Situacija u hrvatskom obrazovanju napeta je više od mjesec dana, a u jeku štrajka prosvjetara koji traje već 35 dana, stiže novi "potres" za naše školstvo. Riječ je o rezultatima PISA testiranja čije će brojke biti objavljene u utorak. Testirala se čitalačka, matematička i pismenost iz prirodoslovlja, piše 24sata.
Inače, riječ je o testiranju koje se od 2000. godine svake tri godine provodi u članicama OECD-a, no i u drugim zemljama pa se prate i procjenjuju vještine i znanja 15-godišnjaka diljem svijeta. Istraživanje čije će rezultate u utorak objaviti Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) s Ministarstvom znanosti i obrazovanja, provedeno je prošle godine. Istraživanje je obuhvatilo oko 600.000 učenika u čak 79 zemalja svijeta. Taj uzorak predstavlja 32 milijuna učenika te će prvi put biti testirani đaci iz BiH, Bjelorusije, Maroka, Brunei Darussalam, Filipina, Maroka, Ukrajine i Saudijske Arabije.
Specifičnosti PISA testiranja
Svaki trogodišnji krug PISA testiranja koncentrira se na jedno područje. Prošle godine ispitavalo se područje čitalačke pismenosti, stoji u objavi NCVVO-a koji PISA testiranja provodi u Lijepoj našoj. Istraživanje PISA 2018 u Hrvatskoj je provedeno u proljeće 2018. godine u 179 srednjih i četirima osnovnim školama.
06.06.2016., Zagreb - I. gimnazija, maturanti zapoceli s polaganjem ispita drzavne mature.
Glavna ispitna domena bila je čitalačka pismenost, dok su matematička i prirodoslovna pismenost bile sporedne domene. Rezultati za globalne kompetencije učenika, dodatne inovativne domene, bit će objavljeni polovicom 2020. godine, piše NCVVO. U Hrvatskoj je testirano 6609 učenika, a osim njih u istraživanju su sudjelovali i roditelji učenika te ravnatelji njihovih škola. Oni su pak ispunjavali kontekstualne upitnike, piše 24sata. Inače, ovo je peti ciklus PISA istraživanja u Hrvatskoj.
Hrvatski učenici na PISA testiranjima sve gori
Zašto je PISA istraživanje važno? Zato što se rezultatima istraživanja dobije usporedba slika sposobnosti učenika diljem svijeta da primijene znanja i vještine koje su stekli školovanjem. "Sposobnost primjene znanja i vještina iz ključnih predmetnih područja koja je neophodna za osobno ispunjenje, za aktivno sudjelovanje u društvenom, kulturnom i političkom životu te za uspješno pronalaženje i zadržavanje radnog mjesta", definicija je pismenosti prema PISA-i.
18.04.2019., Slavonski Brod - U srednjim skolama u tijeku je ljetni rok drzavne mature. Photo: Ivica Galovic/PIXSELL
Posljednji rezultati za hrvatske učenike bili su loši i pokazali su da su naši učenici po prosječnim rezultatima 2015. plasirali na 36. mjesto od 72 zemlje, dok su rezultati matematičke i prirodoslovne pismenosti svake tri godine sve lošiji. Testiranje iz prirodoslovne pismenosti nije zadovoljilo čak 24,7 posto učenika i to ni osnovnu razinu znanja i vještina. Ipak, u čitalačkoj pismenosti hrvatski učenici pokazuju napredak jer su se u posljednjih šest godina poboljšali za 11 bodova. Iako je glavno područje ispitivanja u ovom ciklusu testiranja bila čitalačka sposobnost, to ne znači da će rezultati domaćih učenika biti bolji.
Zanimljivo je vidjeti da sve analize pokazuju da su PISA rezultati vezani i uz BDP pojedine zemlje. Naime, države s boljim BDP-om imaju redovito imaju i bolje rezultate PISA testova pa tako primjerice ta testiranja "razvaljuju" učenici iz Singapura, Kine, Japana i Estonije.
'TREBAMO SE ZABRINUTI!': Objavili porazne rezultate najvećeg svjetskog istraživanja, hrvatski učenici su ispodprosječni