Nakon skandalozne odluke da se predstava 'Elementarne čestice' Michela Houellebecqa makne s repertoara Dubrovačkih ljetnih igara zbog sigurnosnog rizika, organizatori su se predomislili, a policija poručuje da će događaj osigurati
Gošća RTL Direkta bila je glavna urednica portala Teatar.hr, Nora Krstulović - redateljica i kroničarka kazališnog života, koja je progovorila o toj temi.
Nora, što se ovdje dogodilo? Je li drama postala komedija?
"Dogodila se elementarna hrvatska glupost i nekompetencija. Županu Dobroslaviću je trebalo puna dva mjeseca da mu netko iz njegova ureda objasni o kakvom je djelu riječ i tko je njegov autor. Naime, župan je član festivalskog vijeća, i program ne može biti usvojen, a kamoli objavljen prije no što ga to vijeće izglasa. U Dubrovniku je još 15.1. objavljeno da će ova predstava biti izvedena, a gospodin župan je tek 18.1. ustanovio da ima problem s njenim autorom, tako da je situacija zaista smiješna. Na sigurnosnu smo procjenu čekali još puna dva mjeseca, i nitko se u tom procesu nije zapitao, ukoliko postoji opasnost, zašto nitko iz sigurnosne službe ni većinski financijeri nisu reagirali. Županija naime, financira samo četiri posto iznosa, grad Dubrovnik sa nešto više od 30 posto, a ministarstvo kulture sa nešto više od dvadeset posto. "
Kako sad tumačite ovaj preokret nakon kojeg su odjednom svi za predstavu?
"Stvar je zapravo vrlo jednostavna. S jedne strane imate velik odjek u domaćoj i međunarodnoj javnosti, ali činjenica da je priča toliko dugo u fokusu javnosti počinje dovoditi do preispitivanja zakonitosti tih odluka. Upitno je da li je ravnateljica javne ustanove Dubrovačkog festivala smjela mijenjati program bez odobrenja festivalskog vijeća, kao i da li je predsjednik tog vijeća smio dati izjavu da će se program mijenjati iako vijeći nije ni zasjedalo."
Moramo se i zapitati o važnosti Dubrovačkih ljetnih igara. Bivši ravnatelj Igara Krešimir Dolenčić natuknuo je da bi ih zapravo trebalo ugasiti, imaju li Igre još ikakvog smisla osim što one predstavljaju zgodno ljetovanje za kazališnu elitu?
"Pa Krešimir nije jedini koji je to rekao, puno je ljudi to reklo, ali mislim da treba poslušati i njegov drugi dio rečenice, u kojem je istaknuo 'ovakve' Dubrovačke ljetne igre. Naime, one trenutno od lokalne i državne politike imaju nekakav tretman ukrasa i zabave za turiste, a ne onoga zbog čega su osnovane i zbog čega se svake godine na otvorenju ključevi grada predaju glumcima jer bi grad trebao postati grad umjetnosti."
Ali zašto bi hrvatske predstave trebali biti zanimljive japanskim turistima?
"Pa iz istog razloga zbog kojeg u francuske predstave zanimljive tim istim turistima u Avignonu, jer kad se cijeli koncept grada vrti oko kulture, dolazimo do svjetske statistike prema kojoj kulturni turisti apsolutno najviše troše."