'NATJEČAJ TREBA PONIŠTITI' /

Poznati dizajner o aferi s kovanicom eura: 'Kuna nije životinjica koja je nešto važna; Sve je bilo potpuno amaterski...'

Image
Foto: N1

Višestruko nagrađivan hrvatski dizajner Boris Ljubičić smatra da je natječaj za hrvatsku kovanicu eura raspisan 'potpuno amaterski'

7.2.2022.
13:28
N1
VOYO logo

Višestruko nagrađivan hrvatski dizajner, Boris Ljubičić, poznat i po zalaganju za promicanje hrvatskog identiteta temeljenog na "kockicama" komentirao je aferu s hrvatskom kovanicom eura. Ljubičić se također prijavio na natječaj za kovanicu eura, ali njegov dizajn nije ušao ni u prvih deset.

"Natječaj je raspisan potpuno amaterski i zato se dogodilo puno toga, ne samo ovaj incident. Radi se o tome da je dopušteno da se natječu svi i u toj varijanti je stiglo više od 1300 radova. Osnovane su dvije komisije, od kojih jedna, tobože, pokriva institucije. Ukupno je 20 članova u dvije komisije. Apsurd je da su dvije komisije analizirale motive. One nisu analizirale novac kao takav, koji će sada biti naš i pripadati Hrvatskoj, nego se gledalo tko je napravio najbolju kunu, tko je napravio najbolju glagoljicu, tko je napravio najbolju kartu Hrvatske i tko je napravio najboljeg Teslu", rekao je Ljubičić za N1.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
KAKVI SMO MI MAJSTORI /

Mulja se čak i na sitnicama: Dečko koji je probao podvaliti kunu je odustao, a tek sada kreće pravi show

Image
KAKVI SMO MI MAJSTORI /

Mulja se čak i na sitnicama: Dečko koji je probao podvaliti kunu je odustao, a tek sada kreće pravi show

'Stvar je originalnosti'

Smatra da se u navedenim motivima ne može puno promijeniti što se tiče njihova izgleda, ali da je je cilj postignuti originalnost. "Originalnost se zasniva na ukupnom konceptu, a ukupni koncept mora definirati Hrvatsku kao pojam unutar kojega su motivi koji su zadani", rekao je dizajner, dodajući da je u natječaju zapostavljena činjenica da će euro postati i naš novac.

"Ako analiziramo taj model, karta Hrvatske je poznata samo nama i susjedima, glagoljica je pismo koje je staro i više nije živo. Kuna se vuče kao pojam, imali smo naziv novčanice, ali nisu kunu doživljavali kao životinjicu koja je nešto važna. Ona ni svojim izgledom nije nešto reprezentativna. Ima puno tih životinja koje slično izgledaju. Ako bismo se upuštali u te motive, onda bismo mogli razmišljati koji motivi su valorizirani u svijetu, naši su, a nisu prepoznati kao naši, poput kravate, za koju svi znaju, ali ne znaju da je naša, ili psa dalmatinera, za kojeg svi znaju, a ne znaju da je naš. Dakle, ne radi se o grbu i kockicama, nego o dizajnerskom identitetu. Moramo brendirati Hrvatsku na taj način", smatra ovaj poznati dizajner.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kazao je i da u komisiji koja je birala dizajn bilo ljudi koji "nemaju veze sa strukom" te da natječaj nije trebao raspisati HNB.

"U raspisu natječaja bio je naveden određen broj ljudi, njihova imena i funkcije, poput bankara, koji su smiješni i nemaju veze s dizajnom. Natječaj je trebalo raspisati Ministarstvo kulture, jer to je projekt kulture, s Društvom dizajnera, i da unutar toga bude pet ili sedam članova žirija, koji su vrlo profesionalni i znaju što rade", konstatirao je Ljubičić.

'Treba poništiti natječaj'

Kazao je da se nije dovoljno razvio ni motiv kvadratića po kojima je Hrvatska prepoznatljiva, a koje je on predstavio u svojim rješenjima.

"Pokušao sam razviti taj kvadrat, mi imamo motiv koji je idealan i trebalo ga je samo staviti. Utvrdio sam da nema baš nekog dobrog dizajna u raznim primjerima i zato sam mislio da se ovaj naš izdvoji da netko kaže – gledaj ovu zemlju, gledaj ovaj dizajn, gledaj ovaj motiv", rekao je Ljubičić, koji smatra da se natječaj treba poništiti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Mislim da bi bilo jako pametno da se poništi cijeli natječaj. Ne zato što je kontaminiran jedan primjer, nego se vidi rezultat. Predlažem Društvu dizajnera da uputi pismo Vladi, Ministarstvu kulture i HNB-u, da kažu da je cijeli rezultat užasan. Još uvijek imamo vremena. Hrvatska može bolje. Ostali smo na pojmu koji je rekao Stjepan Radić, 'Hrvatska je zapušćena'. Tu je ta teza, kad ćemo napraviti pravi korak?", zaključio je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
gospodin savršeni aus
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo