Stanare nebodera u Čandekovoj 23a na Turniću u Rijeci, od 2007. isključenog s plinske mreže zbog propuštanja instalacija unutar zgrade, ovih su dana neugodno iznenadili računi troškova stanovanja prema kojima su dužni platiti 20,63 kune mjesečne naknade za korištenje plina u svibnju. Naime, distributer prirodnog plina Energo uredno im je za svibanj zaračunao fiksnu naknadu za obračun i opskrbu, uvedenu ove godine odlukom Vlade, iako opskrbe plinom nemaju, pa slijedom logike smatraju da im se nije imalo što ni obračunati.
''Prenerazilo nas je kad smo vidjeli da moramo platiti 20 kuna za nešto što ne koristimo niti možemo koristiti. Plin je isključen prije pet godina, a zgrada, nažalost, nema dovoljno sredstava za popravak instalacija. Možda se 20 kuna ne čini mnogo, ali u neboderu je više od 150 stanova, što znači da bismo trebali plaćati tri tisuće kuna svakog mjeseca nizašto. Tražio sam objašnjenje Energa, ali tamo svu odgovornost prebacuju na Vladu budući da pravilnike i tarifne sustave donosi Vlada, a ne distributeri, te kažu da oni samo provode odluke Vlade. Pokušao sam im objasniti da je plaćanje plina u zgradi koja nema plin apsurd, jer je to kao da imam auto u nevoznom stanju ispred kuće, a INA-i moram plaćati naknadu za gorivo'', rekao je Dag Patrik, jedan od stanara nebodera.
Ovlaštena predstavnica stanara Snježana Buterin kaže da je plin u neboderu zatvoren odlukom Energa.
''Bilo je propuštanja u pojedinim stanovima, u jednom je čak došlo do zapaljenja, nakon čega su Energovi stručnjaci ispitali instalacije i tlačenje sustava. Utvrdili su da sustav pušta i nije siguran za korištenje, te zatvorili plin i od tada mi više plina nemamo. Smatram da nakon pet godina nekorištenja plina više nismo dio sustava opskrbe i ne bismo trebali plaćati naknadu'', kaže Buterin.
Ako uslugu ne koristiš, nemaš što ni plaćati
Na upit o slučaju nebodera u Čandekovoj 23a, iz Energa odgovaraju da su se, kao distributer, dužni pridržavati odredbi Odluke o visini tarifnih stavki u tarifnom sustavu za opskrbu prirodnim plinom, koja je Vladinom odlukom stupila na snagu 1. svibnja ove godine, a svim je energetskim subjektima koji se bave distribucijom i opskrbom plina odredila Tarifnu stavku 1, odnosno novu cijenu plina u kunama po kilovat satu (kn/kWh) i Tarifnu stavku 2, odnosno mjesečnu naknadu koja se obračunava jednokratno prilikom izdavanja svakog računa za plin.
''Tarifna stavka 2 nije nikakav novitet jer je donošenjem Tarifnog sustava za plin još iz 2007. godine te njegovim izmjenama i dopunama ona jasno definirana kao mjesečna naknada koja je do posljednje promjene cijene plina iznosila nula kuna. Praksa je takva da će osoba koja ima plinomjer u svojem objektu ili samostalnoj uporabnoj cjelini, odnosno stanu u stambenoj zgradi, priključenom na plinsku mrežu, neovisno o tome troši li ili pak ne troši plin, sukladno Odluci Vlade od 1. svibnja, dobiti redovito mjesečno zaduženje na iznos od 16,50 kn, odnosno 20,63 s PDV-om'', odgovorio je Damir Neznanović iz Energovog Odjela za energetsku ekonomiju.
Troškovi fiksne mjesečne naknade, prema njegovim riječima, mogu se izbjeći samo isključenjem s plinske mreže, što svaki korisnik pojedinačno može učiniti u bilo kojem trenutku.
Logiku stanara prema kojoj, ako uslugu ne koristiš, nemaš što ni plaćati, apsolutno podržava i Igor Vujović iz Udruge Potrošač, koji dodaje da to nije samo stvar logike, nego i hrvatskih zakona i Ustava, piše Novi list.
''To što stanari nemaju novca da poprave instalacije u neboderu njihova je stvar. Prema zakonu o zaštiti potrošača, a i prema Ustavu, nitko ne smije naplaćivati uslugu koja nije isporučena. To je poanta svega'', smatra Vujović.