Prošle godine u intervjuu za RTL premijer Andrej Plenković pokazao je drevne freske koje su radnici za vrijeme restauracije Banskih dvora pronašli na zidovima ispod tapeta.
Danas prvi objavljujemo fotografije koje pokazuju kako freske izgledaju na samom kraju restauracije.
Zidni oslik u dvorani „Ban Jelačić“ datiran je na sam prijelaz 18. u 19. stoljeće. Rad je (zasad još uvijek nepoznatog) srednjoeuropskog slikara.
Oslik je pronađen na sjevernom zidu i dijelu istočnog zida dvorane te nije sačuvan u cijelosti. Prikazana je iluzionistička arhitektura koja prati format i otvore zidova te kojom su uokvirene četiri vedute sličnog sadržaja ali različite kompozicije. Na svakoj je u prvom planu prikazan kopneni krajolik s drvećem, a u daljini morska obala, gradovi i građevine.
Zidni oslik izveden je secco tehnikom na nekoliko slojeva vapnenih naliča i žbuci vapnenog sastava. Na osliku su zatečena različita oštećenja, poput natučenih površina nastalih kao priprema za prihvat nove žbuke, te kanala za električne instalacije iz raznih faza uređenja dvorane. Na nekim mjestima nedostajao je slikani i žbukani sloj do građe zida. Osim vidljivih mehaničkih oštećenja, utvrđena su i oslabljena vezivna svojstva i raslojavanje žbuke i naliča. Mjestimično su bila prisutna i oštećenja u vidu ljuskanja slikanog sloja.
Analizom postojećeg stanja i sondiranjem utvrđene su prostorne i oblikovne promjene dvorane tijekom godina kao i stupanj sačuvanosti, odnosno oštećenja zidnog oslika. Izrađena je i komparativna studija zidnog oslika s likovnom i sadržajnom analizom te komparativnim primjerima kako bi se mogli rekonstruirati nedostajući dijelovi. Provedena su i laboratorijska ispitivanja na uzorcima pigmenata, veziva i žbuka kako bi se utvrdila tehnologija i sastav slikanog sloja i žbuka te prema tome odredio daljnji postupak. Na oslikanim područjima izvedeno je i nekoliko proba čišćenja i proba reintegracije slikanog sloja. Ujedno je cijela dvorana detaljno dokumentirana fotografiranjem i metodom 3D laserskog skeniranja. Rezultati navedenog objedinjeni su u prijedlogu završne prezentacije zidnog oslika i uređenja dvorane.
Nakon konzervatorsko-restauratorskih istraživanja započelo se s čišćenjem zidnog oslika od ostataka naknadnih naliča mehaničkim putem, uklanjanje naknadnih slojeva žbuka i električnih instalacija s oslikanih ploha. Svi rubovi oslikanih slojeva žbuka su obrubljeni, a podbuhla su područja žbukanih slojeva injektirana, čime je izvorni sloj konsolidiran. Reintegracija žbukanih površina izvedena je slojem grube, podložne vapneno-pješčane žbuke, te je na nju nanesena također vapneno-pješčana žbuka, ali fine granulacije. Ožbukani su također i dijelovi zida na kojima nema oslika, te su uređeni spojevi nove žbuke i stare žbuke sa zidnim oslikom. Nanesen je završni sloj, tonirani glet, kao priprema za oslikavanje ploha zida na kojima oslik nedostaje.
Trenutno je u tijeku izvedba retuša, odnosno oslikavanje nedostajućih dijelova slikane kompozicije.