Iako je premijer u vrijeme kada je Vlada donosila odluku o nabavi novih automobila hladno kazao da su oni "sredstva za rad", a kada je njegov kabinet davao odobrenje za kupovinu dodao je i kako je to "tema za tabloide", danas priča nešto drugačiju priču, shvativši da javnost jednostavno neće prijeći preko automobila koji koštaju 650 tisuća kuna.
Spin Zorana Milanovića o tome da ti automobili ne koštaju toliko, već da je riječ o ukupnoj cijeni s kamatama i održavanjem (skupo održavanje, mora se reći), te PDV-om koji se ionako vraća državi, ipak ne može promijeniti činjenice - prvo, ti su automobili jednostavno preskupi i Vlada je trebala još prošle godine misliti o tome što nabavlja, a drugo, odluka o nabavci novih automobila dogodila se svega tri godine nakon što je vlada Jadranke Kosor kupila 1.200 novih automobila. I treće, vozni park hrvatskih dužnosnika nalikuje na onaj njemačke vlade, iako se gospodarstvo Hrvatske ni u najboljim godinama ne bi proslavilo ni da ga uspoređujemo s njemačkim gradovima. Nitko ne spori da policiji i drugim službama trebaju automobili koji ih neće ostaviti na cesti, ali problem ionako nije u maricama i presretačima, autima centara za socijalnu skrb ili onih hitne pomoći, već u visokovrijednom prijevozu dužnosnika. Ne moraju biti poput danske premijerke koja se jedva dala "skinuti" s bicikla, no druge su države prodale skupe automobile i zamijenile ih jeftinijima, poput Irske, ili su jednostavno zaključile da su im i limuzine starije od tri, četiri godine ipak dovoljno dobre, čak i ako nisu posljednji model.
U čemu se voze Slovenci?
Uvid u vozni park primjerice slovenskih dužnosnika otkriva nešto zanimljivo - njihovi su automobili u prosjeku stariji od sedam godina. Od početka krize, 2008. godine, njihovi su dužnosnici dobili svega nekoliko auta, i to dvije Renault Lagune, jedan Renault Megane i jedan Peugeot 407 (cijeli popis koji je Danas.hr-u poslalo veleposlanstvo Republike Slovenije u Zagrebu pogledajte u nastavku). Svi ministarski Audiji i BMW-i su pravi starci u odnosu na ove naše, a ima i puno automobila u kojima nikad niste vidjeli hrvatske ministre, osim ako su njihovi privatni (arti-201304080384006). Premijer i predsjednik, predsjednik parlamenta, te ministri obrane, unutarnjih i vanjskih poslova voze se, pak, u vozilima Centra za osiguranje i zaštitu - Audijima A8, godište 2005 ili 2006, dok je prateće vozilo BMW X5, isto tako god. 2006.
U Sloveniji službene aute i vozače imaju predsjednik vlade (vozilo s motorom iznad 3000 ccm), ministri i glavni tajnik Vlade imaju pravo na vozilo s motorom do 3.000 ccm, a niži dužnosnici slabije aute, s time da ako dobiju auto moraju svaki mjesec platiti naknadu, a isto tako nemaju pravo na povrat putnih troškova za dolazak/odlazak na rad.
Ali dobro, Slovenija, za razliku od nas, nije velika zemlja, pa dužnosnici valjda ne prelaze tako velik broj kilometara. A kakvo je stanje u, recimo, Mađarskoj?
Prema odgovoru koje nam je poslalo Veleposlanstvo te zemlje u Zagrebu, u Vladi Mađarske trenutno 184 osobe imaju pravo na osobno korištenje službenih vozila. Uz ministre, državne tajnike, tu je još 83 nižih dužnosnika. O automobilima se brine Glavno ravnateljstvo za javnu nabavu, koje održava 395 vozila - od toga je 171 vozilo gornje-srednje klase tipa Škode, VW, Audija i Forda.
Primijetit ćete da nema BMW-a.
KABINET PREDSJEDNICE VLADE
- državni tajnik: Renault Laguna (g. 2008) - državni tajnik: Renault Laguna Grandtour (g. 2007).
MINISTARSTVO VANJSKIH POSLOVA /
MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE I OKOLIŠA - ministar: Audi A6, (g. 2006), - državna tajnica: Renault Vel Satis, (g. 2006)
MINISTARSTVO GOSPODARSKOG RAZVOJA I TEHNOLOGIJE - ministar: AUDI A8, (g. 2004) - državna tajnica: Renault Laguna, 2.0 DCI (g. 2011)
MINISTARSTVO PRAVOSUĐA - ministar Audi A6, 3.0 TDI, (g. 2006) - državna tajnica: Audi A6, 2.0 TDI, (g. 2005)
MINISTARSTVO ZDRAVLJA - ministar Audi A6, (g. 2004) - državna tajnica: Renault Laguna, 2.0 DCI (g. 2008)
MINISTARSTVO FINANCIJA - ministar: Renault Laguna, 2.0 DCI (g. 2010)
MINISTARSTVO RADA, OBITELJI, SOCIJALNIH POSLOVA I JEDNAKIH MOGUĆNOSTI - ministar Audi A6, (g. 2007) - državni tajnik: Toyota Prius (g.2008) - državni tajnik: Renault Megane (g. 2010)
MINISTARSTVO INFRASTRUKTURE I PROSTORA - ministar: Audi A6 (g. 2006) - državni tajnik: BMW 530i (g. 2000) - državni tajnik: Subaru Forester (g. 2005)
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA /
MINISTARSTVO OBRANE - ministar: BMW X5 (g. 2006) ili Audi A6 (g. 2007) - državni tajnik: Audi A6 (g. 2007)
MINISTARSTVO OBRAZOVANJA, ZNANOSTI I ŠPORTA - ministar: Audi A6 (g. 2007) - državni tajnik: Renault Megane Scenic (g. 2006) - državni tajnik: Peugeot 407 Break (g. 2010).
MINISTARSTVO ZA KULTURO - ministar: Ford Mondeo (g. 2007).
URAD VLADE ZA SLOVENCE V ZAMEJSTVU IN PO SVETU - ministrica: Audi A6 (g. 2006) - državni tajnik: Audi A6 (g. 2001).