Gotovo dva mjeseca nakon što je Vlada smanjila PDV na niz prehrambenih proizvoda cijene u trgovinama nisu pale. Trgovce na to nitko ne može natjerati pa građani muku muče tražeći gdje je što jeftinije. No stiže rješenje i za to. Jedan start up osmislio je aplikaciju na kojoj prate popuste.
Pomoću nje možete vidjeti primjerice da je u jednom trgovačkom lancu kruh kukuruzni miješani snižen s 10 i pol na sedam kuna. U drugom mljeveno meso s 21 kunu na 15, a u trećem su kobasice u pola cijene.
Besplatna je, dostupna na svim mobilnim uređajima i obuhvaća popuste u četiri velika trgovačka lanca. Cijene iz letaka sami unose start up-ovci koji su osmisliti aplikaciju koja se zove '33 posto'.
"Na temelju akcijskih proizvoda ono što mogu reći je da su rijetko ili gotovo nikada nisu na popustu ulje, brašno, šećer, dok mislim da se puno može uštedjeti na proizvodima kao što su deterdženti gdje su popusti do 50 posto", kaže Josip Muller, tvorac aplikacije.
Moramo se oslanjati na popuste i akcije, jer smanjen je PDV na niz prehrambenih proizvoda, ali ne i cijene na policama.
"Javljaju se potrošači koji kažu da ne osjećaju dobrobit od toga što je država smanjila PDV, čak kažu proizvodi su otišli cijenom gore i razočarani su zbog takve situacije", ističe Dijana Kladar, odvjetnica.
Najviše to znaju i vide umirovljenici poput gospođe Katice Brodić i njene prijateljice koje cijene na policama itekako gledaju.
"Dosta je otišlo gore, dosta stvari", tvrdi pa kaže da to najviše primjećuje u većim dućanima. "U ovim većim dućanima gdje nas zavaraju, uzmemo više stvari i odemo", tvrdi.
Trgovcima nitko ne može narediti da snize cijene, kazni nema, a ne postoji tijelo koje je na sebe preuzelo odgovornost da ih barem kontrolira.
"To je sad pitanje od artikla do artikla na koji način tumačiti je li efekt dao rezultate, nije samo do nas trebate pitati i ostale karike u lancu kako obrazlažu kretanje tih cijena", govori ministar financija Zdravko Marić.
I pitali smo ih. Tri velika trgovačka lanca su nam odgovorila gotovo identično, da su cijene snizili i prije smanjenja PDV-a.
Drago Munjiza, direktor prehrambene trgovine govori: "Da nije snižen PDV poskupljenja bi bila puno veća. Da je jedna mirna situacija i da nije inflacija, potrošači bi to primijetili. Da se nije snizio PDV cijene bi bile još i više nego sada".
Potrošači nemaju puno izbora, osim pratiti akcije i popuste te birati gdje će kupovati.