Sigurno ste zadnjih godina čuli kojekakve nazive za starije i novije generacije. Tako ste, vjerojatno, čuli za "milenijalce", za "generaciju X", kao i za "generaciju Z", a sada se pojavila i nova generacija Beta. Znate li značenje istih?
Generacije po godinama
Najčešće se generacije dijele ovako:
- Baby Boomers su oni rođeni nakon Drugog svjetskog rata, pa do 1960. godine,
- Generacija X su oni rođeni od 1960. do 1980. godine,
- Generacija Y (Milenijalci) su oni rođeni od 1980. do 1995. godine,
- Generacija Z su oni rođeni od 1995. do 2010. godine,
- Generacija Alfa (Alpha klinci) su oni rođeni od 2010. godine,
- Generacija Beta su rođeni između 2025. i 2039. godine.
Baby Boomersi
Baby Boomersi rođeni su i odrasli nakon Drugog svjetskog rata, kada je došlo do znatnog porasta stope nataliteta (tzv. "baby boom"). Živjeli su u razdoblju ekonomske stabilnosti i višeg životnog standarda. Svjedočili su ključnim povijesnim događajima poput Hladnog rata, građanskih prava, feminističkog pokreta, slijetanja na Mjesec i kulturne revolucije 1960-ih.
Smatraju da se uspjeh postiže napornim radom, što ih čini jednom od najproduktivnijih generacija. Financijski su često stabilni, zahvaljujući ulaganju u nekretnine, mirovinske fondove, a karijere su razvili u razdobljima ekonomskog rasta.
Baby Boomersi su usmjereni na posao i radoholičari, neovisni i samouvjereni, orijentirani na ciljeve i usmjereni na karijeru, natjecateljski nastrojeni i samoaktualizirani. No, mnogima je posao bio središte njihovih života, piše JHU University.
Generacija X
Generacija X je generacija koja slijedi Baby Boomerse čiji je životni stil bio u potpunosti usmjeren na posao. Generacija X je gotovo u potpunosti odbacila ovo uvjerenje.
Generacija X odgajana je u vrijeme koje karakterizira rani tehnološki razvoj analogno digitalni, transformativne društveno-političke promjene i minimalan nadzor odraslih. To je generacija koja je hiper neovisna, jer su oba roditelja uvijek radila, i hiper fleksibilna, koja, za razliku od Boomersa, daje prioritet ravnoteži između poslovnog i privatnog života.
Generaciju X odlikuje neovisnost i samodostatnost, zdrava ravnoteža između poslovnog i privatnog života, fleksibilnost i neformalnost te tehnološka kreativnost. Obilježila ju je radna pokretnička snaga, a čak više od 60 posto pripadnika ove generacije je visoko obrazovano.
Milenijalci
Oni su možda i najpoznatija generacija. Milenijalci su odrasli u razdoblju brzog tehnološkog napretka, globalizacije i društvenih promjena, što je oblikovalo njihove stavove, vrijednosti i ponašanje.
Milenijalci su prva generacija koja je odrastala s internetom, računalima, mobilnim telefonima i kasnije društvenim mrežama. Poznati su po tome što lako usvajaju nove tehnologije i često su online. Platforme poput Facebooka, Instagrama i kasnije TikToka ključne su u njihov životu. Tehnologija im je prirodan dio svakodnevice, bilo za posao, komunikaciju ili zabavu.
Milenijalci su često visoko obrazovani, ali se suočavaju s izazovima poput visoke cijene obrazovanja, studentskih dugova (u nekim zemljama) i nesigurnog tržišta rada. Preferiraju fleksibilnost na radnom mjestu, često biraju poslove koji im omogućuju rad od kuće ili u hibridnim modelima.
Cijene ravnotežu između privatnog i poslovnog života. Zbog velike konkurencije na tržištu rada, često se okreću freelancingu, startupovima i poduzetništvu. Ova generacija se suočila s ekonomskim izazovima, uključujući globalnu recesiju 2008. godine i sve veće troškove života, što je dovelo do odgađanja financijskih ciljeva poput kupnje nekretnine ili osnivanja obitelji.
