Ima li Obalna straža čime čuvati i nadzirati morsku granicu? Novi ophodni brodovi već godinama su obećanja. Prototip koji je prema prvim najavama trebao biti gotov još 2016., potom krajem 2017. i dalje je u brodogradilištu.
Umjesto u nadzoru na moru novi obalno ophodni brod još je na škverskim dokovima, a obalna straža more čuva s 9 brodova od kojih je 6 za nadzor.
"Nikad dovoljno što se tiče brodova s obzirom na prostor koji pokrivamo, ogroman prostor je u pitanju tako da je relativno je li dovoljno ili ne, izvršavamo zadaće zbog kojih smo tu, ali u svakom skučaju očekujemo nove brodove da nam pomognu", kaže kapetan bojnog broda Milan Blažević, zapovjednik Obalne straže RH.
Čekaju ih već godinama, a plove na starim brodovima, građenim za potpuno drukčije uvjete. Novi obalno ophodni brod dug je 43 i pol metra, moći će primiti 17 članova posade i ploviti brzinom od 28 čvorova. S jednim punjenjem goriva moći će preći čak tisuću nautičkih milja.
"Ako imate novi brod veća je komocija lakše je za ljude određene su i sposobnosti koje nisu bile na starijim brodovima, lakše ispunajvanje tih zadaća", ističe Zdravko Jakop, državni tajnik MORH-a.
U Brodosplitu tvrde da je rok isporuke pomaknut jer je mijenjan projekt broda.
"Brod je u zadnjoj fazi danas je ušao u dok na kojem će se gdje mu se čine izrasline, pjeskari se, stavlja se završni prijemaz, nakon toga obavit će se završna ispitivanja I opremanje interijera suladno vojnoj hijerarhiji", kaže Josip Jurišić, glasnogovornik Brodosplita.
Posao se tako, čini se, napokon mjeri u danima, a ne mjesecima. Kako ekskluzivno doznajemo za oko mjesec dana trebao bi biti završen.
"Očekujemo da ćemo do polovice ove godine moći zaprimiti taj brod, početkom veljače trebali bi krenuti sa prijemnim ispitivanjima, kad zadovolji sve te zahtjeve trebali bi ga formalno zaprimiti", ističe Zdravko Jakop, državni tajnik MORH-a.
Brod je opremljen daljinski upravljanom oružnom stanicom sa automatskim 30mm topom. Ima i dvije ručno upravljive strojnice od 12,7 milimetara i 4 ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava.
"Posada broda je na brodu uvježbava se i priprema za operativnost broda u potpunosti. Mi očekujemo da će, kad krenu ispitivanja, da ćemo biti spremni za prijem broda", ističe kapetan bojnog broda Milan Blažević, zapovjednik Obalne straže RH.
ZERP, a i teritorijalno more tvrde u obalnoj straži i s postojećim starim brodovima bili su potpuno zaštićeni, no novi brodovi omogućit će im da posao obave mnogo lakše i brže. Nakon prototipa trebala bi se graditi još 4 broda.