OBJAVLJENA HAWKINGOVA KONAČNA TEORIJA SVEMIRA: / 'On je razumno gladak i globalno konačan, nije fraktalna struktura'

Foto: AFP

Hawking i njegov kolega Thomas Hertog tvrde da naš svemir i drugi "džepni svemiri" nisu beskonačne fraktalne strukture kao što se dosad mislilo.

5.5.2018.
AFP

Slavni teorijski fizičar Stephen Hawking preminuo je 14. ožujka ove godine, a prije smrti on i njegov kolega, profesor Thomas Hertog s belgijskog sveučilišta Leuven, radili su na teoriji o tome što se zbiva nakon Velikog praska. Ideja je prvi put predstavljena prošle godine u Cambridgeu, na proslavi Hawkingovog 75. rođendana, a sada je objavljena u časopisu Journal of High Energy Physics, piše portal IFLScience.

UMRO JE STEPHEN HAWKING: /

Čovjek koji je postao simbolom snage ljudskog uma preminuo u 76. godini života

UMRO JE STEPHEN HAWKING: /

Čovjek koji je postao simbolom snage ljudskog uma preminuo u 76. godini života

Prema jednoj od najprihvaćenijih teorija, svemir je nakon Big Banga iliti Velikog praska prošao razdoblje iznimno ubrzanog širenja, tzv. kozmičke inflacije, iz kojih je nastalo niz "džepnih svemira" raspršenih uokolo.

"Nikada nisam bio fan multiverzuma"

"Problem s uobičajenom teorijom kozmičke inflacije pretpostavlja postojeći pozadinski svemir koji se razvija prema Einsteinovoj teoriji opće relativnosti i tretira kvantne efekte kao male promjene oko nje. Međutim, dinamika kozmičke inflacije uklanja odvajanje između klasične i kvantne fizike. Time se Einsteinova teorija lomi u kozmičkoj inflaciji", kazao je prof. Hertog.

"Uobičajene teorije kozmičke inflacije kažu da je, u cjelini, naš univerzum poput beskonačnog fraktala s mozaikom različitih "džepnih svemira" odvojenih oceanom", izjavio je Hawking u intervjuu nedugo prije smrti.

Hawking i Hertog tvrde, naime, da naš svemir i drugi "džepni svemiri" nisu beskonačne fraktalne strukture kao što se dosad mislilo. Umjesto toga, njih dvojica tvrde da je svemir "razumno gladak i globalno konačan", dakle, nije fraktalna struktura.

"Lokalni zakoni fizike i kemije mogu se razlikovati od jednog do drugog džepnog svemira koji zajedno čine multiverzum. No, ja nikada nisam bio fan multiverzuma. Ako je skala različitih univerzuma u multiverzumu velika ili beskonačna, teorija se ne može testirati", tvrdio je Hawking.

Ključ je u gravitacijskim valovima

Njihova teorija se, kaže Hertog, zasniva na tehnikama posuđenima iz teorije struna čime se nagovještava izvodljivija, globalna strukutra svemira u kojoj se područja mogu razlikovati jedna od drugih, ali ne kao u dosadašnjoj teoriji. Hawking i Hertog tvrde da će novi model omogućiti da se koncepti o prirodi svemira testiraju na način na koji ranije teorije nisu testirale. Ključ je u gravitacijskim valovima koji idu deleko iznad onih koji su nastali spajanjem crne rupe.

Hertog se nada da ćemo pomoću teleskopa moći vidjeti neke od posljedica teorije u svemiru. Gravitacijski valovi smatraju se osobito zanimljivim kandidatom i mogli bi pružiti ključne informacije koje će u idućim desetljećima potvrditi ili opovrgnuti teoriju kozmičke inflacije.