U brojnim su hrvatskim gradovima već otprije poznati obračuni među taksistima koji voze za suparničke tvrtke. No, pravi se potres na tržištu dogodio dolaskom Ubera i Bolta na tržište.
Nezavisni sindikat vozača taksija u utorak je održao mirni prosvjed te najavio da će tražiti od Vlade da izmjenom Zakona o prijevozu u cestovnom prometu ograniči minimalnu cijenu vožnje po kilometru. Kažu kako je sadašnja cijena od 2,80 kuna po kilometru neodrživa, a za takvo stanje krive Bolt i Uber. Većina njih je otvorila obrte ili se pridružila partnerskim tvrtkama ovih međunarodnih kompanija kako bi radila svoj posao. Sada tvrde da im ostaju samo mrvice.
Od cijene po kilometru, kažu, 25 posto odlazi na PDV, zbog čega traže njegovo smanjivanje na 13 posto; od 20 do 25 posto ide na proviziju Boltu ili Uberu, a uz to moraju održavati vozilo, plaćati gorivo, doprinose, porez te članarinu Hrvatskoj gospodarskoj komori i Turističkoj zajednici.
S obzirom na to da se prosvjed održao ispred sjedišta Bolta u Zagrebu, zatražili smo komentar od njih, ali i od konkurentskog Ubera, kojeg su taksisti također prozivali. Direktor Bolta u Hrvatskoj, Tomislav Lukačević, je za Net.hr pojasnio kako oni ne zapošljavaju vozače, već osiguravaju "platformu koja spaja korisnike i vozače koji ili imaju svoje tvrtke/obrte licencirane za taksi prijevoz ili su zaposleni u takvim tvrtkama/obrtima." Dodao je kako je zadovoljan poslovanjem, unatoč negativnom utjecaju pandemije koronavirusa na kretanje građana i tržište usluga taksi prijevoza.
'Slobodno tržište određuje cijenu'
Komentirao je i zahtjeve Nezavisnog sindikata, naglasivši kako je predložena minimalna cijena po kilometru - četiri kune. "Što se tiče zahtjeva za određivanjem minimalne cijene po kilometru od četiri kune, mi u Boltu možemo potvrditi da je, uzevši u obzir cijenu po minuti i cijenu starta vožnje, cijena kilometra za prosječnu vožnju u kategoriji Bolt Economy iznad tog iznosa", rekao je Lukačević te dodao kako se protivi da država zakonski određuje cijenu, jer je "slobodno tržište dovoljno mjerodavno za određivanje minimalne cijene po kilometru".
Naglasio je kako je Bolt zbog primjetnog pada potražnje uzrokovanog pandemijom za vozače otvorio posebnu kategoriju Economy "kako bi omogućila partner vozačima veću fleksibilnost i priliku za boljom zaradom" te dodao kako je kod nekih vozača, koji kombiniraju kategorije, primijećen i rast zarade po satu. Naglasio je kako su cijene usluga Bolta "određene prema aktualnim okolnostima na tržištu, kontinuiranom analizom podataka koji su nam dostupni te zakonu ponude i potražnje".
Pojednostavljeno - Bolt, baš kao i njihova konkurencija u određenim trenucima dana, kada je potražnja manja nudi i Economy vožnje po nižoj cijeni.
"Smatramo kako su one adekvatne i održive, kako za naše partnere vozače, tako i za nas", zaključio je direktor Bolta, Lukačević.
Borba za svakog putnika
Iz Ubera, koji je na hrvatskom tržištu prisutan gotovo šest godina, naglašavaju kako "prilikom uvođenja novih usluga, prije svega osluškujemo potrebe korisnika i vozača". U studenome prošle godine su u Zagrebu, kao i Bolt, uveli dodatnu uslugu, UberX Saver, s "ciljem da korisnicima pružimo jednostavnije i povoljnije kretanje gradom tijekom razdoblja s manjom potražnjom, a istovremeno vozačima omogućimo da zarađuju i tijekom mirnijih sati u danu.
"UberX Saver je dostupan samo tijekom sati s manjom potražnjom, a Uberovi vozači sami određuju žele li voziti putem UberX Savera te se u bilo kojem trenutku mogu uključiti ili isključiti s usluge. Rezultati našeg internog istraživanja pokazuju da vozači koji paralelno voze na UberX Saver i UberX opcijama imaju 30 posto veću zaradu po satu, za razliku od onih koji voze samo na UberX usluzi, a u siječnju ove godine su vozači koji kombiniraju obje usluge imali čak 50 posto višu zaradu po satu. Također, podaci iz sustava pokazuju nam da vozači koji se odluče voziti na obje usluge primaju čak 40 posto više zahtjeva za vožnju, dok su njihove vožnje u prosjeku duže za 15 posto", poručili su iz Ubera.
Zagrebački taksisti popularno nazvani i "šahisti", zbog svog hobija na taksi stajalištima, najavili su kako je njihova akcija ovog tjedna bila samo prosvjed upozorenja, a spremni su, kažu, i za radikalnije akcije.