Vjeroučiteljica Osnovne škole Milana Brozovića iz Kastva svojim je učenicima podijelila nastavne listiće na kojima je htjela ispitati učenike zašto žele i zašto ne žele sjediti s pojedinim suputnicima u vlaku, prenosi N1. Zadatak tako problematizira "afričku ženu koja prodaje proizvode od kože", "Roma koji je tek izašao iz zatvora", "Indijku s jednogodišnjim djetetom", "hrvatskog tajkuna", "homoseksualca", "srpskog vojnika iz Bosne", "starijeg redovnika s Biblijom u rukama" i "prostitutku iz Berlina".
Također, među ponuđenima su se našli i liječnik specijalist za pobačaje, kompjutorski haker, Jehovin svjedok, turska glumica koja je vrlo uspješna u Hollywoodu, engleski nogometaš, reper koji živi alternativnim načinom živote te mladi umjetnik koji boluje od AIDS-a.
Pitanje upućeno osmašima glasi: "Ukrcavaš se na vlak na relaciji Zagreb - Indija. Put će trajati tjedan dana. Putuješ u kupeu s još tri osobe. Zamisli da dobiješ popis osoba koje možeš birati kao suputnike u svom kupeu". Vjeroučiteljica je od djece tim zadatkom tražila da navedu tri osobe s kojima bi htjeli putovati i tri osobe s kojima nikako ne bi željeli putovati.
Škola će obavijestiti Ministarstvo
Ravnateljica kastavske osnovne škole, SandraKrpan, za N1 je rekla da je upoznata sa sadržajem koji se širi društvenim mrežama te je potvrdila da je vjeroučiteljica dala taj zadatak učenicima osmog razreda. "Zatražila sam njeno pisano očitovanje nakon obavljenog telefonskog razgovora. U razgovor je uključena stručna suradnica škole, socijalna pedagoginja jer sadržaj ocjenjujemo neprimjerenim iako vjeroučiteljica navodi da je nastavni listić upotrijebila kako bi učenike naučila da ne trebaju imati predrasude prema ljudima", poručuje ravnateljica Krpan dodavši da se škola zalaže za mir, toleranciju i uvažavanje različitosti.
"Tome i podučavamo učenike. Žao nam je ako je došlo do iznošenja neprimjerenih poruka našim učenicima. O svemu ćemo obavijestiti Ministarstvo obrazovanja i riječku nadbiskupiju te postupiti sukladno pravilnicima i zakonom", poručila je ravnateljica škole.
Školska vježba euro-vlak
Iako je ova vježba naišla na široku osudu javnosti i žustru raspravu, potrebno je upozoriti da se radi o školskoj vježbi o prevenciji predrasuda, limitima tolerancije i stereotipizaciji različitih manjina.
EU projekt PRACTICE (Preventing Radicalism through Critical Thinking Competences) bavi se prevencijom radikalizma kroz kompetencije kritičkog razmišljanja, te u opisu vježbe stoji da je cilj iste "osporiti učeničke stereotipe i predrasude o drugim ljudima i manjinama te o slikama i asocijacijama koje tekst otvara", a ogledni primjer vježbe također kao nepoželjnog putnika nudi srpskog vojnika iz Bosne, poljsku prostitutku iz Berline, Roma koji je nedavno izašao iz zatvora, itd. Nastavnici i učitelji su, u skladu s provedbom djela kurikularne reforme, dužni osmisliti kako učenicima ostvariti određene kurikulumom propisane ishode.
MiljenkoHajdarović, nastavnik s praksom poučavanja građanskoga odgoja u srednjoj školi, za Telegram je rekao da mu se vježba suputnika u vlaku sviđa jer nastavnik bilo kojeg predmeta u sklopu kojega se ta vježba koristi može na dobar način osvijestiti učenike o njihovim vlastitim predrasudama. Također, naglašava da je u ovoj konkretnoj vježbi ključan način kako nastavnik izvodi istu. S obzirom na velik broj nastavnika i njihove metode nije moguće znati kako će koji od njih vježbu euro-vlaka izvesti. "Ona svakako može poći krivo ako nastavnik želi progurati neku svoju svjetonazorsku agendu, no vježba može i trebala bi biti dobar način poučavanja učenika o suzbijanju predrasuda", poručio je Hajdarović.