Indijski jedriličar Abhilash Tomy je spašen nakon što je njegov brod teško oštećen oko 3.200 kilometara od obale Zapadne Australije. Je li to najgore mjesto na kojem možeš zaglaviti?, zapitao se BBC.
Južni dio Indijskog oceana je prostran te uglavnom bez ljudske prisutnosti. Abhilash Tomy je prošlog petka dobio podsjetnik na to kada je tijekom olujnog nevremena oštećen jarbol njegova broda Thuriye.
Organizatori utrke oko svijeta Zlatni globus, u kojoj se samostalno natjecao, izjavili su da je Tomy zaglavio 3.058 kilometara od obale Australije, "ekstremne granice dohvata žurnog spašavanja".
Spasio ga je francuski ribarski brod Osiris
Australske uprava za pomorsku sigurnost, koja je koordinirala napore da se Tomyija vrati na kopno, nazvala je to mjesto "jednim od najudaljenijih područja na planetu, gotovo jednako udaljenim od bilo kojeg od objekata za potragu i spašavanje".
Međutim, francuski ribarski brod Osiris, koji je bio u relativnoj blizini, spasio je Tomyja. Situacija je mogla biti gora, javlja BBC.
Američki nacionalni centri za informiranje o okolišu procijenili su cijelu površinu područja Indijskog oceana na 70.6 milijuna četvornih kilometara.
Mjesto izvan dohvata spasilačkih brodova obalne straže
"Velika su to područja oceana na kojima se uzastopce godinama ne događa mnogo toga, po pitanju ljudi," izjavio je David Jardine-Smith, upravljač operacija masovnih spašavanja u Međunarodnoj federaciji pomorskog spašavanja. "Teško je shvatiti samu njegovu veličinu."
Kada plovila upadnu u nevolje tako daleko od naseljene obale kao što se to dogodilo Thuriyi, nacionalna obalna straža nije u mogućnosti pomoći jer je lokacija izvan dohvata spasilačkih brodova, rekao je za BBC Jardine-Smith .
Umjesto toga, mora se oslanjati na plovidbu brodova u području. "Ako ne možete brzo stići do ljudi, oni umiru od hladnoće ili se utapaju," dodao je.
Nema stalnih brodskih plovidbenih puteva
Pod međunarodnim pravom, kapetani plovila moraju "pomoći osobama u nesreći na moru" ako su u poziciji da to učine, neovisno o nacionalnosti onih na brodu.
Dio Indijskog oceana gdje je Tomy upao u nevolju nije pretrpan brodskim rutama. "Tamo je to sporadično," izjavio je za BBC voditelj putovanja Kraljevskog jedriličarskog udruženja Stuart Carruthers.
"Potpuno je različit od Atlantskog oceana, gdje je na nekim rutama takva gužva da ako upadneš u nevolju, zamalo si u mogućnosti da zaustaviš brod podizanjem palca."
Izbjegao 14-metarske valove i vjetrove do 70 čvorova
Kada spasilac dođe do plovila u nevolji, uvjeti na moru mogu usporiti trud. "Različiti pokreti koje uzrokuju valovi mogu učiniti teškim približavanje do nekoga na nosilima," izjavio je za BBC Jardine-Smith.
"To je veoma precizan manevar. Spasioci su u Tomyjevom slučaju napravili odličan posao." Na Tomyjevu sreću, prije nego što je stigao francuski brod, 14-metarski valovi i vjetrovi do 70 čvorova su se stišali.
Samoća je dio života jedriličara na velikim udaljenostima, ali točka gdje je Tomy zaglavio nije naizoliranija na svjetskim oceanima, kada se uzima u obzir udaljenost od kopna, .
‘Oceanski pol nedostupnosti’
Hrvatsko-kanadski istraživački inženjer Hrvoje Lukatela je 1992. godine zaključio da se takozvani "oceanski pol nedostupnosti" je na jugu Pacifičkog oceana, javlja BBC.
Tada je nazvana Točka Nemo, udaljena 2.688 kilometara od otoka Ducie, koji je dio Pitcairnovog otočja, na sjeveru; otok Motu Nui, na Uskršnjim otocima, na sjevero-istoku; te otoka Maher, koji je dio Antarktike, na jugu. Svi su navedeni otoci nenaseljeni.
Prevezen do privremeno naseljenog otoka Amsterdam
Za razliku od toga, ribarski brod koji je spašavao Tomyja prevezao ga je do otoka Amsterdam, malog francuskog teritorija na području gdje je upao u nevolju. Dom je privremenih radnika u istraživačkom objektu na vulkanu i ima bolnicu.
Nakon saniranja ozljeda leđa, očekuje se da će Tomy biti prevezen australskim mornaričkim brodom. Njegovo daljnje putovanje će potrajati, javlja BBC.
Vulkanolog Erik Klemetti nazvao je 2015. godine otok Amsterdam "zapanjujuće udaljenim od bilo čega", ali opet, može biti gore.