade ono što je pravilno, nego se ponašaju tako da steknu odobravanje svojih postupaka od starijih osoba bitnih u njihovom životu ili kako bi izbjegli posljedice. Razlučivanje dobrog od lošeg za njih je apstraktni koncept čije shvaćanje zahtijeva vrijeme i iskustvo.
- Različiti uzrasti i različiti stupnjevi razvoja predstavljaju i drugačije potrebe i disciplinske izazove: - S godinu dana djeca počinju učiti da se ne mogu ponašati uvijek onako kako bi htjeli, ali još uvijek ne mogu jednostavno shvatiti i slijediti pravila. - S dvije godine djeca tek počinju slijediti jednostavna pravila i još uvijek ih se nisu u stanju dosljedno pridržavati. - S tri godine djeca mogu pratiti još neka pravila, iako ni sada dosljedno. Uobičajeno, mogu doći kada ih pozovete, čekati red, izbjeći neke opasnosti i udovoljiti nekim zahtjevima odraslih. - S četiri godine djeca još uvijek imaju ograničenu samokontrolu, ali mogu slijediti neke smjernice, udovoljavati zahtjevima autoriteta, vratiti stvari na mjesto i odnositi se pažljivo prema stvarima.
Veliki broj disciplinskih problema može se spriječiti tako da svoj dom učinite sigurnim za dijete i tako da slijedite rutinu za jelo, spavanje, odmaranje, kućne obveze i igranje. Rutina djeci osigurava ugodnost u kojoj znaju što očekivati i kada to očekivati.
Mala djeca trebaju odrasle da ih paze i vode te da ih štite od ozlijeda, budući da ona još uvijek ne mogu dosljedno pamtiti i slijediti zadana pravila. Normalno je da se mala djeca ponekad ružno ponašaju jer su tek u procesu učenja pravila.
Fizičko kažnjavanje, poput lupanja po guzi, udaranja, šamaranja ili drmanja, šteti djetetu. To može utjecati tako da dječje ponašanje bude uvjetovano strahom, a ne iz težnje prema odgovornom ponašanju. Fizički kažnjavana djeca mogu razviti nizak stupanj samopoštovanja i povećati izglede za agresivnim ponašanjem.
Dokazano je da 60-70 posto slučajeva dječjeg zlostavljanja započinje lupanjem po guzi. Učenje samodisciplini zahtijeva djetinjstvo ispunjeno strpljenjem, ljubavlju i ograničenjima koja roditelji provode dosljedno i ustrajno.
Izaberite pravi pristup
Poštivanje Odnosite se prema svom djetetu s poštovanjem koje želite i za sebe. Kada disciplinirate dijete, upitajte se pokazujete li djetetu takvu pažnju ili uvažavanje koje želite da vam ono i uzvrati. Ukoliko to nije slučaj, razmislite o nekom drugom pristupu.
Energija Pomozite djetetu da usmjeri energiju u pozitivnom smjeru. Omogućite mu da trči, skače, pjeva, pleše, baca, bućka se u vodi, ukratko – da bude aktivno. Vaše maleno dijete ima neiscrpnu energiju koju treba usmjeriti u pozitivnom smjeru jer bi u suprotinom ona mogla biti iskorištena za ružno ponašanje.
Pozitivne poruke Kada kreirate obiteljska pravila usredotočite se na jednostavne pozitivne poruke koje uče vaše dijete određenim vrijednostima. Utvrđivanje temeljnih obiteljskih pravila jedan je od najboljih načina postavljanja granica djetetu. Pravila moraju biti jednostavna, jasna i treba ih biti samo nekoliko. Pokušajte izbjeći ona negativna - da nema udaranja, nema ručanja u dnevnoj sobi ili nema psovanja.
Postavite pravila u pozitivnom kontekstu:
- Čistoću u kući održavamo tako da sami čistimo za sobom - Poštujemo privatnost drugih kada to netko zatraži - Obazrivi smo prema drugima s količinom buke koju proizvodimo - Miroljubivi smo; koristimo riječi, a ne ruke, kako bismo riješili neki problem
Iskoristite obiteljska pravila kako bi vodila vaše dijete prema cilju koji ste postavili pred njega - tako da sve izvodite glatko, tako da dijete bude sigurno, i tako da svatko poštuje potrebe drugih.
