Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na javno savjetovanje stavilo je nacrt prijedloga Pravilnika o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja, prema kojem se određuju se uvjeti i način provođenja sezonskog sniženja.
Pravilnik, koji je vezan uz Zakon o zaštiti potrošača, od sada bi u jednom članku trebao biti nešto drugačiji, kako bi se izbjegle moguće malverzacije trgovaca oko sniženja.
Sezonska sniženja u Hrvatskoj odvijaju se dva puta godišnje. Dok zimsko sniženje započinje 27. prosinca, ljetno kreće 1. srpnja. Sezonsko sniženje može trajati najdulje 60 dana, računajući od datuma početka. Odredba u pravilniku koja se mijenja je članak 3., a tiče se isticanja cijena proizvoda koji se nalazi na sniženju. Do sada je taj članak glasio kako "u okviru sezonskog sniženja, redovna cijena i nova snižena cijena iskazuju se jasno, vidljivo i čitljivo".
Najniža cijena zadnjih 30 dana
Prema novom pravilniku, trgovci će u okviru sezonskog sniženja jasno, vidljivo i čitljivo morati istaknuti sniženu cijenu, ali i najnižu cijenu koju su primjenjivali tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja sezonskog sniženja. Tako će dakle svima biti jasno koliko je zaista njihov proizvod snižen, odnosno koliko manje plaćaju od uobičajene cijene.
U slučaju kada se cijena postupno i bez prekida smanjuje u okviru istog sezonskog sniženja, trgovac će morati istaknuti najnižu cijenu koju je primjenjivao tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja sezonskog sniženja i novu sniženu cijenu.
U pravilniku se nadalje navodi ako u razdoblju sezonskih sniženja nije prodana sva roba, trgovac može nastaviti s prodajom robe sve do isteka zaliha, no tu prodaju, piše u drugom stavku, nije dopušteno oglašavati kao sezonsko sniženje.
Inače, udruge i institucije do sada su apelirale na potrošače, odnosno kupce, da prijave nepoštene trgovačke prakse. U posljednje vrijeme, uobičajena praksa postala je da se ono što je zapravo redovna cijena prikazuje kao akcija ili neka druga forma snižene cijene. Kada potrošači zamijete situaciju koja je sporna i koja bi trebala biti sankcionirana prema zakonu o zaštiti potrošača, trebali bi reagirati i prijaviti nadležnim institucijama.
Utvrđeno 99 prekršaja
O ovim novim zakonskim odredbama govorilo se još krajem 2021. godine, a predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević, tada je za HRT istaknula kako će, bez obzira na ova nova pravila, koja su već tada bila najavljena, potrošač teško moći znati je li to zaista cijena od prije 30 dana.
"Opet nije sigurno da nećemo biti prevareni. Tko nam jamči da trgovac opet neće korigirati cijenu u svoju korist?", kazala je Knežević.
Državni inspektorat u ožujku 2022. godine na svojim je stranicama izvijestio da je tržišna inspekcija Državnog inspektorata provela ciljane inspekcijske nadzore kojima su kontrolirane odredbe Zakona o zaštiti potrošača kojima se uređuju posebni oblici prodaje, te u vezi s tim, nepoštena poslovna praksa trgovaca u odnosu prema potrošačima.
Tijekom siječnja i veljače 2022. godine, inspektori su obavili ukupno 531 inspekcijski nadzor u kojima je utvrđeno 99 prekršaja (18,6 % povreda). "Prekršaji su se odnosili na neisticanje cijena odnosno nepravilno isticanje cijena tijekom trajanja posebnih oblika prodaje, neisticanje uvjeta prodaje, neisticanje obavijesti o podnošenju pisanog prigovora potrošača te na nepoštenu poslovnu praksu trgovca (četiri slučaja)", naveli su iz Državnog inspektorata.
Ako se tijekom nadzora utvrdi da za proizvode koji su na sniženju ili drugom posebnom obliku prodaje, trgovac zavarava potrošače u pogledu cijene proizvoda ili načina na koji je ona izračunata, tada se radi o nepoštenoj poslovnoj praksi odnosno zavaravajućoj poslovnoj praksi trgovca, pojasnili su.
Ovaj je Pravilnik na savjetovanju do 15.7, a točno mjesec dana kasnije očekuje se izvješće koje će podnijeti Ministarstvo. Nakon toga slijedi objava u Narodnim novinama čime će cijela stvar stupiti na snagu.