Sve brojnija vozila s daruvarskim registracijskim oznakama na hrvatskim cestama potiču pitanje proživljavaju li Daruvarci višegodišnji boom registracije vozila i pojačanu motorizaciju u vremenima gospodarske krize ili je posrijedi nešto drugo.
Po podacima MUP-a u Daruvaru, gradu s nešto manje od 12.000 stanovnika, krajem 2010. bilo je registrirano ukupno 5689 vozila, od toga 4204 automobila i 469 teretnih i radnih vozila. Pet godina nakon toga registrirano je ukupno 9702 vozila, od čega 6149 osobnih i 2246 teretnih i radnih.
Znatan porast broja vozila u vlasništvu pravnih osoba
Osobito je zanimljiv znatan porast broja vozila u vlasništvu pravnih osoba, kojih je na kraju 2010. bilo registrirano 512 osobnih i 343 teretnih, a krajem prošle godine već ih bilo 2355 osobnih (4,6 puta više) i 2153 teretnih vozila (6,3 puta više).
Istovremeno u obližnjem Bjelovaru, koji ima više od 40.000
stanovnika, te se brojke nisu bitno mijenjale. Tako je 2010. bilo
ukupno registrirano 19.887 vozila, od čega u vlasništvu pravnih
osoba 1435 osobnih i 1227 teretnih. Lani je bilo registrirano
ukupno 19.412 vozila, od toga u vlasništvu pravnih osoba 1241
osobno vozilo i 1274 teretnih.
Razlog za toliku popularnost Daruvara su značajno niže premije
osiguranja uslijed niže zone rizika. Naime, automobili s
daruvarskim tablicama na tom području rade manje prometnih
nesreća, budući da niti ne voze po Daruvaru i okolici, nego po
drugim dijelovima Hrvatske. No, zato vozila s daruvarskim
registarskim pločicama prozročuju sve više prometnih nesreća u
drugim mjestima.
Postavlja se stoga pitanje pravednosti i održivosti postojećeg
sustava, jer bi zbog toga moglo doći do povećanja premija
osiguranja upravo kod Daruvaraca, koji sami na to nisu izravno
utjecali.
Prometni stručnjak Željko Marušić tu pojavu ocjenjuje kao "bahato izigravanje pravnog sustava i izrugivanje propisima", što je moguće jedino u pravno neuređenoj zemlji.
Varanje države naočigled svih
"Nezamislivo je da se država vara na mega razini i to naočigled svih, godinama. Taj problem treba hitno riješiti", poručuje Marušić. Sustav bi trebao biti pravedan i jednak za sve, bez toleriranja prijave fiktivnih prebivališta.
Dobro je poznato da tvrtke, osobito velike, zlorabe tu mogućnost pa registriraju vozila u Daruvaru, a prometuju i posluju, primjerice, po Zagrebu. To nije dobro ni sa sigurnosnog stanovišta, jer niže premije osiguranja dovode do opuštenijeg ponašanja vozača, što posljedično vodi prema većem broju prometnih nezgoda, upozorava Marušić.
Trebalo bi redefinirati cjelokupnu poreznu politiku, apsurdno je
da postoje takve "osiguravateljske oaze" temeljem fiktivnih
prijava mjesta poslovanja, jer se država obračunava s pojedincima
dok se velikim igračima takvo ponašanje tolerira. Osim toga,
osiguravatelji nadoknađuju smanjene prihode zbog nižih premija
tako što ih povećavaju onima kojima su ionako najviše, primjerice
u Zagrebu, kaže Marušić.
U MUP-u navode kako je prema Pravilniku o registraciji i
označavanju vozila propisano da registraciju vozila obavljaju
policijske uprave, odnosno policijske postaje prema prebivalištu
ili sjedištu vlasnika vozila, odnosno prema boravištu vlasnika
vozila koji nema prebivalište u Hrvatskoj.
Stoga se ne može registrirati vozilo fizičke ili pravne osobe ako
nema prijavljeno prebivalište, odnosno sjedište u mjestu
registracije, s time da se za pravne osobe koje imaju podružnicu
registracija može obaviti i prema sjedištu
podružnice.
Što se tiče mogućih zlouporaba lažnih prijava prebivališta ili
sjedišta vlasnika vozila, iz MUP-a napominju da sukladno Zakonu o
prebivalištu, policijske uprave po službenoj dužnosti provode
postupke i donose rješenja o odjavi prebivališta, ako terenskom
provjerom utvrde da pojedina osoba stvarno ne živi na
prijavljenoj adresi ili o tome budu obaviještene od tijela javne
vlasti te drugih pravnih i fizičkih osoba.
Tvrtke registriraju vozila u Daruvaru radi znatnih ušteda
Od dana stupanja na snagu toga zakona, odnosno kraja prosinca
2012. godine do danas, službenici Policijske postaje Daruvar
provode terenske provjere za sve osobe za koje postoje saznanja
da ne žive na adresi prijavljenog prebivališta, tvrdi MUP.
Uočeno je da se na području Daruvara uglavnom prijavljuju pravne
osobe koje imaju u posjedu više vozila, kako bi iskoristile
pogodnost znatno nižeg iznosa premije u odnosu na ostala hrvatska
područja, potvrđuju iz MUP-a. Registrirajući veći broj vozila na
daruvarskom području te tvrtke ostvaruju znatne uštede.
Zone sigurnosti, odnosno rizika vezano za plaćanje osiguranja,
nisu definirane nekim posebnim propisom nego ih
osiguravajuća društva samostalno određuju. Tako se zone
rizika uglavnom teritorijalno poklapaju s registracijskim
područjem, što bi značilo da ih ima ukupno 34, koliko je trenutno
registracijskih područja u Hrvatskoj.
Ako se gleda po cjenovnom razredu ima ih 7 ili 8, ovisno o
pojedinom društvu. Pri tome u najviši cjenovni razred spadaju
Zagreb i Krapina, a u najniži Daruvar, očito najpovoljnije mjesto
za registraciju vozila u Hrvatskoj.
MUP svjestan problema, ali ne može ništa
Iz MUP-a poručuju da ne mogu propisati promjenu zona rizika, niti provjeravati prijave adresa sjedišta pravnih osoba, jer nadzor nad obavljanjem poslova osiguranja provodi Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA), a upise sjedišta pravnih osoba trgovački sudovi.
Stoga u MUP-u, iako su svjesni problema, ne mogu eventualnim izmjenama propisa o registraciji vozila riješiti to pitanje i uspostaviti pravedniji način izračuna cijene osiguranja. To se može riješiti samo propisima i internim aktima tijela koja reguliraju osiguranje vozila i zone rizika, kaže MUP.
Iz Hrvatskog ureda za osiguranje (HUO) podsjećaju da od početka 2008. godine osiguravajuće kuće donose vlastite cjenike premija, a eventualni raspored registracijskih područja u zone rizika je sastavni dio cjenika premija svakog pojedinačnog društva, sukladno odredbama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu.
O tome samostalno odlučuje svako osiguravajuće društvo, koje može
promijeniti cjenik premija u bilo koje doba i bez posebnog
odobrenja nadzornog tijela, odnosno HANFA-e, navodi HUO.