Činjenice o lupanju po guzi
Većina stručnjaka se slaže: nikad ne koristite kaznu koja fizički ili emotivno šteti djetetu, uključujući lupanje po guzi, udaranje, pljuskanje ili treskanje. Pogledajte samo činjenice:
- Lupanje po guzi vodi povećavanju agresivnosti djeteta. - Djeca koju lupaju po guzi tako uče da je udaranje prihvatljivi način rješavanja konflikata. - Lupanje po guzi vodi dodatnom lupanju. To može trenutno zaustaviti ili reducirati nepoželjno ponašanje, ali vremenom postaje manje efektivno. - Lupanje po guzi može dovesti do ozljeđivanja ili zlostavljanja djeteta, posebno kada je učinjeno iz ljutnje.
Disciplinske metode poput odvraćanja pažnje, kratkog odmora, logičnog zaključivanja i učenja pozitivnom ponašanju puno su učinkovitije metode mijenjanja djetetovog ponašanja od udaranja.
Rješavanje problema
Prije nego što počnete disciplinirati dijete pokušajte pronaći brzo rješenje za neki problem. U tome da prvo razmislite, a tek onda djelujete pomoći će vam STAR metoda.
- S (Stop) – stanite i usredotočite se. Na sebe, dijete i problem. Razmislite o tome gdje ste i što želite postići prije nego učinite nešto što će dodatno zakomplicirati život djetetu i vama. - T (Think) – razmislite o rješenjima. O puno rješenja. Različitih rješenja. - A (Act effectively) – budite djelotvorni. Ni najbolji plan neće uspjeti ako ga ne provedete u djelo. Izaberite svoju bitku. Odredite pravo vrijeme. Prihvatite svu pomoć kako bi proveli plan. - R (Review, revise, reward) – kritika, revizija, nagrada. Neki planovi odmah u potpunosti uspiju u prvom pokušaju. Većina uspješnih roditelja mora prilagođavati planove i nekoliko puta dok ne dođu do pravog rješenja. Nagradite se za trud ili uspjeh.
Humor
Koristite humor prilikom discipliniranja. Humor služi mnogim svrhama: može ublažiti borbu ili ohrabriti vas i dijete da ne shvaćate probleme tako ozbiljno; dopušta vam da budete neusiljeni kada se stvarno želite smijati u smiješnoj situaciji; može smanjit stres; može smanjiti napetost i može vas zbližiti s djetetom. Budite oprezni da ga ne zloupotrijebite.
Malo humora tu i tamo neće uništiti vaš disciplinski program, ali ne bi trebao zamijeniti prirodne i logične posljedice niti bi se trebao koristiti da djetetu kažete kako je neodoljivo kada ustvari radi nešto neprihvatljivo ili opasno. Ali kada je u funkciji smanjivanja napetosti ili ljutnje stvaranjem bolje situacije za suočavanje s posljedicama, može pomoći disciplinskom procesu, izliječiti rane, olakšati potencijalno teške situacije i život učiniti ugodnijim.
Kada potražiti pomoć
Djeca obično rastu i razvijaju nove vještine u svoje vrijeme i svojim vlastitim tempom unutar širokog raspona onoga što je normalno. Ponekad, djeci treba dodatna pomoć kako bi se razvijali u skladu s očekivanim ili kako bi ostali zdravi i sretni. Ponekad i roditelji trebaju pomoć kako bi zadovoljili djetetove potrebe ili kako bi izabrali pravi put za odgoj djeteta.
Pomoć za dijete - se ponaša mlađe od djece istog uzrasta. - pokazuje mali ili nikakav napredak nakon vaših upornih nastojanja da promijenite njegovo ponašanje u razdoblju od najmanje dva mjeseca. - često pretjerano reagira na neke događaje i ne može se smiriti. - ugrožava druge, okrutno je prema životinjama ili često uništava imovinu. - unutar mjesec dana pokaže znatne promjene u pogoršavanju ponašanja
Pomoć za vas Razmislite o traženju pomoći ukoliko: - ostanete bez ideja za discipliniranje djeteta ili ne možete sami riješiti problem i želite neke druge opcije ili potporu. - su vas u djetinjstvu disciplinirali kruto ili neobično i zabrinuti ste da biste to mogli ponoviti na svom djetetu. - ste doveli dijete u opasnost ili ga ozlijediti prilikom disciplinskih mjera.
Vi ste stručnjak za vašu obitelj. Ako ste zabrinuti, vjerujte instinktu i pronađite nekog stručnog tko vam može pomoći. Razmislite i o razgovoru s obitelji i prijateljima. Ne morate biti zabrinuti sami.