Sjećate se ono kad je 2016. godine Donald Trump postao američki predsjednik? E, pa analitičari cijelog svijeta slažu se u jednoj stvari: da mu je pobjedu donio fake news kojim se služio u kampanji.
140 lažnih news redakcija iz Makedonije štancalo je izmišljene članke o tome da Hillary Clinton iz pizzerije vodi lanac dječje prostitucije, da je umiješana u ubojstvo, da je teško bolesna, da ISIL-u prodaje oružje, da je Bill Clinton priznao da je ubojica.
Otkrilo se i da je preko Cambridge Analitike zloupotrijebio osobne podatke 50 milijuna korisnika Facebooka , i poznavajući im psihološke profile, slao ciljane oglase. I tako su se društvenim mrežama kao kuga širile besmislice, dezinformacije i laži maskirane u istinu. I čovjek je pobijedio na izborima.
A ta je Trumpova škola izgleda uvezena i u Hrvatsku. Posljednjih tjedana pojavio se niz novih internet stranica, koje objavljuju vijesti o tome da Tomislav Tomašević ima ogromnu plaću, da je s 22 godine kupio stan za keš, da ljudi s njegove platforme žive u gradskim stanovima. Onda su krenule plaćene facebook objave o tome da mrzi vlastitog oca, da je soroševac koji u Zagreb dovodi soroševo sveučilište. Pojavila se i dokazano montirana i lažna snimka njega kako izlazi iz gradske skupštine kad se Blagu Zadru proglašava počasnim građaninom.
Ako živite u Zagrebu i imate Facebook, sva je prilika da ste posljednjih dana u news feedu naletjeli na objavu poput ove. Riječ je o plaćenim oglasima koji sadrže dezinformirajuće tvrdnje o Tomislavu Tomaševiću i platformi Možemo, recimo da je Tomašević prvi stan keširao s 22 godine, da spomenemo primjer. Portal Faktograf koji se, među ostalim, bavi upravo provjerom činjenica, objavio je kako se radi o najvećoj digitalnoj dezinformacijskoj kampanji u povijesti hrvatske politike.
"U ranijim poltičkim kampanjama bilo je primjera pojedinačnih
slučajeva dezinformacija usmjerenih protiv nekog kandidata ili
stranke. Međutim, ovo je prvi put da imamo sustavnu kampanju
dezinformiranja koju jedna politička stranka vodi protiv jednog
kandidata, što se očituje u stotinama objava na društvenim
mrežama" priča Petar Vidov, glavni urednik
Faktografa.
U kampanji protiv Tomaševića prednjače portali Priznajem.hr i
Imperijal.net koji na naslovnici nema gotovo ništa drugo osim
izmišljenih optužbi na račun Tomaševića i suradnika. Sve to na
Facebooku prenosi stranica Zagrebačke dubioze, nastala ovog
mjeseca, koja je samo u proteklih tjedan dana imala preko 120
plaćenih objava protiv Tomaševića - i gotovo ništa drugo. Portal
Index jučer je objavio kako blaćenje Tomaševića na Facebooku
plaća kampanja Miroslava Škore, što su utvrdili preko broja
mobitela navedenog u podacima o stranici Zagrebačke
dubioze.
"Jedan od ta dva broja je broj koji se nalazi na službenoj
stranici agencije McElit, koja je zadužena za promociju na
društvenim mrežama kandidata Miroslava Škore. Da smo bili u pravu
dokazuje da je taj broj danas nestao sa službenih stranica
agencije McElit", rekao je Ilko Ćimić,
novinar portala Index.
Index je objavio kontakt stranicu McElita jučer i danas, gdje se
vidi da je broj nestao, kao i izvještaj koji je objavila Škorina
kampanja, prema kojem su McElitu uplatili više od 100 tisuća kuna
za Facebook oglašavanje. No, iz Škorine kampanje sve
negiraju.
Jesu li braća Macan angažirani od strane vašeg tima da
plasiraju te vijesti?
"Ma dajte, to pitanje je apsolutno neumjesno, vrlo jednostavno,
ne nisu. Ne nisu", rekao je Dario Žepina,
glavni tajnik Domovinskog pokreta.
A slična difamacijska kampanja utrla je put do Bijele kuće
Donaldu Trumpu prije pet godina, upravo ciljanim plasiranjem fake
newsa po društvenim mrežama o Hillary Clinton. Informatički
znalci kažu da je aktualna kampanja u Hrvatskoj slična, ali
primitivnija.
"Zemljopisno gađa grad Zagreb, i tu nema nikakvog posebnog
targetiranja, nitko nije posebno izdvojen, nema posebnih poruka
koje idu jednim grupama građana, a ne i drugima. Jednostavno su
ljudi napravili oglas, rekli da se oglašava u Zagrebu i stavili
su nekakav razmjerno veliki budžet koji osigurava da ti oglasi
budu vrlo uočljivi i često vidljivi", ističe Marko
Rakar,informacijski stručnjak.
A ljudi medije, kažu stručnjaci, danas konzumiraju prvenstveno
kroz društvene mreže i male informacijske balone u kojima su
okruženi s istomišljenicima.
"Onda netko u kampanji ubaci sadržaj koji je potpuno neprovjeren,
koji se može ispostaviti da je fake news, znači potpuno
izmišljena vijest. Ili, imate onu argumentaciju strašila -
izvučem neku izjavu protukandidata, neku rečenicu iz programa,
ali ju potpuno izvučem iz konteksta, i iz njega napravim
babarogu. Time ga stavljam u poziciju da se stalno mora braniti.
Međutim, često to rade kandidati koji su zapravo u lošijoj
situaciji", priča Višeslav Raos, Fakultet
političkih znanosti u Zagrebu.
Tako je, recimo, u emisiji Bujica puštena snimka koja pokazuje
kako Tomašević izlazi sa sjednice Gradske skupštine u trenutku
glasanja o proglašenju heroja Domovinskog rata Blage Zadre
počasnim građaninom Zagreba. Faktograf je tražio snimku te
rasprave koja otkriva da Tomašević ne izlazi sa sjednice,
odnosno da je snimka u “Bujici” montirana. I na to i na
svakodnevne optužbe da su aktivisti koji samo sišu milijune iz
proračuna iz Možemo odgovaraju ovako.
"Ja doista ne bih volio da bilo tko od političkih aktera ima
takvu kampanju protiv sebe na bilo kojim izborima, a kamoli na
lokalnim izborima gdje bi komunalne teme trebale biti u prvom
planu", rekao je Tomašević, kandidat
platforme Možemo za gradonačelnika Zagreba.
Je li ovom kampanjom otvorena Pandorina kutija, hoće li se i na
budućim izborima širiti strah i dezinformacije - odgovor bi mogao
dati nedjeljni rezultat zagrebačkih izbora.