Već petnaest godina Zagrepčani se ne voze sljemenskom žičarom. Davno je to bilo kada se pokvarila, davno je to bilo kada smo se u malim šarenim gondolama vozili 23 minute do vrha Medvednice.
Ali, još koji tjedan vozit ćemo se opet. U velikim modernim gondolama koje ipak nisu prebučne. I to smo dočekali: prepreka više nema, žičara dobiva dozvolu za rad, buka više nije problem.
Sad samo čekamo da Tomislav Tomašević otvori najskuplju žičaru na svijetu, posljednji dar koji je Zagrebu poklonio Milan Bandić.
Na Sljemenu je prošla još jedna snježna kraljica bez žičare, a s puno obećanja. Prvi je bager početkom 2019. provozao Milan Bandić, žičara mu je ostala nedosanjani san, koji će ostvariti njegov nasljednik i nekad najžešći protivnik.
Otkad vozi "u prazno" Zagrepčane je koštala 3 milijuna i 700 tisuća kuna samo za održavanje i plaće radnika proteklih 10 mjeseci.
"Zadnji tehnički pregled gdje su svi pozitivni bili osim sanitarne inspekcije što je već svima poznato je bilo 29.4. Prošle godine. Ja vjerujem da u utorak bude ta uporabna dozvola", kaže voditelj projekta Goran Radić.
Dok se čekao "pozitivan nalaz sanitarne inspekcije" odnosno prepravljanje Pravilnika o buci tako da 65 decibela ipak postane prihvatljivo, na vidjelo su isplivale brojne afere koje su objasnile prenapuhane troškove od početne ideje za 140 milijuna kuna do današnjih.
"100 milijuna eura, znači preko 700 milijuna kuna. Ključno je da žičara konačno počne proizvoditi prihode, jer ona je sada samo trošak i teret", objašnjava Tomašević.
Prije nego podvučemo računicu još jedan mali trošak i teret, milijun i 700 tisuća kuna za zvučnu oblogu na prvoj postaji koja će se postaviti u proljeće, no žičara će do tada već raditi. Obloga će dodatno smanjiti buku sa 65 na 55 decibela.
"Svaki decibel koji će ljudi osjetiti kao razliku, to, znači zapravo da je ta razina buke smanjena za četiri do pet decibela, ukoliko stanovništvo zvučno osjeti, ok radovi su se isplatili žičara je tiša, to znači da je razina buke manja nekakvih 5 do 6 decibela", dr. sc. Alan Štimac, akustički konzultant.
Kad i to isplatimo i službeno ćemo imati najskuplju žičaru na svijetu - duplo skuplju i od one švicarske s grijanim kožnim sjedalima i Swarovskim kristalima.
Trebalo je do te cifre doći, pa su se postavljali i grijani podovi i dvostruki krovovi, zemlja se kopala po 11 puta većoj cijeni od predviđene, bilo je tu i grešaka u izvedbi, a samo zamjena imena, ventile je poskupjela 202 puta. Ukupnom troškovniku, aneksima i izvantroškovničkim troškovima unatoč, žičara konačno počinje raditi.
"Ja sam zvao predsjednika komisije, on je zaprimio od državnog inspektora pozitivnu suglasnost. Upravo sad na stolu. I u utorak ja očekujem da će on uporabnu izdati", kaže voditelj poslova Radić.
Prije toga se još samo treba očitovati HAKOM, a onda još samo ministarstvo prometa mora izdati radnu dozvolu. I sve su dozvole tu, njih devet.
Bude li sve u redu i uporabna dozvola konačno stigne u utorak, grad će se iz nove perspektive moći vidjeti za dva tjedna.
Od 2007. s radom je prestala raditi stara zagrebačka žičara. 43 godine vozila je Zagrepčane i njihove goste u skučenim gondolama na vrh Sljemena. Bio je to doživljaj za pamćenje. Imala je 88 gondola u kojima su se ljudi u 20-ak minuta vožnje družili. Ova današnja ima 4 gondole manje, ali i puno više prostora, u nju stane bicikl, a ima i WiFi, pa druženje nije neophodno.
Nova žičara ide istom trasom i nešto je dulja od one stare, legendarne zagrebačke žičare, kada je ona izgrađena, 1963. bila je najdulja u Europi.
Cijelog svog radnog vijeka pokvarila se samo jednom, kad joj je olujni vjetar na žicu bacio stabla. Kad joj se 2007 pokvario elektromotor, bio je to za staru žičaru i službeni kraj. Ne i u srcima Zagrepčana.
"Sjećam je s nostalgijom. Rado bi da je opet tu, ali Bože moj, svemu dođe kraj, pa je došao kraj i toj žičari i bilo je vrijeme više da se nova napravi", kaže Roza.
"Ja sam se vozila kao mala, svaki dan, svaki vikend smo išli na sljeme gore žičarom i gore smo na Hunjki ležali, još ej za vrijeme stare Jugoslavije bola pozornica tamo, bila je ona Marica što je umrla Hrdalo, ona je nastupala na Činovničkoj, ona je imala svoj šou program i to je bilo krcato", ispričala je Goga.
Kad je stara žičara rastavljena, gondole su rasprodane. Prodavale su se po svega 500 kuna.
Zavoljet će i ove nove misle u Gradu, mada su daleko skuplje od onih sa Swarovskim kristalima. Sljeme će sa žičarom, uvjereni su u Gradu Zagrebu, opet postati "in". Osim ako ih "out" ne ostavi karta od pedesetak kuna, koliko se nagađa da će koštati.
Cijena je to, koja bi, kažu u Gradu najskuplju svjetsku žičaru već isplatila da je kojim slučajem počela raditi kad je trebalo - 450 dana od početka gradnje. Do otvorenja će proći 1130 dana. Sada je svima cilj samo da žičara, zadnje što je Zagrebu ostavio Milan Bandić, konačno krene.