Pred Hrvatskom je drastično poskupljenje goriva. Prvi put u nekoliko tjedana vlada neće intervenirati za sve vrste goriva. Od sutra je dizel skuplji za kunu i 14 lipa.
Litra eurosupera 95 skuplja je za 38 lipe.
Od jutra su vozači pohrlili točiti gorivo po nižoj cijeni, jer od sutra je tank dizela skuplji za čak 60-ak kuna! Vlada je ipak obranila cijenu plavog dizela i tako izašla u susret poljoprivrednicima i ribarima.
Iako cijene drastično idu gore iz Vlade tješe da su i dalje na snazi prijašnje mjere ograničenja trošarina i marži bez čega bi bile još više za oko dvije kune.
A zašto poskupljuje? E, to znaju samo špekulanti, pa smo provjerili odnose poskupljenja nafte na famoznom "mediteranskom tržištu" u usporedbi s poskupljenjima goriva
Na hrvatskim crpkama u posljednjih pola godine:
U svibnju je dizel bio jeftiniji od benzina, a sutra će litra biti više od dvije kune skuplja.
Tada se barel nafte na mediteranskom tržištu kretao oko 110 dolara.
Sredinom lipnja barel je padao na 108 dolara, a cijene i dizela i benzina u Hrvatskoj rasle.
Trend pada cijene sirove nafte nastavio se i u srpnju, ali polovicom mjeseca dizel u Hrvatskoj postaje skuplji od benzina.
I taj trend se nastavlja kroz kolovoz i rujan sve do danas: cijena barela nafte pada, a goriva u Hrvatskoj raste, baš kao što raste i razlika između cijene dizela i benzina. I onda, ako se vratimo pola godine unazad, litra dizela sutra će biti 40 lipa skuplja nego tada, a barel nafte 20 dolara jeftiniji.
Iz ministarstva gospodarstva kažu nemaju više izbora. Ovaj put branili su opskrbljivače.
"Ne možete zaustaviti tsunami nego morate dozvoliti da jednostavno obrana od tsunamija bude tako efikasna da oni koji bi trebali zaustaviti tsunami ne poginu", objašnjava Ivo Milatić, državni tajnik Ministarstva gospodarstva.
Zato Vlada odustaje od novog intervencionizma i ostaje na lipanjskom ograničavanju marže na 65 lipa i trošarine na 3,06 kn po litri benzina i 2,66 kn po litri dizela. Prostora za reakciju još ima, u taj džep vlada još ne poseže.
"Ostaje prostora nešto kada govorimo o trošarinama, međutim, prostor je minimalan", kaže Marko Primorac, ministar financija.
U kompliciranoj formuli za izračun jedinične cijene, s fiksiranim parametrima marža i državnih davanja te stabilnog tečaja dolara u odnosu na kunu u proteklih tjedan dana, cijena litre ovisi o cijeni barela na mediteranskom tržištu. No, ako ta cijena pada, kako cijena po litri raste? Odgovor na to pitanje ne znaju dati ni eksperti. Napominju tek da postoji stavka koja se zove troškovi distributera koju oni sami formiraju.
A distributeri su nakon prošlotjednog ograničenja cijena pohrlili na sastanke kod ministra Filipovića s istim stavom - po ovakvim cijenama gorivo neće prodavati.
INA je u prva četiri mjeseca ove godine ostvarila 2,8 milijardi kuna dobiti prije kamata, poreza i amortizacije, a čak milijardu i pol neto dobiti. Drugi veliki distributer - Petrol grupa prije oporezivanja je imao 364,5 milijuna kuna dobiti, poslije - neto gubitak od gotovo 10 milijuna kuna, za što krive vladine mjere. Najviše gube na plavom dizelu, čiju je cijenu vlada limitirala i ovaj tjedan, ali njega nema na svim crpkama.
"Bolje da je vlada intervenirala nego da su poljoprivrednici morali intervenirati jer cijene su ogromne. Mi proizvodimo hranu i treba imati razumijevanja. Samo Inine postaje toče, sve ostale ne toče. Gorivo se ne dovozi kao što se prije dovozilo", kazao je Mato Brlošić, član Upravnog odbora Hrvatske poljoprivredne komore.
A distributeri su od ministarstva tražili razgovor i o marži fiksiranoj na 65 lipa po litri što im je premalo. Iz ministarstva blagonakloni - kažu da će razgovarati i o tome.
Kakvo je stanje na splitskim benzinskim postajama večer prije velikog poskupljenja, provjerio je Rade Županović te izvijestio kako su ribari podnijeli daljnje zamrzavanje plavog dizela: