NEVIDLJIVO STVORENJE POSTOJI: / Otkriveno kako ova svjetlucava životinja postane prozirna

Foto: YouTube

Junaci stripova i filmova naveli su nas da sanjamo o nevidljivosti, a znanstvenici već neko vrijeme rade na plaštevima nevidljivosti.

26.7.2015.

Poznati kao morski safiri, ti su sitni morski ljuskavci opisani kao "najljepše životinje koje ste ikad vidjeli" i lako je vidjeti zašto.

Kod određenih članova Sapphirina roda, mužjaci su u stanju napraviti spektakularni disko efekt, svjetlucajući briljantno plavom, vatreno crvenom ili sjajno zlatnom bojom. A zatim nestanu, naizgled bez ikakvog truda, u tren oka.

Novo istraživanje otkriva tajne tog zgodnog trika, koji bi mogao izroditi novom generacijom optičkih tehnologija.

Poznato je već da su sjajne boje rezultat prisutnosti heksagonalnih guaninskih kristasla - istih onih koji pomažu kameleonima brzo promijeniti boju - koji se nalaze u slojevima između gelaste tvari po imenu citoplazma. Debljina sloja citoplazme, i samim time prostora između slojeva kristalića, ključ je u određivanju koje svjetlosne valove će reflektirati, te samim time koja će se boja pojaviti.

Oni izvode fino nestajanje

Koristeći pretražnu elektronsku mikroskopiju da bi karakterizirali organizaciju slojeva, otkrili su da je debljina kristalnih pločica manje više uniformna kod uzoraka različite boje.

Uz to, boje tih kopepoda ovisile su o kutu pod kojim sunce udari na kristale. Ako je kut 45 stupnjeva, reflektirano svjetlo prijeđe iz vidljivog spektra u ultraljubičasti. Naše oči filtriraju UV svjetlost, zbog čega te životinje naizgled nestanu.

"Intrigantno pitanje koje još nije odgovoreno je jesu li razlike u boji genetske i je li svaki mužjak rođen s drugom bojom, ili mogu li oni kontrolirati reflektirajuću boju", rekla je vodeća znanstvenica Lia Addadi, iz Weizmannovog znanstvenog instituta.

Još nešto što znanstvenici misle da je vrijedno istraživati je korištenje tih novih otkrića kao osnovu za dizajn novog vala optičkih tehnologija. Na primjer reflektivni prijemaz ili optički preglednici. Plaš nevidljivosti se još ne spominje, ali smijemo se nadati.