Prisavlje je u četvrtak brujalo zbog rasprave o ukidanju emisije Potrošački kod, jedne od najboljih emisija na HRT-u. Međutim, glasnogovornica HRT-a Dorotea Lazanin Jelenc demantirala nam je da će se to dogoditi, uvjeravajući nas da će se u 2012. godini Potrošački kod nastaviti prikazivati.
Novinari su na samu najavu da se raspravlja (i) o ukidanju ove emisije, koja je zbilja od 2005. godine kada se počela prikazivati, zaradila brojne pohvale, protumačili da se radi o štednji na krivome mjestu: micanjem trna u oku velikih oglašivača i nastavkom "lobotomiziranja" javne televizije. To nije čudno: u 2011. godini dogodila se nezapamćena rošada ponajprije s unutarnjopolitičkim, a zatim i vanjskopolitičkim emisijama.
Moraju ga zadržati?
No, izvori bliski Upravi nas uvjeravaju da je HRT mora ukinuti određen broj emisija i za to nude objašnjenje da broj emisija na HRT-u za nekoliko desetaka nadilazi europski prosjek kada su u pitanju javne televizije.
Bilo kako bilo, ostalo je čvrsto obećanje da zbog programskih obveza, emisije poput Eko zone i Potrošačkog koda, u dogledno vrijeme neće biti skidane s rasporeda. Potrošački kod je, naime, pokrenut kao dio Nacionalnog programa zaštite potrošača i najprije je išla jednom mjesečno, da bi naposljetku zaslužila i tjedno prikazivanje.
Teme Potrošačkog koda vezane su uglavnom uz javne usluge i prava koja se odnose na plaćanje tih usluga, ali i na usluge privatnih tvrtki.
Štetno za potrošače i vrlo korisno velikim korporacijama
Đuro LuburaJedna od najpoznatijih udruga koja se bavi zaštitom potrošača i to u sektoru telekomunikacija je Telekom, čiji je predsjednik . Zbog same najave da se o ukidanju Potrošačkog koda, reagirao je otvorenim pismom HRT-u.
U njemu ističe ulogu emisije - ona je jedina specijalizirana TV emisija u Hrvatskoj kojom se profesionalno obrađuju prava potrošača, a upravo zahvaljujući njoj riješeni su ili ublaženi brojni njihovi problemi. Osim toga, ističe, uz specijaliziranu radijsku emisiju Svi smo mi potrošači ima značajnu ulogu u informiranju građana o njihovim potrošačkim pravima, ali i u poticanju državnih tijela s javnim ovlastima na poboljšanje zaštite potrošača.
"Ukidanje emisije bilo bi izrazito štetno za potrošače i vrlo korisno velikim korporacijama od kojih je potrošače potrebno štititi. Nadam se da to nije namjera javne televizije", piše Lubura u otvorenom pismu. Osvrnuo se i na argument uštede, prepričavajući osobni primjer.
Već se štedi na Potrošačkom kodu
"Budući je kao formalni razlog pokušaja ukidanja ove važne emisije navedena ušteda, Vas i javnost želim upoznati s osobnim iskustvom kako prilikom snimanja izjave od strane komercijalnih televizija u pravilu na teren izlaze dvije osobe – novinar i snimatelj koji se prevoze službenim osobnim vozilom. S druge strane, kada HTV snima izjavu najčešće dolazi čak pet osoba – novinar, snimatelj, tonac, osvjetljivač i vozač koji ih dovozi službenim kombijem", navodi Lubura.
Ne želeći preduboko ulaziti u organizaciju HRT-a, nastavlja, "ipak sam slobodan predložiti da uštede pronađete na mjestima koja se neće značajno odraziti na kvalitetu i širinu programa, te na ispunjenje uloge HRT-a kao javnog servisa svih građana Republike Hrvatske".
Kontinuirano narušavanje ugleda HRT-a
Nije trebalo dugo, stigao je i odgovor s Prisavlja, naslovnjeno na "poštovanog g. Luburu".
"Kako Vam je poznato ne ukida se emisija Potrošački kod. HRT žali zbog silnih neistina i dezinformacija i sveopće hajke kojom se kontinuirano pokušava dodatno narušiti ugled HRT-a. Svjesni valjanosti Vašeg argumenta o uštedama, pozivamo da ga se i Vi ali i ostali mediji sjetite kada započne proces restrukturiranja i kada se ponovno bude organizirala medijska hajka protiv HRT-a unatoč čak i golim okom vidljivoj i svima potpuno jasnoj potrebi za racionalizacijom", navodi se u odgovoru na otvoreno pismo koji potpisuje Odjel za odnose s javnošću HRT-a.
Lubura: Pokušavate zamjenu teza
A onda je uslijedio i Luburin odgovor, u kojemu se on zahvaljuje na odgovoru, no ističe da je 20 minuta prije njega dobio e-mail pomoćnika direktora programa HTV-a u kojem stoji "Nakon razgovora s glavnim urednikom HTV-a želim Vas izvijestiti da emisija Potrošački kod neće biti ukinuta."
"Vezano za Vašu opasku o troškovima, moram primijetiti da je to pokušaj zamjene teza – nije problem buduće restrukturiranje, već postupci koji su doveli do potrebe restrukturiranja zbog kojih građani plaćaju relativno veliku naknadu (tzv. pretplatu) koju HRT neracionalno troši", navodi Lubura u reagiranju na reagiranje HRT-a.