CRVENI PLANET BIO JE SLIČAN ZEMLJI: / Atmosferu Marsa uništilo je Sunce

Foto: NASA

Prije više od tri i pol milijarde godina, Mars je imao gustu atmosferu, tekuću vodu, a na njemu je možda čak bilo i života.

5.11.2015.
NASA

Američka svemirska agencija objavila je kako je Crveni planet izgubio svoju atmosferu i postao pustinja bez mogućnosti razvoja života, a za sve je krivo - Sunce.

Identificirana su tri različita Sunčeva procesa koja su uništila atmosferu Crvenog planeta: solarni vjetrovi, ekstremni ultraljubačasti Sunčevi fotoni i solarne oluje.

Mars je bio sličan Zemlji

NASA-ini stručnjaci kažu da je Mars nekoć imao atmosferu sličnu Zemljinoj, ali se ona stanjila pod utjecajem solarnih vjetrova koji su u prošlosti bili mnogo češći i jači nego danas pa je Mars ubrzano gubio atmosferu.

VELIKO OTKRIĆE: /

Na površini Marsa postoji slana tekuća voda, moguć je i život

VELIKO OTKRIĆE: /

Na površini Marsa postoji slana tekuća voda, moguć je i život

Stručnjaci smatraju da je voda kojom je nekad bila prekrivena površina Marsa smanjivala upravo sa stanjivanjem atmosfere. Mars je imao i magnetno polje, ali se ono "ugasilo" prije oko 4,2 milijarde godina, kažu znanstvenici. Kako i zašto se to dogodilo još uvijek ostaje misterij, no upravo je tada počeo proces gubljenja atmosfere koji je trajao do prije 3,7 milijardi godina.

Zemlja je sigurna

Znanstvenici su objasnili da se ovaj proces nije dogodio Zemljinoj atmosferi jer ona ima mnogo jače magnetno polje koje ju štiti od štetnih utjecaja iz svemira. Ipak, i Zemlja svakodnevno gubi čestice atmosfere, samo što je taj proces veoma spor pa opasnost po Zemljinu atmosferu ne postoji.

"Da, i Zemlja gubi dijelove atmosfere, ali ima i jaku gravitaciju koja ne dopušta tako brz bijeg čestica", izjavio je Dave Brain.

Marsova atmosfera nije potpuno nestala, on je još uvijek obavijen tankim slojem plinova, no oni nisu dovoljni za bilo kakav život. Znanstvenici su izračunali da u jednoj sekundi Mars izgubi 100 grama atmosfere.

Šteta je nepovratna

"Plin koji je nekad postojao oko Marsa jednostavno se dignuo u zrak", izjavio je Jakosky, a znanstvenici su taj proces objasnili vrlo jednostavnom analogijom.

"Solarni vjetar ju je 'otpuhao'. Kada izađete iz tuša na vjetar, vjetar isuši vodu koja vam se nalazi u kosi. To se dogodilo i atmosferi Marsa", izjavili su NASA-ini stručnjaci.