Saturnovi prsteni posljedica su kozmičkog ubojstva?!

Jedna od najzanimljivijih tajni Sunčevog sustava svakako je nepoznato porijeklo misterioznih prstena oko Saturna.

13.12.2010.

Znanstvenici, naime, tvrde kako su Saturnovi prsteni nastali kao posljedica kozmičkog ubojstva. Žrtva je neidentificirani Saturnov mjesec uništen prije 4,5 milijardi godina, a za njegov nestanak odgovoran je disk od vodika koji je nekada kružio oko Saturna.

Jedino što je ostalo od Saturnovog mjeseca jesu spektakularni prsteni koji okružuju Saturn. Naime, mjesec je upao u "spiralu smrti" kada se približio Saturnu i potom je nestao, udarivši u planet. No, njegov vanjski sloj leda ostao je zarobljen te se nakon nekog vremena oblikovao u prstene oko Saturna. Ova teorija o nastanku prstena predstavljena je u subotu u znanstvenom časopisu Nature.

"Saturn je bio suučesnik i ustvari je pomogao u nastajanju prstena", rekla je autorica studije Robin Canup.

Misterij Saturnovih prstena desetljećima je zbunjivao znanstvenike diljem svijeta. Jedna od vodećih teorija koje su pokušale objasniti ovu tajnu jest ta da su se neki od mnogih Saturnovih mjeseca sudarili i za sobom ostavili krhotine koje su formirale Saturnove prstene. No, ta teorija je upitna jer su Saturnovi mjeseci dijelom od leda, a dijelom od stijena, dok se Saturnov prsten sastoji od 95 posto leda. Da se prsten formirao sudarom dvaju mjeseca ili asteroida i mjeseca u prstenima bi bilo više kamenja.

Robin Canup tvrdi kako se sve odvilo prije 4,5 milijardi godina, kada su Saturnovi mjeseci bili u nastajanju. Saturn je bio okružen velikim diskom od vodika, što je pomagalo u nastanku, ali i nestajanju mjeseca. Veliki mjeseci vjerojatno su se redovito sudarali sa Saturnom, privučeni diskom od vodika. To se događalo tijekom 10.000 godina i ključ razumijevanja nastanka Saturnovih prstena leži u tome što se događalo u tom razdoblju. Prema kompjutorskom modelu znanstvenice Robin Canup, Saturn je s jednog od svojih velikih satelita "sastrugao" led i povukao ga prema sebi.

Prsteni su u početku bili 10 do 100 puta veći nego što su sada, no tijekom vremena su se smanjili.

Ovo, nažalost, ne objašnjava prstene oko drugih planeta u Sunčevom sustavu koji su vjerojatno nastali na potpuno drugačiji način.

Larry Esposito, koji je otkrio jedan od Saturnovih prstena, pohvalio je ovu teoriju i nazvao je "jasnom i originalnom idejom", piše Associeted Press.

Brak na prvu UK