O ratnom zrakoplovstvu u Hrvatskoj i remontu borbenih zrakoplova MiG u Rumunjskoj i Ukrajini za Novi dan N1 Televizije govorio je urednik časopisa Defender, Marko Ćustić.
Na pitanje da usporedi remont MiG-ova koji je 2002. proveden u Rumunjskoj s ovim u Ukrajini, Ćustić je kazao da smo tada prošli gore. "Ali tada nije bilo govora o kaznenim prijavama. Kupljena su četiri MiG-a kojima se ne zna porijeklo. Za ove današnje se govori da su od svugdje sastavljeni, a za ove iz 2002. se ne zna ni od kud su došli", kazao je.
Naveo je da su tada neki avioni imali probleme. Primjerice, zrakoplov 116 imao je problem s nivelacijom krila, ali se to nije nikad popravilo.
U teškoj smo situaciji
Dodao je da u remontu iz 2002. stoji nepoznato podrijetlo, a u ovom ukrajinskom stoji podrijetlo Alžir i Ukrajina.
"Za rumunjski remont nismo nikad saznali podrijetlo. Ono što je najvažnije tad je na vlasti bio SDP, ali to je zapravo nebitno. I SDP i HDZ su se loše odnosili prema borbenom zrakoplovstvu i sad smo u teškoj situaciji. Prema dokumentima se mora odlučiti hoće li se ići u nabavu novih zrakoplova ili gasimo HRZ. Na djelu je bio veliki politički nemar i zato se bavimo pitanjem je li jedno krilo dodavde ili odande", kaže Ćustić i dodaje da, koliko zna, oko remonta iz 2002. nikada nije vođena istraga.
Trebali bi znati što misle stručnjaci
Ističe da bi bilo važno znati što o svemu kažu stručnjaci. "Mislim da ovo o čemu se danas u medijima raspreda, poput prekucavanja šasije, mi svi gledamo iz perspektive čovjeka koji je kupovao rabljeni auto. O tome bi trebali govoriti inženjeri zrakoplovstva, ali od njih ništa nismo čuli. Morali bismo doznati što oni govore o tome i znat ćemo ima li potrebe za istragom. Pomoćnik ministra obrane je 2012. zaustavio taj remont jer su nas Ukrajinci upoznali s mogućnošću prekucavanja brojeva. Mi smo pristali na to jer smo to smatrali prihvatljivim. Možda je postojala tehnička opravdanast za to što se napravilo".
MiG-ove pregazilo vrijeme
Kada se usporede cijene, Ćustić kaže da je remont u Rumunjskoj bio nešto skuplji od ukrajinskog. Uz to, dodaje, 2002. nije bilo natječaja iako se prije dogovora znalo da su opcije Eurostar, Ukrajina i jedna izraelska tvtka. Drugi put je proveden natječaj. Aerostar i Ukrajina su se javili na njega i Ukrajina je dobila posao.
Ćustić ocjenjuje da je MiG lijep zrakoplov i tehnički važan u povijesti razvoja, ali on je prevaziđen po svakom pogledu od desetaka tipova novih borbenih zrakoplova.
Na pitanje kakva je onda uopće šansa da on obrani naš zračni prostor, odgovorio je: "Ja mislim da bi šansa bila jako slaba. Vi možete vaditi elektorniku iz njega i dodavati novu, ali jednostavno s nekim avionima kao Eurofighter ili velikom paletom američkih zrakoplova jednostavno ne bi bilo nikakve usporedbe niti mogućnosti da MiG obori takav zrakoplov".