Od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine, na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj obvezna je uporaba zimske opreme.
Što je zimska dionica?
U zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 kilometra autocesta, i 1523,3 kilometra državnih i županijskih cesta te 68,1 kilometar državnih cesta za tranzitni promet iz luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.
Obaveza uporabe zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika. Također, zimska oprema može biti obavezna na pojedinim cestama prije ili nakon tog razdoblja, što ovisi o trenutnim vremenskim uvjetima, u slučaju snijega ili poledice.
Što je zimska oprema?
Pod zimskom opremom za vozila najveće dopuštene mase do 3,5 tona podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od četiri milimetra i lanci za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.
Zimska oprema za autobuse podrazumijeva lance na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače.
Autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.
Što su zimski uvjeti?
Sukladno članku 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 70/19), zimski uvjeti podrazumijevaju snijeg i poledicu na kolniku. Ako prometna policija zatekne vozilo bez zimske opreme na cesti u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah zaustavi vozilo ili da nastavi voziti cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno ili da upotrijebi zimsku opremu. U suprotnom, vozaču prijeti novčana kazna od 1000 kuna.
Gume su jedan od najvažnijih dijelova vozila, a kako posreduju između automobila i ceste, presudne su za sigurnost. Dobro je da u svakom razdoblju godine vozilo ima odgovarajuće gume jer već pri temperaturi nižoj od 7°C ljetne gume gube elastičnost, kao i svojstva prianjanja na podlogu koja imaju u uvjetima za koja su predviđena.
Ljetna guma po snijegu gotovo da nema nikakve šanse, njome se produljuje zaustavni put, što je vrlo opasno. Kod temperature od -10°C automobil s ljetnim gumama pri brzini od 60 kilometara na sat zaustavit će se nakon 55 metara, dok će se automobil koji na kotačima ima zimske gume zaustaviti nakon 44 metra. Na nižim temperaturama put kočenja još je duži. Ako automobil ima ljetne gume, zaustavit će se nakon 62 metra, a sa zimskim gumama najdalje do 50 metara, piše HAK.