Više od polovice ispitanika smatra da je Bolonjski proces dobra ideja, ali je njegova praksa loša, četvrtina bi taj proces ukinula, a samo šest posto ispitanika smatra ga dobrim, pokazalo je istraživanje EduCentra provedeno na 300 ispitanika.
Petina ispitanika smatra kako je sveučilišna izobrazba sasvim dobro funkcionirala i prije, a isto toliko ih misli da je trebalo uvesti promjene, ali ne nužno Bolonju.
Da Bolonju treba ukinuti, u većoj mjeri smatraju ispitanici koji su se školovali po starom programu.
No većina ispitanika smatra da Bolonju nije nužno ukinuti, ali su potrebne njezine izmjene i prilagodbe.
Jedan od ispitanika kaže kako je potrebno 'interaktivno okružje u kojem će se rješavati problemi, ne štrebati činjenice, te uvesti više prakse i projekata, a manje se baviti seminarima'. Drugi kaže kako je nužno uskladiti se s tržištem rada i potrebama poslodavaca te definirati razlike preddiplomskoga i stručnog studija.
Manje od 10 posto ispitanika koji su završili školovanje po Bolonji smatra da su visoki školski sustav i akademsko nazivlje usklađeni s potrebama tržišta rada. Da su pojedini aspekti lošiji nego prije, smatra 37 posto bolonjaca i čak 50 posto ispitanika koji su studirali po starom programu.
Kao pozitivne strane Bolonje ispitanici najčešće navode podjelu velikih predmeta na manje jedinice i polaganje predmeta preko kolokvija, što ih prisiljava na redovito učenje.
Studenti moraju ići na sat, pisati zadaće i donositi ispričnice
Negativnih je strana više i studenti navode da se ne stječu vještine potrebne za tržište rada, da je nepotrebno studirati pet godina te da je stečeno znanje znatno manje. Upozoravaju i da je bez 'basnoslovne svote' studij nemoguće uskladiti s radom, volontiranjem ili čime drugim, što, među ostalim, zahtijevaju poslodavci.
"Studenti su svedeni na starije srednjoškolce koji moraju ići na sat, pisati zadaće i donositi ispričnice zbog izostanka s predavanja", požalio se ispitanik.
Ispitanici koji su završili po Bolonji, kao i oni po starom programu, smatraju da je nastava zahtjevnija nego prije. Problem za jednog ispitanika jest obvezna prisutnost na nastavi zbog koje se 'u većini slučajeva gubi vrijeme ', a i smanjena je mogućnost zapošljavanja tijekom školovanja. Drugi se, pak, žali da se prisutnost na nastavi nagrađuje oslobađanjem od dijela ispita ili prolaznom ocjenom u indeksu, pa se čini da 'nije bitno kvalitetno naučiti, nego je dovoljna prisutnost'.
Svi studenti smatraju da Bolonja ne povećava kvalitetu znanja u odnosu prema starom programu. Zanimljivo je da 34 posto ispitanika koji su završili po Bolonji smatra kako je prolaznost povećana u odnosu prema razdoblju prije tog procesa. Trećina ispitanika misli da su prvostupnici dobro osposobljeni za tržište rada.
Zamisao o istraživanju potekla je od prvotravanjske šale o ukidanju Bolonjskog procesa koja je pobudila golemo zanimanje i odobravanje čitatelja.