NAJVEĆI U ZADNJIH OSAM GODINA / Otkriven novi asteroid zlokobnog imena, potencijalno opasan za Zemlju: Nevjerojatno je gdje se skrivao!

2.11.2022.

Ogromni asteroid opisan kao 'ubojica planeta' uočen je kako vreba u unutrašnjosti Sunčeva sustava i jednog bi dana mogao udariti Zemlju, upozoravaju znanstvenici.

Promjera gotovo 1,5 km, asteroid, nazvan 2022 AP7, ima orbitu koja siječe orbitu Zemlje i opisan je kao 'potencijalno opasan'. To je jedan od triju asteroida blizu Zemlje (NEA) pronađenih u unutrašnjosti Sunčeva sustava, koji su se do sada skrivali u blještavilu sunca, iako su druga dva manja.

Stjenoviti trio otkriven je na međuameričkom opservatoriju Cerro Tololo u Coquimbu, sjevernom Čileu. Tri nova otkrića – 2022 AP7 i druga dva manja asteroida nazvana 2021 PH27 i 2021 LJ4 – opisana su u časopisu The Astronomical Journal. Definirani su kao asteroidi blizu Zemlje (NEA) – asteroidi koji se nalaze unutar 1,3 astronomske jedinice  od Sunca.

BILO JE POKUŠAJA /

Može li asteroid razoriti Zemlju? 'Dovoljan je objekt ove veličine da izbriše čovječanstvo, a za cijeli planet...'

BILO JE POKUŠAJA /

Budući da se skrivaju u unutrašnjosti Sunčeva sustava, području unutar orbita Zemlje i Venere, istraživači su se morali boriti s bljeskom sunca da bi ih pronašli. Iskoristivši kratke uvjete promatranja, svega 10 minuta tijekom sumraka, astronomi su uspjeli pronaći 'neuhvatljivi trio'.

"Naše istraživanje u sumrak pretražuje područje unutar orbita Zemlje i Venere u potrazi za asteroidima", rekao je Scott S. Sheppard, astronom u Laboratoriju za Zemlju i planete Instituta za znanost Carnegie.

"Do sada smo pronašli dva velika asteroida u blizini Zemlje promjera oko jedan kilometar, veličine koju nazivamo ubojicama planeta. Vjerojatno postoji još samo nekoliko NEA sličnih veličina za pronaći, a ti veliki neotkriveni asteroidi vjerojatno imaju orbite koje ih većinu vremena drže unutar orbita Zemlje i Venere.  Do danas je otkriveno samo oko 25 asteroida s orbitama u potpunosti unutar Zemljine orbite zbog poteškoća u promatranju blizu blještavila Sunca", zaključuje.

Najveći u posljednjih osam godina

2022 AP7 najveći je "potencijalno opasan" objekt koji je otkriven u posljednjih osam godina.

Ima orbitu koja siječe  Zemljinu, iako je orbita asteroida eliptična, što znači da nije savršeno kružna, pa se njegova udaljenost od Zemlje mijenja. Zbog ove eliptične orbite, asteroidu 2022 AP7 treba pet godina da obiđe Sunce. Minimalna udaljenost 2022 AP7 od Zemlje je oko 3,5 milijuna kilometara, dok je najveća udaljenost 900 milijuna.

U ožujku ove godine, 2022 AP7 bio je 150 milijuna kilometara od Zemlje i neće se ponovno toliko približiti do ožujka 2027.

Za sada smo sigurni

U "doglednoj budućnosti", 2022 AP7 će prelaziti Zemljinu orbitalnu putanju kada je Zemlja s druge strane Sunca u odnosu na asteroid, rekao je Sheppard za MailOnline – što znači da se sudar sa Zemljom neće dogoditi u skorije vrijeme.

"Polako s vremenom asteroid će početi prelaziti Zemljinu orbitu sve bliže mjestu gdje se Zemlja nalazi. Ali to će biti stoljećima u budućnosti i ne znamo orbitu 2022 AP7 dovoljno preciznu da bismo mogli reći mnogo o njezinim opasnostima stoljećima u daljoj budućnosti. Ali za sada, 2022 AP7 će ostati daleko od Zemlje", objašnjava.

Druga dva asteroida, nazvana 2021 LJ4 i 2021 PH27, imaju orbite koje sigurno ostaju izvan Zemljine putanje.  2021 PH27, čiji je promjer jedan km, najbliži je poznati asteroid Suncu i stoga ima površinu dovoljno vruću da topi olovo. S promjerom od 0,5 km, 2021 LJ4 je najmanji od tri novootkrivena.

Svega 10-ak minuta promatranja

Pronalaženje asteroida u unutrašnjosti Sunčeva sustava je teško, jer stručnjaci imaju samo dva kratka prozora od 10 minuta svake noći za istraživanje ovog područja i moraju se boriti sa svijetlom pozadinom neba koja je posljedica sunčevog blještavila. Dodatno, takva su promatranja vrlo blizu horizonta, što znači da astronomi moraju promatrati kroz debeli sloj Zemljine atmosfere, što može zamutiti i iskriviti opažanja. Otkrivanje novih asteroida bilo je moguće zahvaljujući mogućnostima kamere za tamnu energiju (DECam), koja može snimiti velika područja neba i slabe objekte unutar njih.

"Asteroidi su blijedi i borite se protiv jarkog sumračnog neba u blizini sunca, kao i protiv iskrivljujućeg učinka Zemljine atmosfere. DECam može pokriti velika područja neba do dubina koje se ne mogu postići na manjim teleskopima, što nam omogućuje da odemo dublje, pokrijemo više neba i istražimo unutrašnjost Sunčeva sustava na način koji dosad nije učinjen", rekao je Sheppard.

Poznato je da u Sunčevu sustavu postoji više od 30.000 NEA-i, uključujući i jedan koji se zove 1036 Ganymed i ima promjer od oko 35 km.