POJAVIO SE BLUE JEANS /

Prije 140 godina 'rođena' je odjeća za sve prilike

Image

Krajem svibnja 1873. proizvođač odjeće Levi Strauss i krojač Jacob Davis počeli su proizvoditi Levi's marku traperica nakon što su im Sjedinjene Države odobrile patent kojim se bakrene zakovice rabe za ojačavanje džepova na kombinezonima od trapera. Prije toga, kronike spominju bavarskog trgovca Straussa koji prodaje traperice rudarima po Kaliforniji sredinom stoljeća.

30.5.2013.
9:37
VOYO logo

140 godina jeansa, odjeće za sve naraštaje i prilike

Točno prije 140 godina rođena je blue jeans odjeća koja je zadnjih pola stoljeća preplavila svijet i postala "urbana uniforma" svih naraštaja, staleža, profesija i za sve prilike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Krajem svibnja 1873. proizvođač odjeće Levi Strauss i krojač Jacob Davis počeli su proizvoditi Levi's marku traperica nakon što su im Sjedinjene Države odobrile patent kojim se bakrene zakovice rabe za ojačavanje džepova na kombinezonima od trapera. Prije toga, kronike spominju bavarskog trgovca Straussa koji prodaje traperice rudarima po Kaliforniji sredinom stoljeća.

Jeans je donio revoluciju diljem svijeta s djecom cvijeća tako da je postao "urbana uniforma", kaže profesorica povijesnog tekstila na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu Nina Režek-Wilson.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jeans se pravi od pamuka. Neki smatraju da je najstariji poznati prethodnik jeansa debelo indijsko platno iz 16. stoljeća iz Bombaja, a drugi da su traperice prvi put proizvedene u Đenovi sredinom 17. stoljeća za pripadnike mornarice koja je zahtijevala odijela za sve vremenske prilike.

Naziv jeans dolazi od francuskoga “Le Bleu de Genes”, što znači đenovska plava (boja).

U Americi su na početku služile kao radno odijelo, a 60-ih godina 20. stoljeća u sklopu hipi pokreta postaju simbolom životne filozofije.

Traperice su bile obvezan odjevni predmet "djece cvijeća". Nosile su se jeans hlače na trapez, ali i šarene trapez hlače, kojima su se brisale statusne razlike, izražavala jednakost, pobuna, sloboda i individualnost.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Danas su jeans hlače popularne diljem svijeta i ima ih u mnogim stilovima i bojama. Jeans ima sve osobine dobre odjeće: jednostavne krojeve, nepoderivost, jeftin je i pristaje, što bi u Zagrebu rekli, 'šmajhla' svima, objašnjava profesorica Režek-Wilson i dodaje kako i starijoj ženi koja je dobro građena jeans pristaje, daje joj osjećaj mladosti.

Nose ga u svim prilikama: po danu i navečer, na poslu, za vrijeme odmora. Čak je dobitnica Oscara za najbolju kostimografiju u filmu "Ana Karenjina" Jacqueline Durran došla na dodjelu nagrade u jeansu, dodala je profesorica.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mladi u Jugoslaviji nosili su traperice koje su uglavnom nabavljali u Italiji, za razliku od drugih socijalističkih zemalja. U švercu trapericama okretao se golem novac.

Od 1983. Varteks sklapa ugovor s kompanijom 'Levi Strauss & co' iz San Francisca i 1984. počinje proizvoditi popularne 'levisice'. To su bile traperice vrhunske kvalitete. Znam da su bile najbolje od svih licencnih na ovim područjima. Novi Marof je besprijekorno radio, kaže profesorica Režek-Wilson. U Novome Marofu otvorena je Varteksova tvornica koja je zapošljavala oko 800 radnika koji su imali dobre plaće i status. Levi's asortiman držao je 30 posto ukupne maloprodaje Varteksa. Godine 2007. gubi licenciju, postaje ekskluzivni zastupnik za jugoistočnu Europu, a zatim gubi i to, kaže Božica Čiček iz sindikata Varteksa.

Varteks je izvozio u Englesku, i to ne bilo gdje, a danas se bori za opstanak. Tvrtka Amadeus jedan je od rijetkih proizvođača jeansa koji se još drži u Hrvatskoj, a Varteks se priprema za predstečajnu nagodbu i njegovi se sindikalci nadaju oporavku i novome zamahu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo