Europski sud za ljudska prava donio je presudu po kojoj kompanije imaju pravo nadgledati privatne poruke svojih zaposlenika na WhatsAppu i ostalim servisima za razmjenu poruka.
Gošća RTL Direkta bila je odvjetnica Vesna Alaburić, stručnjakinja za privatnost i slobodu govora, s kojom smo razgovarali o spornoj presudi.
Gospođo Alaburić, kako ocjenjujete ovu presudu Europskog suda za ljudska prava?
"Smatram da je presuda dobra, ona uspostavlja ravnotežu između dva sukobljena prava. S jedne strane je ono pravo poslodavca da kontrolira što mu radnici rade u radnom vremenu na sredstvima poslodavca, a s druge strane je i pravo radnika na zaštitu privatnosti koje uključuje i povjerljivost komunikacija s drugim osobama, i potpuno je nesporan stav da pravo radnika na privatnost ne prestaje onog trenutka kad oni pređu prag poslodavčeve zgrade. To su dva suprotstavljena prava. Presuda ne odstupa od ranijih presuda na tu temu. Ona se odnosi na radni spor. U Rumunjskoj se desio slučaj da je radnik unatoč pravilima koja su zabranjivala korištenje sredstava poslodavca za komunikaciju u privatne svrhe u radno vrijeme on to ipak činio. Bitna je i okolnost da se protiv radnika vodio postupak, a on je negirao da je to učinio, nakon čega je poslodavac u nekoliko dana vršio kontrolu njegove komunikacije kako bi dokazao da je koristio njegova sredstva u privatne svrhe."
Odnosi li se to primjerice na privatni profil koji netko koristi na radnom mjestu i koristi wirelles mrežu radnog mjesta, ili samo na profil samog radnog mjesta koji se koristi u privatne svrhe?
"Samo na profil samog radnog mjesta koji se koristi u privatne svrhe, iz ove presude je jasno da se napravila kontrola samo jednog softvera, a svi drugi dokumenti nisu uopće dirani. U cijeloj toj priči nije uopće bio bitan sadržaj komunikacije, bilo je samo bitno da je on privatno komunicirao na službenom računalu u radno vrijeme."
Hrvatska agencija za zaštitu osobnih podataka kaže da to nikako ne znači da će poslodavci bezuvjetno moći narušavati privatnost zaposlenika i da da nikako ne bi smjeli objavljivati sadržaj takve komunikacije?
"Naravno da ne, važna stvar je da radnici moraju biti obaviješteni kako ne smiju privatno komunicirati na poslovnim platformama. Također, ako to nije izričito istaknuto, podrazumijeva se da smiju. Poslodavac mora imati temeljit i opravdan razlog kako bi kontrolirao komunikaciju, mora biti unaprijed najavljena mogućnost kontrole, a moraju biti poznate i posljedice, tj. sankcije kršenja tih odredbi."