Fast fashion cipele: Provela sam vikend na najvećem sajmu obuće u Europi, evo što sam sve vidjela

Image
Foto: Thinkstock, Wavebreakmedia Ltd

Sve što sam naučila na sajmu cipela u Italiji

22.6.2017.
10:00
Thinkstock, Wavebreakmedia Ltd
VOYO logo

O današnjoj je modi dosta teško pisati jer je dizajnirana da traje svega tjedan dana. Nekad su se tijekom godine održavale samo dvije sezone predstavljanja nove robe, jesen/zima i proljeće/ljeto, ali od 2014. započinje trend 52 mikrosezone po godini. Današnja je roba zato dizajnirana s namjerom da stalno mislite kako niste u trendu.

Fast fashion

Termin fast fashion ili brza moda skrojen je s namjerom opisivanja potrošačkog mentaliteta u kojem se kupuju velike količine robe po jeftinim cijenama, tj. kako bi se opisala snižena kvaliteta, a povećana kvantiteta današnjeg tržišta. Takva moda predstavlja sve ono što je trenutačno in, ono što će se prodavati. Ona je takozvana celebrity inspired fashion, odnosno moda nadahnuta stilom poznatih osoba. Drugim riječima, ona nije ništa drugo doli pokušaj imitiranja visoke mode na modnim pistama. Glavni je moto takve mode osjećati se lijepo u vlastitoj koži pomoću određenih predmeta, međutim takva je roba dizajnirana s namjerom da se nakon nekog vremena i raspadne. Uostalom čemu imati nešto što će trajati godinama kada već idući tjedan morate kupiti nešto novo u dućanima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na sajmu cipela Expo Riva Schuh

Image

Sajam je cipela Expo Riva Schuh, kao što i sami s njihove stranice možete saznati, najveći internacionalni sajam cipela u Europi. Na njemu možete vidjeti ponudu cipela iz cijeloga svijeta, od Indije i Kine sve do Brazila, ponudu koja varira od obuće za odrasle i djecu do ortopedskih cipela i outdoor cipela, cipela za posebne prigode te natikača i tenisica. Upravo je zato on i idealno mjesto okupljanja preprodavača, kupaca, brandova i proizvođača, tj. na njemu se rade narudžbe robe za iduću sezonu i stvaraju nova poznanstva, a vezan je za veleprodaju, ne za maloprodaju. Stoga, prije negoli pomislite da sam se doma vratila s hrpom cipela preduhitrit ću vas i reći da nisam.

Ponuda cipela

Image
Foto: topshop

Kao što sam gore navela, sajam ima izuzetno veliku ponudu cipela kojom dominiraju fast fashion cipele. Takve se cipele, naime, i najviše prodaju, a kupuje ih uglavnom populacija ispod 28 godina starosti. Na sajmu se tako moglo vidjeti sve one trendove koji su trenutačno popularni: puna peta, prozirna peta, kitty peta, ravne platforme, perje, krzno, volani, traper, brokat i mules.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cijeli je sajam zato bio zakrčen cvjetnim uzorcima, perlicama, višebojnim cipelama koje podsjećaju na Modrianove slike, metalnim nijansama te jeftinim sintetičkim vlaknima i kožom. S obzirom na to kakvi su se materijali koristili prilikom izrade cipela, varirao je i miris na različitim katovima. Na nekim je mirisalo po koži dok je na drugima mirisalo po jeftinoći. Istina je kada kažu da kvalitetnu cipelu možete odmah prepoznati ne samo po izgledu nego i po mirisu.

Potpuna obmana

Kako bi razumjeli poveznicu mode i jeftinih umjetnih materijala, nužno je pogledati ekonomski model današnjeg plasmana robe na tržište koji glasi: zašto kupiti skupu cipelu kada za izuzetno malo novaca možete dobiti sličnu cipelu. Prema tome, izrada jeftinih cipela uključuje i uporabu jeftinih materijala. Koža je izuzetno skupa, zbog čega se cipele danas u većini slučajeva izrađuju od potpuno sintetičkih vlakana koji dosta često znaju nadražiti kožu i uzrokovati znojenje stopala.

Na sajmu sam također saznala da je tzv. veganska ili eko koža možda i najveća laž ikada izrečena. Ona je zapravo plastika, a ljudi je stavljaju na deklaraciju proizvoda kako ne bi morali napisati plastika ili poliuretan. Kupujući proizvode napravljene od nje zapravo više pridonosimo zagađenju negoli očuvanju okoliša. Stvar je u biološkoj razgradnji koja je gotovo pa nemoguća kod proizvoda napravljenih od plastike. Dovoljno je pritom napomenuti da je prema Triple Punditu samo u SAD-u 2010. u smeće bačeno 11 milijuna tona robe koja je u atmosferu prilikom razgradnje ispuštala velike količine metana.

Doživljaji s ljudima

Image
Foto: GIPHY

Budući da je ovakav tip sajma namijenjen određenoj vrsti ljudi, za njega vrijede i drugačija pravila. Poduzeća koja su tamo došla izlagati svoju obuću izuzetno strijepe od industrijske špijunaže i ne dozvoljavaju fotografiranje proizvoda. U svakom je slučaju bolje pitati i biti odbijen negoli riskirati da vas uhvate dok pokušavate s kamerom snimiti cipelu pod savršenim kutom. Svi izlagači, isto tako, odmah pretpostavljaju da ste tamo došli kao kupac pa vas u većini slučajeva i zovu da uđete i razgledate njihov prostor, dakako bez fotoaparata, a u tome znaju dosta često biti i suviše napadni.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mentalni je sklop kupaca, s druge strane, potpuno drugačiji. Upoznala sam tako gospodina koji je komotno po izgledu mogao parirati starosti mog oca, a koji mi nije želio reći svoje godine. Mlađahni gospodin isto tako nije pretjerano želio pričati o svome poslu te je odmah prešao na pozive na prelijepe plaže svoje zemlje na što sam mu odgovorila da preferiram zimu, snijeg i led. Gospodin se ni time nije dao smesti zaključivši da to nije problem jer će me onda odvesti u lov, ubiti jelena i napravit gulaš. Nakon čega sam se pokupila i otišla.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo