Cijene ribe mogle bi, prvenstveno zbog golemog rasta cijena goriva, do Uskrsa narasti između deset i 20 posto, procjenjuju ribari i poduzetnici koji se bave distribucijom.
Sadašnja situacija je neodrživa jer je gornja granica cijene plavog dizela za održivo poslovanje ribara pet kuna, a ona je u jednom trenutku dosegnula 9,5 kuna, kaže Ivo Bartulović, direktor i suvlasnik tvrtke Centaurus koja se bavi distribucijom i preradom svježe i smrznute ribe.
Predsjednik Ceha za ribarstvo, akvakulturu i poljodjelstvo pri HOK Splitsko-dalmatinske županije, Antonio Šunjić, potvrđuje golem porast ulaznih troškova, a pogotovo cijene plavog dizela.
Vlasnici ribarnica posluju s gubitkom
"Vlasnici ribarica koji idu na otvoreno more, odnosno onih koje love u ZERP-u, posluju s gubitkom. Prošle godine u ovo vrijeme cijena plavog dizela bila je 3,2 kune, a sada će se s najavljenim smanjenjem od 1,7 kuna smanjiti na oko osam kuna. Psihološka cijena je od pet do 5,5 kuna po litri.
Na toj razini cijene, kada pokrijemo troškove, poslujemo na nuli - možemo isplatiti plaće, ali ne zaradimo ništa. A cijene ribe ne rastu. Izvozna cijena najprodavanijeg mola bila je 2000. godine 32 kune po kilogramu, a takva je i 2022. U maloprodaji je taj kilogram mola bio 50 do 60 kuna, a toliko je i danas", pojašnjava Šunjić.
Napominje kako je vrlo izgledno da će u ovakvoj situaciji Vlada ponovno proglasiti lovostaj od 1. travnja do 1. svibnja. Kada je lovostaj, ribari imaju mjere pomoći. Nisu u gubitku jer nemaju velike troškove, ali niti ne zarađuju.
Ribari pred zidom
Šunjić kaže da su ribari došli pred zid, te dodaje: "Mi vlasnici većih plovila imamo još nešto zaliha goriva. Kada te zalihe potrošimo, onda moramo stati i bez lovostaja jer nama svaka cijena veća od 5,5 kuna po litri znači čisti gubitak. Manji brodovi, koji troše oko 250 litara goriva dnevno, moraju ga češće kupovati i oni će vjerojatno loviti ribu i plasirati je po višoj cijeni".
Tijekom lovostaja, napominje Bartulović, ribari će dobiti naknadu, ali svi ostali u tom lancu neće dobiti ništa, pišu novinari Jutarnjeg lista Jozo Vrdoljak i Zlatko Šimić.