Nakon što je vlasnik Crodux grupe Ivan Čermak osporio akreditaciju Zavoda za ispitivanje kvalitete (ZIK) za analize kvalitete goriva te najavio vlastitu analizu u inozemstvu, iz ZIK-a su opovrgli te neistinama i insinuacijama nazvali njegove prozivke, ističući kako jedini ispunjavaju propisane uvjete za takve analalize.
"ZIK je jedina neovisna kontrolna kuća u Hrvatskoj, koja za Odjel inspekcije ima certifikat HRN EN ISO/IEC 17020, a za Naftno-kemijski laboratorij HRN EN ISO/IEC 17025, što znači da jedini ispunjava propisane uvjete. Uzorci se u laboratoriju primaju pod šifrom i sva se ispitivanja provode na isti način. Zanimljivo da nitko nije za 47 nalaza postavio pitanje kompetentnosti, već samo Crodux, služeći se pritom neistinama, insinuacijama i skretanjem fokusa na nerelevantne teme. Jedina je istina da od 50 uzoraka pet nije zadovoljilo, od čega su tri uzorka Croduxa", priopćio je direktor ZIK-a Dragan Sabljić.
Iz Ministarstva gospodarstva nedavno su izvijestili da tri uzorka Croduxa i dva uzorka na benzinskoj pumpi poduzeća Naftne crpke ulice iz Županje nisu zadovoljila standarde kvalitete ispitivane u akciji kvalitete goriva Oktan. Te su kritike iz Croduxa odbacili, ističući kako stalno provjeravaju svoje gorivo koje je visoke kvalitete.
Inače, Naftno-kemijski laboratorij u Sisku je prije desetak godina suvremeno opremljen kako bi pružao usluge Ini, ali ona danas koristi tri vlastita laboratorija. Upravo u laboratoriju ZIK-a je prošli mjesec sedam stručnjaka analiziralo uzorke benzina eurosuper 95 i eurodizel pod šifrom.
Kod dizela je provjeravano sedam, a benzina čak jedanaest parametara, kako bi rezultati bili što pouzdaniji. Pritom su korišteni CFR motor za određivanje oktanskog broja, analizator za određivanje sumpora, analitika za određivanje vode u gorivu, kao i druga suvremena oprema i metode.
"U radu smo se rukovodili Uredbom o kvaliteti tekućih naftnih goriva Ministarstva zaštite okoliša, kojim je propisano koji se parametri analiziraju. Kod benzina, naprimjer, na kvalitetu najčešće utječe oktanski broj ili tlak para, a kod dizela sadržaj vode, onečišćenja, mazivost i cetanski broj. Treba demantirati neke napise kako je sumpor bio uzrok lošoj kvaliteti nekih goriva, jer se on u svim uzorcima nalazio u dopuštenim granicama. Važan je i način uzimanja uzoraka, jer se primjenjuje više različitih postupaka, ovisno gdje se uzorci uzimaju, da li s pištolja, iz cisterne, bačve ili neke druge posude", objašnjava voditeljica laboratorija Jadranka Kos.
Osim goriva, u ZIK-ovom laboratoriju se analiziraju maziva, biogoriva, ukapljeni naftni plin, prirodni plin, gnojiva, otpadne vode, razne vrste otpada i drugo. Stručnjaci upozoravaju kako na kvalitetu goriva mogu utjecati i drugi parametri, kao što su način manipulacije gorivom, korištenje namjenskih vozila za transport, higijena na benzinskim crpkama i drugo.
U ZIK-ovu laboratoriju napominju kako se nakon inspekcijskog nadzora goriva po zahtjevu Ministarstva, javilo nekoliko tvrtki sa zahtjevom da se provjere i njhova goriva, očito smatrajući kako je to u njihovom interesu.