Preferiraju iskustva poput putovanja ili raznih edukacija u odnosu na materijalne stvari. Milenijalci su promijenili način na koji ljudi kupuju jer često biraju online kupovinu i brendove koji su društveno odgovorni ili ekološki održivi.
Milenijalce se ponekad kritizira kao "razmažene" ili "previše osjetljive" zbog njihove želje za uravnoteženim životom i naglaskom na mentalnom zdravlju. No, oni su ujedno i prilagodljivi, inovativni i usmjereni prema stvaranju boljeg društva.
Generacija Z
Generacija Z odrasla je u potpuno digitalnom dobu, uz internet, pametne telefone, streaming platforme, gaming i društvene mreže. Njihova životna iskustva i stavovi oblikovani su brzim tehnološkim napretkom, globalnim događajima i novim društvenim izazovima.
Pripadnici generacije Z poznati su kao "digitalni domoroci", jer im je tehnologija sastavni dio svakodnevnog života. Imaju kratku pažnju zbog prekomjerne izloženosti informacijama, ali su iznimno vješti u brzom pronalaženju relevantnih podataka i rješavanju problema.
Naglasak stavljaju na samoprihvaćanje i izražavanje osobnog identiteta. Podržavaju inkluzivnost i raznolikost u društvu, otvoreni su prema različitim rasama, kulturama, rodnim identitetima i seksualnim orijentacijama.
Borci su za društvenu pravdu te se često uključuju u online i offline aktivizam za klimatske promjene, inspirirani aktivistima poput Grete Thunberg, ljudska prava i mentalno zdravlje.
Generacija Z otvoreno govori o problemima poput anksioznosti, depresije i stresa te koristi aplikacije i resurse za poboljšanje mentalnog zdravlja. Ova generacija cijeni poslodavce, škole i organizacije koje podržavaju ravnotežu između poslovnog i osobnog života te pružaju podršku za mentalno zdravlje.
Generacije Alfa
Generacija Alfa odrasta u svijetu gdje su pametni telefoni, umjetna inteligencija, internet stvari (IoT) i virtualna stvarnost svakodnevica te često koriste tablete, pametne telefone i pametne igračke već od najranije dobi.
Generacija Alfa ne poznaje život prije društvenih mreža, digitalnih asistenata ili streaming platformi. Sposobnost prilagodbe novim tehnologijama razvija im se instinktivno.
Roditelji generacije Alfa uglavnom su Milenijalci ili mlađi Boomeri, koji aktivno sudjeluju u razvoju svoje djece. Generacija Alfa odrasta u vrlo zaštitničkom okruženju, s naglaskom na mentalnom zdravlju, emocionalnom razvoju i sigurnosti. Roditelji ih često uključuju u razne aktivnosti od malih nogu, poput sportova, umjetnosti i STEM programa.
Generacija Alfa bit će još svjesnija ekoloških pitanja od Generacije Z, jer se odgajaju u svijetu u kojem su teme poput održivosti, recikliranja i klimatske krize stalno prisutne.
Odrastaju uz roditelje koji ih educiraju o važnosti očuvanja okoliša i održivog načina života.
Generacija Alfa odrasta u vremenu brzih promjena i nevjerojatnog tehnološkog napretka, što ih čini prilagodljivima i spremnima za inovacije. Predviđa se da će imati najvišu razinu obrazovanja u povijesti, kao i najnaprednije vještine potrebne za tržište rada budućnosti. Njihova budućnost ovisi o daljnjem razvoju tehnologije, ali i o globalnim izazovima poput klimatskih promjena, društvenih nejednakosti i novih oblika rada.
Generacija Beta
Godina 2025. označava početak nove generacije, koja se jednostavno naziva generacija Beta, a njoj pripadaju svi rođeni između 2025. i 2039. godine, izvijestila je istraživačka tvrtka McCrindle, koju je osnovao društveni istraživač Mark McCrindle, koji je također osmislio pojam "generacije Alfa".
Do 2035. godine, generacija Beta trebala bi činiti do 16 posto svjetske populacije. Oni će biti djeca mlađe generacije Y (milenijalci) i starije generacije Z. Mnogi od njih će doživjeti 22. stoljeće.
POGLEDAJTE VIDEO: Više zabrana, manje dima? Zapalite na otvorenom, a oni vas po novome udare po džepu!