Jedan Šibenčanin (84) od 1. siječnja ove godine više ne može unovčiti svoju mirovinu koju prima preko čekova iz SAD-a. Naime, banke u Hrvatskoj više ne otkupljuju ta sredstva plaćanja iz inozemstva, nego zahtijevaju isključivo elektroničke naloge, piše Šibenski.
Riječ je o redovitoj mirovini čovjeka koji je u Kaliforniji živio i radio 25 godina, a sada bi se trebao odreći svojih 3000 kuna mjesečno. Kaže da je obišao svih devet bankovnih poslovnica u Šibeniku i posvuda je odbijen. Informirao se nakon toga u Hrvatskoj narodnoj banci.
Zasad bez rješenja
"Zasad nema nikakvog rješenja! Trebao bih, kako su me uputili u HNB-u, otvoriti račun u nekoj banci u SAD-u kojoj bi moj mirovinski fond, inače ozbiljna, provjerena institucija, slao čekove, a ta bi ih banka mijenjala i u Hrvatskoj s mojom bankom poslovala elektroničkim nalozima. Nema drugog načina, jer fond radi isključivo s čekovima i nikako drugačije. A da bih imao račun u SAD-u, trebam tamo ne samo osobno otputovati, nego je bančin uvjet također da položim izvjestan iznos. Za mene je to jednostavno nemoguća, neprihvatljiva opcija. Što će mi novac na drugom kraju svijeta?", kazao je Šibenčanin portalu Šibenski i dodaje: 'Država i banke zagorčavaju život osobama treće dobi poput mene uvjetujući elektronički način uplaćivanja mirovina, umjesto da nam olakšaju'.
Hrvatska narodna banka kazala je da je upoznata s ovim problemom. Navode kako banke u Hrvatskoj već nekoliko godina smanjuju otkup čekova, poslujući jedino s određenim inozemnim izdavateljima, a neke su u cijelosti napuštale poslovanje s čekovima.
"To im je donosilo prevelik rizik od gubitka; čekovi poslani na naplatu u inozemstvo izgubili bi se u pošiljkama, a bilo ih je i sve više falsificiranih. Umjesto čekom, dužnik (inozemni platilac) mogao bi platiti na transakcijski račun otvoren u Republici Hrvatskoj ili bilo kojoj drugoj državi. U vezi s takvim načinom naplate primatelj plaćanja mora se dogovoriti s dužnikom", navode u HNB-u za portal Šibenski.